Garmin etrex vista HCX

Vilken fantastisk liten pryl :). Fick mn GPS igår och vart mycket positivt överraskad. Men har litet frågor till någon som redan har en sådan.

Har bara grundkartan i än så länge och runt den lilla svarta trekanten är en stor grå ring. Den verkar inte som på min förra gamla Venture ha något med noggrannheten att göra. Det står +/- 5 meter och ringen är säkert 200 meter i diameter.

Bakgrundsbelysningen. Måste man varje gång man startar sin GPS ställa in styrkan med joysticken? kan man inte spara inställt värde?

Var ser man vilken programversion som är inladdad? (3.4, 3.5, 3.6)

Var kan man köpa hyfsat billiga tillbehör? väska cykelhållare mikrosd kort etc?

Har monterat ett screenskydd av plast men får mycket irriterande interferenser?! har ni något skydd som fungerar bra utan att försämra bildkvaliten?

Har ni problem med joysticken att trycka ner den utan att vickla till och flytta sig i menyerna istället?

Annars som sagt är jag hittils mycket nöjd. Känsligheten verkar t.o.m bättre än den Holux blåtandsenhet jag har. Vilken jag för övrigt försöker sälja på tradera. Någon här som är intresserad. Den är bara använd några timmar tills jag fick något skumt fel på min handdator

Holux GPSlím236 62613988

hälsningar Håkan Olsson
 
Vilken fantastisk liten pryl :). Fick mn GPS igår och vart mycket positivt överraskad. Men har litet frågor till någon som redan har en sådan.

Har bara grundkartan i än så länge och runt den lilla svarta trekanten är en stor grå ring. Den verkar inte som på min förra gamla Venture ha något med noggrannheten att göra. Det står +/- 5 meter och ringen är säkert 200 meter i diameter.

Bakgrundsbelysningen. Måste man varje gång man startar sin GPS ställa in styrkan med joysticken? kan man inte spara inställt värde?

Var ser man vilken programversion som är inladdad? (3.4, 3.5, 3.6)

Var kan man köpa hyfsat billiga tillbehör? väska cykelhållare mikrosd kort etc?

Har monterat ett screenskydd av plast men får mycket irriterande interferenser?! har ni något skydd som fungerar bra utan att försämra bildkvaliten?

Har ni problem med joysticken att trycka ner den utan att vickla till och flytta sig i menyerna istället?

Annars som sagt är jag hittils mycket nöjd. Känsligheten verkar t.o.m bättre än den Holux blåtandsenhet jag har. Vilken jag för övrigt försöker sälja på tradera. Någon här som är intresserad. Den är bara använd några timmar tills jag fick något skumt fel på min handdator

Holux GPSlím236 62613988

hälsningar Håkan Olsson

1. Ringen har med noggrannhet att göra, men det är en kombination av kartans noggrannhet och GPS. Med baskartan har du säkert +-100m på vägar och annat. Köper du t.ex friluftskartan pro så krymper ringen. Tanken är att den ska visa dej vart du faktiskt kan vara.

2. Du kan i settings display tala om vilken nivå du vill ha. Men den startar nog alltid med den av. Ett tryck på power stegar mellan 0, dit värde, och 100%.

3. systemversion. meny meny, setup, system, meny, software version

4. Jag köpte min Vista på Skovdenatur, men även dustinhome outdoorexpterten mfl har tillbehör.

5. Jag har inte använt skärmskydd på några av mina GPS. På handdator ja, när man är på med penna hela tiden. Alternativet är en väska, men du försämrar nog tittandet mer, men skyddar mer.

Mvh Gunnar
 
Micro-SD

kort har t ex Clas i Sjön m fl.

GPS-Warehouse hade Citynavigatorkartan för en vecka sedan. Cykelfäste har de nog också. Mitt gamla cykelfäste till Garmin Legend fungerade till Vista HCx. Skärmskydd behövs ej.

Ringen runt triangeln är bara i början när man slagit på enheten och noggrannheten ökar sedan enheten kopplat upp sig på fler sateliter.

Thure
 
Tack för svaren:

Nu har jag uppgraderat mjukvaran till 2.6 på Garmins sida inga problem. Ja jag upptäckte också till slut att genom att trycka snabbt igen på starta toggla jag genom avstängd-inställd nivå-fullnivå på bakgrundsbelysningen. Ska köpa ett minneskort idag och se om den där ringen blir mindre när jag laddat in en bättre karta den ökar och minskar litet i storlek så den har ju som ni sagt med noggrannheten att göra ändå. Men den är större än jag sa med mätverktyget fick jag den till 600 meter i dameter samtidigt som jag är inomhus och i sattelitinfon nogrannheten är +/- 17 meter

3. systemversion. meny meny, setup, system, meny, software version
Mvh Gunnar

jag fick det till
huvudmeny, inställning, system, meny, programversion

Kan det vara olika i olika gps:er?

Men jag hittadet det ändå med ovanstående beskrivning, Tack

Tog bort skärmskyddet också. Varför ska man ha en sådan vacker färgskärm om man klistrar på ett skydd som gör den otydlig........

Ska skaffa en väska när jag är ute i skogen. Verkar som alla i Sverige tar 199 kr för alla väskor så det får nog bli Ebay där jag kan få dem får typ 70 kr + ev. tull om man har otur.

Det är mycket i alla olika menyer jag inte förstår och det står heller inget i manualen om de sakerna. Finns det någon utförlig info på nätet som grundligt går igenom menyerna och förklarar rad för rad?

Tur att jag kollade i en affär innan jag köpte för jag lutade först åt en 60cxs. Men tyckte den var alldeles för klumpig när jag höll i en och den verkar ju inte kunna mera än Vistan. Bara marginellt större skärm.

Solen skiner nu måste jag ut och navigera:)

mvh/Håkan
 
Ringen runt triangeln är bara i början när man slagit på enheten och noggrannheten ökar sedan enheten kopplat upp sig på fler sateliter.

Thure
Jo, fast har baskartan +-200m i noggrannhet så blir ringen inte mindre med tiden. Med detaljerad karta har du troligen nästan samma noggrannhet i kartan som i GPS.
Med fripro hade jag i källaren en radie på ca 80m (GPS noggrannhet +-48m).
När jag kör med basemap blir ringens radie ca 300m.
 
Tack för svaren:
jag fick det till
huvudmeny, inställning, system, meny, programversion
Kan det vara olika i olika gps:er?
mvh/Håkan
Jag har mina GPS på engelska för att inte bli lurad av översättningar av fackuttryck. Du kom till samma ställe. Vista och 60-serien har (så långt jag förstår) nästan identisk mjukvara och samma funktioner. GPS-chipet är olika i dem och jag tror Vistans drar lite mindre ström samt att antennen i Vista är "patchantenn" och vill ha platta sidan upp, medan 60 har helix och är mer rundtagande.

Lycka till i solen/skogen.
 
Cykelfästen

De i mitt tyckte bästa cykelhållarna finns på http://www.touratech.se/ men de är inte billiga om man tittar bara på priset i SEK, för det är gediget arbete i aluminium och sånt kostar.

Touratech är RAM kompatibla och Touratech Sweden har RAM hållare för GPSen och även RAM fästen för cykelstyren. RAM finns även på Watski.

Som vanligt har jag inga ekonomiska intressen i de företag jag skriver om utan jag är nöjd kund, utom till RAM’s fäste för Garmin 60C som gått sönder.

RAM hållaren till 60C som gått sönder.
trasig_ram_60c.jpg

Foto: Undertecknad

Touratech hållaren med RAM delar på cykelstyret
touratech_ovan.jpg

Foto: Undertecknad

RAM fäste för kamera bredvid GPSen. Med ”bara” en digitalkamera är det svårt att få med kamera i bild.
touratech_under.jpg
[/QUOTE]
Foto: Undertecknad

Per
 
Det var ett riktigt lyxfäste. Ser ut att kosta :)
Funderar på att bygga ett själv. Sen har jag faktiskt ett 12 voltsbatteri på cykeln så jag ska fixa en reglering till 5 volt. så jag kan använda befintligt batteri så belysningen kan vara på hela tiden. Belysningen på GPS.en alltså.

Har provat alla kartor nu och allt verkar fungera perfekt. Det ända jag kan sakna är en sensuell kvinnlig röst som navigerar när man använde citynavigator.

Ett förlag till Garmin om det är svårt att få plats med en röst vore att pipen som ljuder när man ska svänga etc vore olika vänster, höger, rondell, pip pip pip tredje avfart etc. Man skulle snabbt lära sig det och slippa snegla på GPS:en i trafiken.

eller det finns kanske någon patch för det också

Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
biting 10 st Garmin etrex Vista Navigering 14
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
Marvel Svensk handbok till Garmin Etrex Venture Navigering 4
the explorist garmin etrex tålig Navigering 2
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
dabac kartor till garmin etrex venture? Navigering 4
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...