Garmin Nuvi660 uppgradera inte..

Uppgraderade till senaste versionen 3.20 och gtm version 3.90 och nu fungerar inte trafik informationen på kart sidan. man ser inte varnings skyltarna och får heller inte upp någon annan trafikvarning. Samt att det förekommer lite språkfel på text, "till" har på sina ställen blivit "vid"
Pratade med supporten hos svenska Garmin. Och dom påstår att att bara nytillkommen trafikinfo på rutten skall visas, inte det som redan finns typ vägbyggen ovs. det används bara till ruttberäkning. Och att bilderna på garmins sida om nuvi660 som visar trafikinfo är fel.....detta visar bara på deras oerhörda inkompetens hos garminsupporten.
Har någon version 2.70 samt gtm version 3.70 som man skulle kunna få tillgång till hade jag varit tacksam...
Vill pröva att få tillbaka det gammla.
 
Behövde du abonnera på trafikinformationen i Sverige? Här i Belgien får jag inte in någonting på Nüvi 660 så jag har inte kunnat märka de eventuella nackdelarna med uppgraderingen som jag gjorde direkt som jag fick apparaten.
 
Det där med att "till" blev "vid" är delvis mitt fel. *rodnar klädsamt* Det beror på att i original finns det taggar för både disable/enable och från/till i inställningarna. När jag skulle försöka få ordning på så att den inte hävdar att man kör till en väg när man kör på den, eller att man kommer på destinationen när man kommer till den, missade jag att några av de ändringar jag gjorde användes på ett annat sätt i en del av de här dialogerna. Inte i alla, vilket var anledningen till att jag bommade den konsekvensen.
Detta kommer att rättas till snart. Under tiden får du glädja dig åt att de skrivna instruktionerna i det gröna fältet upptill har blivit rätt, hoppas jag innerligen!

Trafikjoxet är en modifiering som gjorts bland annat för att anpassa till MS Direct i en del nya navigatorer. Det har delvis varit så i Zumo från början. Där visas aldrig de färgade strecken på den vanliga kartan. Däremot visas skyltarna, om du zoomar in tillräckligt.
Dessutom har du fått en vettig översiktskarta, som alltid visar skyltarna, även om du zoomar ut. Du har alltså helt andra möjligheter att få en överblick över ett större område. Just nu är det exempelvis lätt att se att Österlen ska man hålla sig borta från, om man kan. Med den gamla listan blir det inte alls så lätt att bedöma ett visst område, eftersom den sorteras i strikt avståndsordning. Det är därför oundvikligt att det kommer in helt ovidkommande saker, som är lika långt bort, fast i en annan riktning, mitt bland de som man egentligen vill kolla upp. Den gamla översiktskartan var i stort sett värdelös till detta, för där försvann all information så snart man zoomade ut en del, för att få överblick.

Nüvi har väl också fått funktionen att den visar en uppskattning av hur lång tid det kommer att ta att passera ett trafikproblem, något som du heller inte fick tidigare.

Jag är inte säker på om det ser likadant ut i Nüvi. Jag har ingen som fått detta uppdaterat än, men Zumo ligger lite före när det gäller de här funktionerna, och en sån har jag.

I Sverige är TMC en gratistjänst. Någon har ansett att det är en sammhällsekonomisk vinst om folk sitter mindre i bilköer, så det ska gå ihop sig att skicka ut informationen med skattepengsfinansiering.

Anders
 
Jag kan hålla med om att översiktskartan över trafikproblemen är mycket bättre än listan.
Men på kartsidan får jag inte upp några skyltar eller eller varningar. Var ute och provade vid en halkvarning kom inte närmare än 100m när jag tittade på översiktskartan...körde jag med varnliga kartvyn kom det inte någon varning alls, heller inga färgmarkeringar.
Prövade vid tillfälle att lägga en kort rutt över 3st varningar, samma resultat där. Inga varningar eller skyltar på kartsidan. det betyder också att jag har mist funktionen för att undvika trafikproblemen.

Ni skrev
"Nüvi har väl också fått funktionen att den visar en uppskattning av hur lång tid det kommer att ta att passera ett trafikproblem, något som du heller inte fick tidigare".
Den funktionen har jag inte hittat, var hittar jag den?
 
Den vill du inte ha. Det är firmware för trafikmottagaren. Det har inget att göra med hur trafikinfo visas, bara hur bra de tas emot. Låt 3.90 (eller är det inte 2.90 som är den senaste?) ligga kvar där!

De problem du inte kan se, var de gröna, gula eller röda? Ja, frågan verkar kanske dum, men du ska ju kunna se dem på översiktskartan, så att du kan avgöra vilken dignitet de hade. Av någon anledning har de tagit bort möjligheten att undvika gröna problem. Möjligen för att man oftast inte behöver undvika dem. De brukar vara av mer upplysande karaktär, eller så är det likadant överallt (exempelvis vid snöfall).

Tidsuppskattningen visas bara när du är på väg till ett trafikproblem längs rutten. Då kommer den automatiskt, som en pop-up ikon på kartbilden. Nu när man bara kan räkna rutter runt gula och röda problem, inte runt gröna, visas kanske inte tiden för gröna heller? Jag har inte passerat något gult eller rött sen detta påfund, som internt kallas Traffic 2.0, kom i min hand.

Anders
 
Det står i system/om gtm programversion 3.90 och innan webbupdaten var det 3.70.
Halkvarningarna jag körde till tror jag var gröna. kommer dock inte i håg om alla var det.
men det skall i alla fall dyka upp en "skylt" på kartsidan och markering. som det nu är har man ingen aning om trafikproblem om man inte håller ständig koll på översiktskartan.
Vägbygge jag passerat har varit gult enligt en kolega som kör med en annan nuvi660 med version 2.70 och gtm 3.70. som inte heller för mig visades på kartsidan.
Den nya översiktskartan, földe den med version 3.20?
anledningen jag frågar är att den fick jag inte fören jag kopplade upp mig i bilen på tcm. då kom en installation i gång.
 
Ja, då är det väl 3.90 då, som gäller nu. Jag minns inte riktigt. Har navigatorerna kvar i bilen. Kallt ute.

Vet inte vilken version detta kom i för din Nüvi. Jag har ju ingen sån. Men det finns i 2.54 för Zümo, så det är den jag refererar till. Men jag har inte hunnit köra några längre sträckor med den versionen än, så jag vet inte om/hur det fungerar nu, riktigt.

Dock tycker jag att min GTM 20 blev mycket piggare med den senaste uppdateringen. Den är nästan bättre än min GTM 21 nu. Innan var den klart sämst.

Anders
 
Nu har jag nedgraderat till version 2.70 och nu dyker "skyltarna" upp och vägen var grönmarkerad i kartvyn när man kör, både när man kör med och utan rutt .
Dock fick jag inte någon makör i nedre fältet för att kunna räkna om eller titta närmare på problemet.
Dessa var bara av grön karaktär så det stämmer kanske som ni säger att man inte får upp någon möjlighet att beräkna om rutten eller se på detaljer när dom är gröna. man får bara hoppas att det fungerar om det behövs.....vet någon om det fungerar på gula eller röda markeringar?
 
Nu har jag fått igång TMC-mottagaren, har den med Nüvin 660 har på skrivbordet. Två gröna dioder lyser, då ska mottagningen vara OK. men den rombformade varningsskylten på menysidan är grå. Kan möjligen bero på att det inte finns några varningar alls - eller så är det fel någonstans. Klickar man på en grå romben händer inget alls.

Hr installerat senaste uppgraderingar med web-updater.

Hur ska det vara när det funkar?
 
Man får vänta lite tills trafikinformationen "trillar in" då blir den rombformade figuren blå.Annars får du gå ut till inställnings menyn och välja trafik och sen söka.. vet ej hur det funkar i belgien eller vilken station som sänder trafikinfo. möjligen behöver man ett Abonnemang.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...