Garmin Friluftskartan Pro V3?

Ja, just den. Händer ingenting om man trycker så i BaseCamp. Kanske finns inte funktionen där,,,
Basecamp verkar inte stödja snabbkommandot. Om du har kartan installerad i Mapsource så kan man ändra där och så ska ändringen ske även i Basecamp.

Annars ska det gå att ändra i registret:
https://forums.garmin.com/showpost.php?p=43530&postcount=7
For every map product you use in BaseCamp there will be a key written in HKEY_CURRENT_USER\Software\Garmin\BaseCamp\Setting s\Products. This stores the lat/lon you were viewing as well as rotation, tilt, zoom, etc.

The keys at HKEY_CURRENT_USER\Software\Garmin\SharedSettings\P roducts will only be added if you need to change the projection angle. In the future we may put other cross-application settings in that location but there is nothing else now.

To get the projection angle setting to be applied you need to add a key with the same number as found under BaseCamp settings. The easiest way to figure out which number corresponds to which product is just to delete all the BC Product settings and then start back up seeing which is added as you change maps.

The updated directions are as follows:
Navigate to HKEY_CURRENT_USER\Software\Garmin\SharedSettings\P roducts
Create the new key with the product ID number
Now create a new DWORD key 'ProjectionAngle' under the product key.
Then modify that key to set the projection angle in degrees
Restart BaseCamp for the setting to take effect

Alternatively if the product you would like to tweak is a desktop install (as opposed to a SD card / device product) you can set this value via the Ctrl-Alt-A key sequence in MapSource and BaseCamp will also pick up the setting.
 
Garmin är fantastiska (ironi !)
De menar alltså på fullt allvar att man skall sitta och skapa nya nycklar i registret för att få kartan att se någorlunda vettig ut om man inte befinner sig på 35 grader nordlig bredd.
Det blir ju följden då man slutar uppdatera Mapsource (som ju ger en någorlunda vettig möjlighet [om än dold/hemlig] att ändra projektionsvinkel) och vill att vi skall köra Basecamp i framtiden.
De flesta företag försöker vara sina kunder till lags men Garmin verkar ofta gå motsatt väg.
Och varför lägga en grå slöja över v3? De kunde lika gärna ha skickat en rökfärgad plastpåse att stoppa gps:en i...
Nog med klagomål, förutom ruttbarheten har kartan uppdaterats på en del ställen vad jag kan se ovh det finns med en massa information om restauranger, bensinmackar mm. Gör ju att man klarar sig bättre med bara FriPro v3, utan CityNavigator.
 
Nog med klagomål, förutom ruttbarheten har kartan uppdaterats på en del ställen vad jag kan se ovh det finns med en massa information om restauranger, bensinmackar mm. Gör ju att man klarar sig bättre med bara FriPro v3, utan CityNavigator.

Men man bör vara medveten om att ruttningen inte är någon höjdare med bil i stadsmiljö & på motorväg.

I City Navigator är motorväg logiskt sett två enkelriktade körbanor. Rondeller och ramper är oxå enkelriktade. I FriPro v3 är det bara vägar utan riktning och därmed blir rutterna rätt konstiga.

På landsbygden med ett fordon som tar sig fram överallt funkar det bra. T ex med trampcykel.
 
Vandringsleder med FPv3

Testat ruttning på vandringsleder med FPv3 igen. Promenerade igår 24 km på Skåneleden norrut längs kusten från Simrishamn.

Tanken var att lägga in en rutt hela vägen på min eTrex med syftet att hela tiden kunna se hur långt vi hade kvar till målet. Men det visade sig omöjligt. P g a fel i kartan så hängde inte vandringsleden ihop. Missade på 3-4 platser. Dvs jag måste skapa en mixad rutt i Mapsource och mixade rutter kan inte tankas upp till eTrex.

Det slutade med att jag gjorde en spårkarta som jag tankade upp till eTrexen. Men då får jag ingen avståndsinfo.

Slutsatsen är att FriPro v3 kräver en GPS som kan importera rutter utan omräkning för att vara fullt användbar för långa vandringar på vandringsleder. Och det kan inte en enda av Garmins fickmodeller typ 60Cx, eTrex, Colorado, Oregon, Montana, etc. Den enda som duger är 276C/278 som ju klarar bortåt 10 timmar på ett batteri. Men vem vill kånka omkring den tungklumpen i fickan och ha en lös antenn tejpad på mössan?

Uppenbart har Garmin bitit sig själv i rumpan genom att ta bort möjligheten att importera rutter utan omräkning.

OBS dock det jag skrivit innan. Traktorvägarna i Småland verkar hänga ihop bra så för just offroadåka på MC/4WD/ATV/Cykel funkar det tämligen hyfsat.
 
En annan nyhet med v3 är att alla hus faktiskt har blivit polygoner av typen "byggnad". Det är inte så att de stämmer exakt med verkligheten utan de är fortfarande fyrkanter men de är vridna och skalas på samma sätt som polygoner numera. Alla "bondgårdar" har dock blivit väldigt tunna "fyrkantsgårdar".-)
 

Bilagor

  • v2.jpg
    v2.jpg
    63.8 KB · Visningar: 3,526
  • v3.jpg
    v3.jpg
    66.6 KB · Visningar: 3,796
En annan nyhet med v3 är att alla hus faktiskt har blivit polygoner av typen "byggnad". Det är inte så att de stämmer exakt med verkligheten utan de är fortfarande fyrkanter men de är vridna och skalas på samma sätt som polygoner numera. Alla "bondgårdar" har dock blivit väldigt tunna "fyrkantsgårdar".-)

Jag har inte köpt Friluftskartan pro v3 än
Men när jag kollar på Garmins webbsida på platser i närheten där jag bor så är alla småhus (sommarstugor på < 50 kvadratmeter) klassade som "fyrkantsgårdar


http://www8.garmin.com/cgi-bin/mapg...=27&x=240&y=180&w=480&h=360&d=0&rz=0&k=1&sc=1


Medan huset där jag bor som rymmer 54 lägenheter inte finns med.
bredvid där jag bor finns en skola och skolan ser ut att vara av rätt form (ej en rektangel) utan en L-formad byggnad
http://www8.garmin.com/cgi-bin/mapg...z=27&x=240&y=90&w=480&h=360&d=0&rz=0&k=1&sc=1

Hoppas länkarna till kartan funkar
Per
 
Men när jag kollar på Garmins webbsida på platser i närheten där jag bor så är alla småhus (sommarstugor på < 50 kvadratmeter) klassade som "fyrkantsgårdar
http://www8.garmin.com/cgi-bin/mapg...=27&x=240&y=180&w=480&h=360&d=0&rz=0&k=1&sc=1
Länken pekar på Skåpholmen med bara vanliga hus, men jag förstår vad du menar. Tyvärr så tror jag inte det är möjligt att fixa just nu eftersom du måste ändra i kartan och den är i NT format som det inte finns något program som kan ändra i (förutom Garmins egna).
 
Länken pekar på Skåpholmen med bara vanliga hus, men jag förstår vad du menar. Tyvärr så tror jag inte det är möjligt att fixa just nu eftersom du måste ändra i kartan och den är i NT format som det inte finns något program som kan ändra i (förutom Garmins egna).

På dina Götalandskarta så är alla småhus roterade så att kanterna helt vågräta och lodräta medan större hus är ”vridna”, så att de nog överensstämmer med verkligen.

Och så tycker symbolerna för småhus på din Götalandskarta karta är mindre än de jag ser när jag kollar Svealandskartan via Garmins webbsida. Och då drog jag slutsaten att småhusen har olika kod.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
stamstam Ladda friluftskartan i en Garmin Legend Navigering 4
sotter Friluftskartan i Garmin? Navigering 5
lejfen Friluftskartan- Garmin Legend Navigering 3
jonasolof Friluftskartan v. 1.2 och Garmin iQue Navigering 4
Garmin Vista Garmin Friluftskartan Navigering 19
lars11 Garmin & Friluftskartan Navigering 3
jasy Goda nyheter om Friluftskartan för Garmin Navigering 3
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...