Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx

Hej,

min Geko 201 har gett upp (klarar inte av att fixa 2010-buggen). Efter en dels läsande tycker jag mig ha hittat 2 alternativ. Dakota 20 och Vista HCX. Jag har lite svårt att välja.

Användningsområdet är fjällen men det kan väl tänkas lite grand i skogen hemmavid. Men det är inte prioritet. Jag brukar bara slå på när jag vill ha position, batteritid brukar sällan vara ett problem. Med fri himmel som det oftast är brukar det inte vara svårt att hitta satelliter.

Främst vill jag ha den som säkerhet. Kompass, klocka och karta är huvudspåret för navigering. Alltså behöver jag egentligen bara kartkoordinater. Jag förutsätter att båda kan visa allt i koordinatväg/kartdatum mm. Jag har en del kartor med RT90 och inte det nya systemet som gäller numer i fjällen så det måste funka även med RT90.

Har man någon nytta av de förladdade kartorna som ska finnas i? Jag är inte så intresserad att spender 1000:- för 50x50 km (Garmin Friluftskartan Prime). Kan man lägga in inscannade bilder av ex. fjällkartor? Finns det mindre kostsamma alternativ?

Höjdmätning tycker jag är bra.

Det verkar finnas linux varianter för att editera/hantera waypoints för båda. Stämmer det?

Dakotan utger sig för att vara "rugged" för hårdare användning. Jag tycker det verkar vara mycket elektronik i den (touchscreen t.ex.). Har någon några erfarenheter?

Dakotan är ju nyare än Vista som har några år på nacken (tror jag), det får mig att tro att Dakotan kanske är lite bättre i sin GPS-funktionalitet, är det någon som vet något?

Tja, det är väl vad jag funderar på. Finns det någon annan som jag kanske borde tittat närmare på?

Peter P.
 
Eftersom du bara vill ha koordinater så är allt med inbyggd karta overkill, personligen så ger en så liten display (jämfört med en hel karta) ingen som helst överblick, så köp den enklaste, du sparar en peng till annat bra att ha.
Om man kan se koordinaterna på dessa modeller har jag ingen aning om, det borde gå.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vista HCx kostar 1772 inkl moms men plus frakt på Pixmania (och vill du bara ha koordinater utan höjmätare finns det någon väldigt simpel etrex för 800 spänn).

Dakotan är nog rätt mycket dyrare än båda dessa. Har ingen erfarenhet av den men gillar inte touchscreen.

Om jämför dessa två ska du kontrollera hur bra skärmen är i solljus.
 
Jag har båda dessa och för din del tror jag mest på Etrex pgav batteritiden, ligger väl på 20 tim.
En gps med touchskärm drar mer batteri.
 
Vista HCx är kanon och batteritiden är outstanding. Stoppade precis i nickelmetallhydrid som utlovar 7x driftstid men tvivlar på 7 x 20-25 timmar. Nog har jag sneglat på nyare GPS:er med högre upplösning på skärmen men än så länge avskräcker den kortare batteritiden. Den är ganska liten och kompakt också.
 
Vista HCx är kanon och batteritiden är outstanding. Stoppade precis i nickelmetallhydrid som utlovar 7x driftstid men tvivlar på 7 x 20-25 timmar. Nog har jag sneglat på nyare GPS:er med högre upplösning på skärmen men än så länge avskräcker den kortare batteritiden. Den är ganska liten och kompakt också.

Med Energizer litium får jag 40 timmar med avstängd skärmbelysning på en Legend HCx.
Där utlovas också 7 x normaldrifttid i reklamen, men det beror på vad det är för förbrukare.
Kanske med digitalkameror. En Vista HCx borde få ungefär samma drifttid.

Vad är nickelmetallhydrid? Vilket märke? vad kostar dom?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag är bortrest en vecka i jobb men det är Philips-batterier. Kan återkomma senare. Antar att du noterat att du kan ställa in GPS:en efter i mitt fall tre olika batterityper. Inte för att jag alls tror på 7 ggr batteritiden men dubbla borde man enkelt få ut annars ska jag ha mina 99 kr för fyrpack tillbaka.

Edit:
Fel av mig, det var Litium. Kanske samma som du har: http://www.philips.se/c/batterier-och-ficklampor/lithium-aa-fr6lb4a_10/prd/ 40 timmar låter uselt i så fall. Hade du GPS inställd på Litium som batterityp?

philips-lithium-ultra-aa-4-pack-lr6-6294-p.jpg


Vad är nickelmetallhydrid? Vilket märke? vad kostar dom?
 
Jag hittade batteritiden på geko201 som jag haft tidigare och den ligger på 12 timmar vilket har räckt mer än väl för en fjällvandring på 12-13 dagar i vart fall.

Storleksmässigt har vista och dakota i stort sett samma mått. Dakotan något kortare och smalare men något tjockare. Dakotan väger nååååågra gram mindre.

Jag kommer aldrig att överge karta/kompass men med tiden kommer säkert GPSen innehålla karta även för mig. Helt utvecklingsfientlig och keep-it-simple-taliban behöver man ju inte vara. :)

Prismässigt ligger de tillärckligt nära varandra för att det ska vara hugget som stucket, och lagom i pris för vad jag vill ge.

Jag har båda dessa och för din del tror jag mest på Etrex pgav batteritiden, ligger väl på 20 tim.
En gps med touchskärm drar mer batteri.

Upplever du Dakotan som mer eller mindre ömtålig?

Tackar alla för input!
Peter
 
Tack för svaret

Jag är bortrest en vecka i jobb men det är Philips-batterier. Kan återkomma senare. Antar att du noterat att du kan ställa in GPS:en efter i mitt fall tre olika batterityper. Inte för att jag alls tror på 7 ggr batteritiden men dubbla borde man enkelt få ut annars ska jag ha mina 99 kr för fyrpack tillbaka.

Edit:
Fel av mig, det var Litium. Kanske samma som du har: http://www.philips.se/c/batterier-och-ficklampor/lithium-aa-fr6lb4a_10/prd/ 40 timmar låter uselt i så fall. Hade du GPS inställd på Litium som batterityp?

philips-lithium-ultra-aa-4-pack-lr6-6294-p.jpg

Jag är nöjd med 40 timmar och konstigt nog har jag hittat ett bra pris på Energizer Litium på Teknikmagasinet. Sist tror jag betalade 70 lr för ett 4-pack. Ja jag har GPS:en inställd på Litium. Men jag är ganska säker på att det bara är ett sätt att matcha "batteri kvar" - visningen till använd batterityp. När litiumbatterier visas som slut, ändrar jag inställningen till "Nimh" och då visar GPS:en fullt igen. Men jag vet att batterierna är i stort sett tomma och när litum dyker, går det fort.

Till trådskaparen: Jag tror att Dakotan är en modernare GPS, Etrex-modellerna har funnits länge. Jag är mycket nöjd med min Etrex Legend HCx (utan höjdmätare och elektronisk kompass som modell Vista har). Jag tror att det är bäst att klämma och känna på bägge. Framför allt jämföra tryckskärm med knappar. Och sist men inte minst kolla skärmen i starkt solljus.

Lycka till med inköpet!
 
Det där med 7 gånger längre driftid är i jmf mot ett kolluftpapper whatever crap batteri från 70 talets Kina.

Mot ett alkaliskt kanske man får ut det dubbla - speciellt i kyla.

Mest fördel har dom här cellerna i kombination med strömkrävande utrustning och kyla - typ kamera.

Men Lithium är värt det - dom väger inget heller och har lång lagringstid.

Tänk dock bara på att om man inte kan ställa in utrustningens batteri indikator till denna batterikemis urladdningskurva så har man fulla staplar och sen tvärdöd utrustning.
 
Den är nog lika ömtålig som övriga vildmarksgps:er, dock så blir etrex gummilist runtom lite slapp i solljus.

På min första Etrex (Legend C) verkade det som om limmet under gummilisten började flyta mer och mer, och det kröp fram kladd. Fick skicka in den till Garmin. Kom tillbaks OK. Sen dess inga problem.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.