Garmin inreach mini

Går i tankarna att införskaffa denna fiffiga sak men blir inte riktigt klok på batteritiden. Jag vill ju kunna stoltsera med att visa upp en snygg rutt när jag kommer hem, låt säg efter en veckas vandring. Och då behöver jag logga positioner typ var 5:e minut

"Upp till 90 timmar i 10 minuters spårningsläge med 5 minuters loggning (standard); upp till 35 timmar i 10 minuters spårning med 1 sekunds loggning, upp till 24 dagar i strömsparläge med 30-minutersintervall och upp till 1 år i avstängt läge"

Så här skriver Garmin. Hur tolkar jag detta?
 
Du kan inte ha igång den hela tiden. Tycker det är idiotiskt attman inte kan byta batteri. Men det borde gå att ha med sig ett uppladningsbart batteri.
garmin rekommenderade mig att stänga av den för att få batteriet att räcka. Har inte köpt någon.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag använde den hela förra sommaren och min erfarenhet är att anslagna batteritiden är ganska överdriven. Jag var på långtur och hade med ett 20000mAh powerbank som jag laddade vid bebyggelse ungefär en gång i veckan. Inreachen toppades väl en 2-3 gånger per vecka så att jag visste att den var full och aldrig under 50%. Och det var på 30 minuters spårning och loggning (en punkt var 30:e minut som skickas samtidigt). Med den inställningen ska det vara möjligt med 24 dagar (jag tror det stod 21 när jag köpte den) livslängd, om man låter den stänga av sig mellan varje spårnings- och loggpunkt. Men autoavstängningsfunktionen var buggig och fungerade inte alltid; den slog inte alltid på sig igen.
Jag hade den alltid påslagen mellan ca 09-10 på morgonen till 19:00 på kvällen med två punkter loggade per timma däremellan. Det drog ungefär 10-15% av batteriet per dag. Då hade jag aldrig bluetooth på men skrev ungefär ett sms per dag.
Så för att summera: En övernattning, ingen powerbank. Två, då blir jag ängstlig men det går nog. Tre, då åker en powerbank med.
Pillar man minsta lilla med eller gör det svårt för den att få signal så minskar batteriet drastiskt, talen som Garmin säger är förstås under de allra allra bästa förhållanden.
 
Ja det är lite snål batteritid men om man har igång den under själva den aktiva tiden av vandringen kanske den håller en vecka? Men snålt som sagt.
 
Jag använde den hela förra sommaren och min erfarenhet är att anslagna batteritiden är ganska överdriven. Jag var på långtur och hade med ett 20000mAh powerbank som jag laddade vid bebyggelse ungefär en gång i veckan. Inreachen toppades väl en 2-3 gånger per vecka så att jag visste att den var full och aldrig under 50%. Och det var på 30 minuters spårning och loggning (en punkt var 30:e minut som skickas samtidigt). Med den inställningen ska det vara möjligt med 24 dagar (jag tror det stod 21 när jag köpte den) livslängd, om man låter den stänga av sig mellan varje spårnings- och loggpunkt. Men autoavstängningsfunktionen var buggig och fungerade inte alltid; den slog inte alltid på sig igen.
Jag hade den alltid påslagen mellan ca 09-10 på morgonen till 19:00 på kvällen med två punkter loggade per timma däremellan. Det drog ungefär 10-15% av batteriet per dag. Då hade jag aldrig bluetooth på men skrev ungefär ett sms per dag.
Så för att summera: En övernattning, ingen powerbank. Två, då blir jag ängstlig men det går nog. Tre, då åker en powerbank med.
Pillar man minsta lilla med eller gör det svårt för den att få signal så minskar batteriet drastiskt, talen som Garmin säger är förstås under de allra allra bästa förhållanden.

Känns som att SPOT är betydligt uthålligare om man klarar sig utan att skicka personliga SMS
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Observera att om du vill skapa ett loggat spår så kan du bara göra det genom att även skicka ut spåret via satellit.
Du kan alltså inte enbart spara ett spår i själva enheten.

Det innebär att du inte kan ta det billigaste abonnemanget, för då kostar det 1,10 kr/loggpunkt.

I övrigt gillar jag min Inreach Mini. Har den bara påslagen kanske 3 timmar om dagen, och då räcker batteriet lätt en dryg vecka.

Nackdelar:
Kan inte se Sweref99.
 
Jag förstår. På vilket
Observera att om du vill skapa ett loggat spår så kan du bara göra det genom att även skicka ut spåret via satellit.
Du kan alltså inte enbart spara ett spår i själva enheten.

Det innebär att du inte kan ta det billigaste abonnemanget, för då kostar det 1,10 kr/loggpunkt.

I övrigt gillar jag min Inreach Mini. Har den bara påslagen kanske 3 timmar om dagen, och då räcker batteriet lätt en dryg vecka.

Nackdelar:
Kan inte se Sweref99.
s
Observera att om du vill skapa ett loggat spår så kan du bara göra det genom att även skicka ut spåret via satellit.
Du kan alltså inte enbart spara ett spår i själva enheten.

Det innebär att du inte kan ta det billigaste abonnemanget, för då kostar det 1,10 kr/loggpunkt.

I övrigt gillar jag min Inreach Mini. Har den bara påslagen kanske 3 timmar om dagen, och då räcker batteriet lätt en dryg vecka.

Nackdelar:
Kan inte se Sweref99.

På vilket sätt är det en nackdel?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.