Garmin nerdatering

Att mjukvaran till Garmins GPS:ar uppdateras regelbundet är viktigt för att fel och felfunktioner kan korrigeras. MEN nu verkar uppdateringen för Nuvi 300-serien gå baklänges.
Under lång tid så övrsattes ordet "on" med "till", typ "kör till E4" när man sedan länge kört "på" denna väg. Vidare så markerade navigatorn att man körde mot O(st) fast man körde mot väst. samt även att noggrannheten var "8 noggr. meter". Det sista förståeligt, medan de två första felen oacceptabla. Tll slut lyckades Garmin fixa felen, men istället så fick ordet "on" i betydelsen "till" i några menyer heta "vid". Obegripligt. Nu har man i version 5.10 fixat detta fel med "vid" (för Nuvi 300) MEN ÅERINSATT alla tre tidigare knasiga fel ovan. Kan Garmin inte hålla reda på sina olika programversioner utan plockat fram något gammalt och lägger ut det som en uppdatering? Och till råga på allt. Nästa uppdatering v5.20, som kom i mitten av december 2007, är fortfarande lika felaktig. Nerdatering gånger två är vad det är

Nä, någon har vimsat till det ordentligt där. Det var mitt fel att det blev "vid" på något ställe, där det inte skulle varit det. Det i sin tur beror på att i översättningsfilen, som jag hade till en annan navigator, gick det inte att se sammanhangen när de olika "on" skulle användas. Därför testade jag så gott det lät sig göras, men missade några ställen, där det inte skulle varit "vid".

Men nu har någon på Garmin väckt liv i en gammal språkfil igen, så allt det jag ändrade på tidigare är helt borta. Det spelar ingen roll i modernare nüvi, där språkfilen ligger separat. Där kan jag ändra tillbaka den till det som jag anser att det ska vara. Men den här kan jag inte avhjälpa på eget bevåg.

Däremot har jag numera direkt kontakt med deras översättaravdelning. Men för stunden har jag full upp med att rätta till Colorado, så det lär dröja ett tag innan jag kan göra något åt nüvi 300 igen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips