Garmin inreach mini

Jag har haft min i drygt 1,5 år och under den tiden har det gått bra att göra så i alla fall. Sen kan jag inte svara på hur stort lagringsutrymme den har om man ska vara ute länge. Jag har som längst gått med den 4-5 dagar.
Jag har haft min lika länge, så då är det jag som helt enkelt missat den funktionen.
 
Jag har kört en inReach SE i 4 somrar, och jag har inte märkt någon försämring av mitt batteri.
Den klarar 100 timmar med 10 mins spårpunkter.
Och behöver inte slå av den då en inReach slutar skicka spårpunkter om du inte rört dig sen den senaste.
Enda tillfället man ska vara observant på är om man går inomhus, då går det mer batteri då den får jobbigt att hitta satelliterna.
Angående pris så kör jag med Freedom Plan alternativet, då betalar jag bara för de 30-dagars perioder jag vill använda den, oftast mitten på juni till till mitten av september . .så jag betalar bara två månader. Resten av året kostar den noll kronor.
 
QUOTE="dibblah, post: 857437, member: 90775"]

Enda tillfället man ska vara observant på är om man går inomhus, då går det mer batteri då den får jobbigt att hitta satelliterna.

[/QUOTE]
Alla satellit telefoner och motsvarande GPS kräver i princip fri sikt mot himlen för optimal funktion, så att ha enheten på inomhus eller i ett tält kommer snabbt att dränera batteriet då enheten kommer att använda hög effekt för att försöka hitta satelliterna.
 
Jag har kört en inReach SE i 4 somrar, och jag har inte märkt någon försämring av mitt batteri.
Den klarar 100 timmar med 10 mins spårpunkter.
Och behöver inte slå av den då en inReach slutar skicka spårpunkter om du inte rört dig sen den senaste.
Enda tillfället man ska vara observant på är om man går inomhus, då går det mer batteri då den får jobbigt att hitta satelliterna.
Angående pris så kör jag med Freedom Plan alternativet, då betalar jag bara för de 30-dagars perioder jag vill använda den, oftast mitten på juni till till mitten av september . .så jag betalar bara två månader. Resten av året kostar den noll kronor.
Vad blir årskostnaden för dig?
 
Vad blir årskostnaden för dig?

inreach.jpg


för de 30-dagarsperioder jag väljer att ha den igång.

Preset messages är tre meddelanden man skriver hemma på datorn innan man drar iväg, dom kostar som synes inget att skicka. Jag kör med "Börjar gå för idag" "Framme för idag" "Vilodag" så att dom där hemma vet när inga fler trackingpunkter kommer den dagen.

Annars räknas både skickade & mottagna sms/email. Skickar man t.ex 11 på Safety plan så dras en avgift för det 11e.
 
Alla satellit telefoner och motsvarande GPS kräver i princip fri sikt mot himlen för optimal funktion, så att ha enheten på inomhus eller i ett tält kommer snabbt att dränera batteriet då enheten kommer att använda hög effekt för att försöka hitta satelliterna.

Jo jag vet, nämnde det för att tidigare kommentarer klagade på batteritid.
 
Jag har då inte märkt några problem i tältet under de 5 år jag haft min inReach, väven i tältet skärmar nog inte särskilt mycket. (Men naturligtvis är det bättre utan några som helst hinder, åtminstone teoretiskt).:rolleyes:
 
Senast ändrad:
Jag har kört en inReach SE i 4 somrar, och jag har inte märkt någon försämring av mitt batteri.
Den klarar 100 timmar med 10 mins spårpunkter.
Och behöver inte slå av den då en inReach slutar skicka spårpunkter om du inte rört dig sen den senaste.
Enda tillfället man ska vara observant på är om man går inomhus, då går det mer batteri då den får jobbigt att hitta satelliterna.
Angående pris så kör jag med Freedom Plan alternativet, då betalar jag bara för de 30-dagars perioder jag vill använda den, oftast mitten på juni till till mitten av september . .så jag betalar bara två månader. Resten av året kostar den noll kronor.

