Garmin BaseCamp - kass på sjön!

Är det inte möjligt att använda Garmins programvara för att planera rutter på sjön?
Varken deras knasiga äventyrsmeny eller aktivitetsprofiler verkar täcka in hav, sjö eller istäcke.
Kan därför inte planera rutter med snöskoter vintertid, ej heller kanot eller rodd sommartid.
Har jag missat den möjligheten, eller är det helt sonika en lapsus av Garmin?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Har försökt använda BaseCamp för att lägga ut rutter i Puerto Rica (Gran Canaria) dit jag skall i januari men BC skiter fullständigt i att jag är vandrare och faktiskt kan gå utanför vägar så BC lägger gladeligen ut rutter på flera mil där avståndet mellan punkterna kanske är en eller två kilometer. Och jag har markerat att jag är "hiker" i programmet.

Är det inte möjligt att använda Garmins programvara för att planera rutter på sjön?
Varken deras knasiga äventyrsmeny eller aktivitetsprofiler verkar täcka in hav, sjö eller istäcke.
Kan därför inte planera rutter med snöskoter vintertid, ej heller kanot eller rodd sommartid.
Har jag missat den möjligheten, eller är det helt sonika en lapsus av Garmin?

Jag misstänker att något har gått totalt galet vid någon av de senaste firmware-uppdateringarna av min Montana 650 liksom uppdateringen av BaseCamp.

Numera fungerar autorouting absolut inte alls i något system. Fullständigt kass.

Har fungerate någorlunda tidigare men absolut inte med de senaste uppdateringarna.

Garmin borde kunna bättre.

AutoRouting kräver väl kartor som har den möjligheten, såsom City Navigator. Friluftskartorna klarar väl inte AR?

Flasha F/W brukar kunna medföra mer problem än nytta. Är försiktig med alla dessa uppdateringar.

AutoRouting kräver väl kartor som har den möjligheten, såsom City Navigator. Friluftskartorna klarar väl inte AR?

Flasha F/W brukar kunna medföra mer problem än nytta. Är försiktig med alla dessa uppdateringar.

Jodå jag använder bl. a. City Navigator men efter någon av de senare firmware uppdateringarna är autorouting helt värdelös.

Profilen "Direct" funkar för mig, raka linjer mellan punkterna.

Mikael

Nu har jag äntligen fått till det jag önskade. Behövde använda Garmin BaseCamp i dessa älgjakttider, och ägnade lite tid till att överkomma den tidigare frustrationen med programmet.

Hittade till slut under menyerna följande:
Redigera > Alternativ > Justera inställningarna för olika aktivitetsprofiler

Såg inte rullgardinslisten för de olika alternativen tidigare, som man kan lägga till, ta bort eller ändra. Lade t.ex. till ruttdragning för "kyrkrodd" som nyttjar "Direkt ruttdragning".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips