Garmin Nuvi660 uppgradera inte..

Jag vet inte exakt vad de olika moderna står för, men en kvalificerad gissning blir så här:

Mode 1: Uppstart efter spänningstillslag.
Mode 2: Söker efter bärvåg.
Mode 3: Har hittat bärvåg, söker efter RDS med TMC.
Mode 5: Har hittat TMC-sändning, väntar på/tar emot meddelanden.

Anders
 
Ett ytterligare problem här kan vara att mottagaren blir förvirrad av att det finns flera kanaler från olika regioner. Det blir vi som bor här också. Den lagrar ju bara tre frekvenser för manuellt val och om då två av dessa upptas av regioner man inte vill titta på så blir det bara en frekvens kvar för den aktuella regionen.

Sverige är nog idealiskt format för TMC. Möjligen lite problem nere vid Öresund, i övrigt lättvalt för mottagaren. Torneå är väl inte så belamrat med TMC.

Lösningen blir att starta Nûvin med TMC på eget batteri innan avfärd, se om det finns problem och sedan åka. Sedan kanske det tar 20minuter innan man får mottagning i bilen (även där bör mottagaren inte kopplas in eller möjoigen strömförsöjas via USB-kontakten. Frågan är om den använder TMCinformation som inte uppgraderats för ex vis detour.

PS strömförsörjning via USBkontakten har sina hyss. Stift 4 på USB-mini B kontakten måste jordas via ett motstånd på 17,3 K för att Nüvin inte ska tro att den är ansluten till en PC och gå in i datamode. Sådan billaddare finns på expansys.co.uk, se tråd på gpspassion.com. Så om man strömförsörjer GTM21 från Nuvin som får extra filtrerad ström via USB-kontakten kanske det funkar. man kan ju faktiskt koppla in ett filter i på femvoltssidan.

Tack Garmin.
[Ändrat av jonasolof 2007-01-30 kl 12:44]
 
Som varande konstruktör av elsystem har jag i många år hävdat att det här medn störningar, jordplan mm. är något som MÅSTE tänkas på från början, inte som klunsiga påbyggnader i efterhand.

Sådana här situationer ger mig vatten på min kvarn.

Anders
 
skicka detta till Garmin eller kan du vänta tills jag brutit mig in i GTM21?

http://www.pocketgpspoi.com/downloads/How_To_Modify_Your_TomTom_TMC_Receiver.pdf

Det finns en motsvarande artikel på franska idag på gpspassion som är bättre. Båda hemmafixarna svstår från att försöka hitta jord i mottagaren för att ansluta skärmen. Det kan i och för sig göra att man undviker ground loups. Men man kan väl lägga en konding i serie med kabelskärmen.
[Ändrat av jonasolof 2007-01-30 kl 17:16]
 
ett error som jag inte förstår i nuvi660.

när jag går in i test menyn efter att man tryckt 6sekunder i övre högra hörnet. Och är i versioninformation trycker på knappen "mer" pilar ner en sida, är då i "inventory".
står där på andra raden "unknown D0416-00 2.10 FTL image Error"
vet någon varför? eller vad det betyder?
tacksam för ett svar...
Peter
[Ändrat av mega 2007-01-30 kl 19:10]
 
Har TomTom ingen extern antenn alls till att börja med? Så det är det som är tanken med övningen, att skaffa sig en?

Antagligen har han en fin jordloop redan, från antennens jordanslutning (under förutsättning att det är en vanlig bilantenn) tillbaka genom mojängens stomanslutning i bilen.
Huga.
Men det kan ju inte gärna bli mycket sämre än originalet. Av döma av glada tillrop i artikeln blir det ju bättre.

Anders
 
den borde ju ha en yttre antenn men det framgår inte av beskrivningarna. Se bild med kontakterna J2 och C2 i den franska artikeln

http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=78140

Ingenting är anslutet från början vad man kan se. Möjligt men osannolikt att det ligger en antenn på kortet - det skulle kunna vara kabeln till navigatorn som används men den ser ut att ha en liten ferritkärna omkring sig.

Ingen av artiklarna har någon bra koll på läget om hur FM-signalen kommer in.

förf. använder en stereoplugg för det finns tydligen någon Navigonkabel som kan användas som mellanstycke.

en annan tråd nämnes att då TT TMC-mottagaren Y-kopplades till antennen på Honda Jazz som har inbyggd radio så sjönk kvalitén på radiomottagningen plus att TMC mottagaren stör radion medan den skannar efter TMC-sändningar. Så den risken finns. fast inte för mig för jag har ett extra antennfäste som jag kan använda.

Men nu har GTM21 börjat uppföra sig bättre. I en fransk tråd kom ett inlägg efter mitt i går och nämnde att GTM 21 behöver tio minuter på sig för att använda en ny TMC-källa men att den sedan snabbt växlar igen sedan frekvensen väl lagrats i minne över TMC- providers. Man bör inte radera frekvenslistan. en frekvensen som GTM21 borde låsa på hemma hos mig gick inte alls att fånga, men sedan jag väl åkt in till stan i går kväll så plockades den upp och nu i morse då jag satte på Nüvin inomhus så fick jag blå ikon på mindre än en minut på den frekvensen. Dvs man måste valla sin Nüvi...

en annan observation som delats av fler är att antennen bör hängas vertikalt i bilen. Inte särskilt kul med en sladd dinglande från bakspegeln. I bilar med termiskt isolerad vindruta funkar det mycket dåligt. Så det vore bättre om man kunde ansluta en separat antenn.(På min gamla Lexus LS400 finns en FM-antenn i bakrutan som ser ut som en tråd i värmeslingorna. Det trodde inte importörens verkstad på förrän jag visade dokumentationen. Anslutningen finns i överkant bakruta under klädseln. Antennen är avsedd för den australiensiska marknaden och används inte i övriga länder. Kanske finns liknande i andra märken).

Garmins modell GTM10 för streetpilot hade anslutning till bilradioantennen.

Enligt garmin

http://www.garmin.com/traffic/index.jsp

är den kompatibel med 360 men inte med 660. Wonder why? borde testas. Dyr som skrutt dock. Du kanske kunde fråga om den kan fungera för dem som vill koppla TMC-mottagare till extern antenn t ex pga isolerad vindruta.

Med tanke på hur trassligt TMC kan vara så är menysystemet inte på nüvi inte lyckat. Det är ett väldigt knappande fram och tillbaka mellan inställningarna under Trafic och tillbaka till TMC-sidan med avstickare till testsidan via hastighetsmätaren. Man behöver snabbt kunna byta TMC-källa och borde kunna göra det från TMC-sidan.

På tal om modes: ett mode 7 har också noterats - fortfarande grå ikon.

Anders, kan du inte få fram en lista över vad TMC-parametrarna betyder? Relationen mellan Channel, frekvens och TMC-provider är ett frågetecken.
[Ändrat av jonasolof 2007-01-31 kl 10:32]
 
GTM 10/11/12 är avsedda för de modeller som förväntar sig att hitta TMC-mottagaren i mini-USB-anslutningen. GTM 20/21 är å andra sidan tänkt för de modeller som vill ha TMC-mottagaren i samma (större) plugg som strömförsörjningen ansluts till.

På en Nüvi 360 skickar man ju in strömmen i anslutningen till hållaren på baksidan, men ansluter TMC i uttaget på sidan.
På en 660, däremot, kommer allting i samma avlånga kontaktstycke. Det är likadant som det som finns på en c550.
Zumo är lite speciell, för där kan man använda vilket man vill, i bilhållaren, men bara GTM 10/11/12 i MC-hållaren. Blir väl GTM 12 i praktiken, om man nu alls bryr sig om trafikhinder på en MC. De är ju ofta inga hinder om man kommer med motorcykel.

Här finns en del mer att studera.
http://www.navigatiehosting.nl/TMC/tmczenderframelinks.htm
Även här finns länkar till både det ena och det andra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channel

Anders
 
apersson850; sa:
Jag vet inte exakt vad de olika moderna står för, men en kvalificerad gissning blir så här:

Mode 1: Uppstart efter spänningstillslag.
Mode 2: Söker efter bärvåg.
Mode 3: Har hittat bärvåg, söker efter RDS med TMC.
Mode 5: Har hittat TMC-sändning, väntar på/tar emot meddelanden.

Anders

Då jag tittar i min C550 så får jag Mode 6 ibland och då ändrar även N-SYNC från 0 till 255, någon som vet vad mode 6 är?
 
har skickat in TMC-mottagaren för koll. ström får 660-an från en tolvvoltsadapter som matar via USB-minikontakten på sidan. Allt funkar utom TMC som inte funkade ändå.

Det fanns ju fler fartkameror än jag trodde. Funderar på att skaffa en till nüvi och ha som komplement till iQuen. TMC kan ju kanske vara bra ibland också. Då ska det vara en nüvimodell som tar GTMC 10 mottagaren som man kan koppla en bilradioantenn till. Frågan är om 10'an är en föråldrad modell?
 
Föråldrad vet jag inte, men det är inte den de puffar för, då många tyckte tydligen att det var besvärligt att koppla in, jämfört med att slänga ut en antennsladd på instrumentbrädan.

Dessutom tar det ju bort lite av möjligheten att flytta navigatorn från en bil till en annan. Har man spikat fast sin GTM 10, så har man.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.