SEn har ju mer en dubbel batterikapacitet mot minin. Och det var ju den som avsågs. Men är man bara lite vaksam funkar nog minin en vecka
 
Skillnaden mellan Sweref 99 och WGS84 (som in Reach använder) är väl ungefär 7-8decimeter om jag minns rätt. Det betyder i de flesta fall ingenting.
Nu är det väl inte precisionen som gör att vi vanliga dödliga vill använda Sweref 99, utan det faktum att det är enklare att läsa av och hantera i fält.
Raka linjer i täta rutnät uppbyggt på det metriska systemet är bättre än kurvor byggda kring grad-minut-sekund-systemet med glesa skärningspunkter när det är storm, kallt och man har hemlängtan.
 
Nu är det väl inte precisionen som gör att vi vanliga dödliga vill använda Sweref 99, utan det faktum att det är enklare att läsa av och hantera i fält.
Raka linjer i täta rutnät uppbyggt på det metriska systemet är bättre än kurvor byggda kring grad-minut-sekund-systemet med glesa skärningspunkter när det är storm, kallt och man har hemlängtan.
Jag förstår inte riktigt. Om du använder en gps så ser du ju på kartbilden exakt var du befinner dig oavsett vilket koordinatsystem du använder (förutsatt att gps.en använder sig av samma system).
För du över positionen från gps:en till en papperskarta ? :unsure:

PS Jag är också både vanlig och dödlig men använder inte Sweref. DS
 
Jag förstår inte riktigt. Om du använder en gps så ser du ju på kartbilden exakt var du befinner dig oavsett vilket koordinatsystem du använder (förutsatt att gps.en använder sig av samma system).
För du över positionen från gps:en till en papperskarta ? :unsure:

PS Jag är också både vanlig och dödlig men använder inte Sweref. DS

Jo men av flera olika orsaker kan det vara både kul och bra/nödvändigt att plotta sin position på papperskartan.

Med en Inreach Mini är man ju, på grund av att den inte kan visa annat än menyer och text, beroende av en smartphone om man vill kunna se vart man är på en digital karta, och en sådan kanske inte är tillgänglig för stunden (ej smartphonevänligt väder/ur funktion).

Om GPSen då kan visa koordinater i Sweref99TM är det busenkelt att hitta sin exakta plats på kartan. Sweref99TM visar koordinaterna på ett sätt där varje enhet motsvarar en (1) meter i verkligheten, så med din kända kartskala, rutnätet, samt din linjal på kompassen kan du mycket snabbt översätta koordinaterna till en kartpunkt.

Om GPSen bara kan visa Grader så måste man leta i kanten på kartan. Där finns ofta några stödmarkeringar för Grader. Sen får man mäta upp hur många millimeter de markeringarna är från rutnätet, och göra en grov korrigering. Det funkar hyggligt hemma vid köksbordet eller i ett tält, men ute i verkligheten är det inte lika kul.

Detta beror ju helt på vilket rutnät man har på sin papperskartan, men svenska fjällkartor nyttjar Sweref99TM.


Att Inreach Mini bara kan visa Grader är, enligt mig, en ytterst onödig begränsning i en GPS år 2020.
Jag har skrivit om detta i en annan tråd om Inreach Mini, och någon sa att orsaken mest troligt är att Garmin köpte hela Inreach-systemet av Delorme. Det är alltså inte Garmin själva som utvecklat Inreach, så det är inte Garmins mjukvara i dem.
Garmins egen mjukvara har klarat av att visa en uppsjö av koordinatsystem i ett par decennier åtminstone.
Jag har även kontaktat Garmin angående om det kan tänkas komma en uppdatering på detta, men jag har inte fått någon återkoppling.

För mig är det mest irriterande. Jag använder min enhet för kommunikation. Enbart i nödfall är navigation intressant, och då "funkar" det (dock inte så smidigt).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.