Garmin eTrex upgradering

Hej.
Finns det någon som har erfarenheter från Garmins uppgraderingspaket för eTrex serien.
Vågar man göra det? Vad rekommendera ni mer än en god backup samt nya fräscha betterier.

Vad menar du med "uppgraderingspaket"?
Om du menar kabeln och systemuppgraderingarna från Garmins hemsida, har åtminstone jag aldrig haft några problem med detta. Det har fungerat utmärkt.

/Pé

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det har inte varit några problem alls. Förra gången jag uppgraderade min Venture (till v2.34) så stod det uttryckligen att man skulle ta backup innan, för allt minne rensas vid uppgraderingen. Tidigare gånger (t.ex. uppgradering till v2.30) så har minnet inte rensats under uppgraderinen.

Beror på minnesanvändningen

Om en uppdatering av firmware till din eTrex rensar minnet eller ej beror på vad som ändrats, jämfört med den version du uppdaterar från.

Om det exempelvis handlar om korrigerade översättningar, ett nytt positionsformat eller att man kan se noggrannheten i ett konfigurerbart fält, då försvinner inte dina lagrade waypoints. De ligger fortfarande på samma ställe i minnet som de gjorde tidigare, samt är definierade med samma datastrukturer.

Om det däremot handlar om plats för fler waypoints eller fler punkter i spårloggen, då stryker alla användarens data med. De definieras ju inte längre med samma datastruktur och finns troligen heller inte längre på samma plats i minnet.

Alldeles utan att se vad Garmin skriver om konsekvenserna av en uppdatering kan man vanligtvis räkna ut det själv, bara på att se vad de har ändrat.

Anders

Simulator mode

Hej igen.
Tack för era snabba svar :)
Enligt Garmins instruktioner så säger de att man skall sätta GPSn i "Simulator Mode" och de referera till "owner's manual". Jag hittar inget om Simulator mode men antar att de menar "Use with GPS off". Är detta korrekt uppfattat?

/Rinaldo

Re: Simulator mode

AndersRinaldo; sa:
Hej igen.
Tack för era snabba svar :)
Enligt Garmins instruktioner så säger de att man skall sätta GPSn i "Simulator Mode" och de referera till "owner's manual". Jag hittar inget om Simulator mode men antar att de menar "Use with GPS off". Är detta korrekt uppfattat?

/Rinaldo

Du skall använda GPS OFF när du uppgraderar programvaran. Sätt in nya batterier också. Oftast tar en uppgradering ca 2 minuter så man klarar sig på gamla batterier också men för säkerhetsskull... Vet ej vilken version av etrex du har men har du Vista så kommer du märka många ändringar sedan ursprungsprogramvaran.

Lycka till

Etrex Legend

Gjorde uppgradering från 2.50 till 3.10 igår och det gick ju alldeles strålande... igen.

Härlig med dubbelt så många waypoints :)

/Fredrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips