Garmin 60CS eller Quest

Hej

Jag har tänkt att skaffa en GPS och jag funderar på en Garmin Quest eller en 60CS.

På aspidshop.com så kan man köpa en Quest med MapSource City Select Europe v6 för lite över 6000:- och en 60CS med navkit (ink MapSource City Select Europe v6 alltså)
för 6700:-

Jag tänkte i första hand ha den i bilen, men även med på skridskoturer, svamplocking och på resor både i naturen och i städer.

60CS verkar att vara att föredra i naturen så man enkelt kan byta batterier, men annars ?
Vad ska jag välja?
Kanske ingen av dom ?
 
Hej,

Om det är viktigt med batteridriften för Dig skulle jag välja 60CS. Quest lär ju ha 20 timmars batteridrift, men batterier brukar ju tröttna med tiden.
Som navigator i bilen skulle jag välja Quest.

/Leif
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Eller en 76CS

Titta även på 76CS, som har full autorutt, precis som Quest, men som är mer fältmässig och som du byter batterier på. Den har dessutom ett riktigt stort minne för kartor. Jag har precis köpt en från aspid.
 
76CS har dessutom åtminstone halva minnet jämfört med (europeisk) Quest. 60CS har fjärdedelen så stort minne.

76CS har dessutom bättre baskarta än 60CS, om nu någon vill glo på den.

Anders
 
Jag är själv inne på att investera i en Garmin 60 CS. På jobbet går diskussionens vågor höga angående för- respektive nackdelar med olika typer av "GPS-system. Idag
använder jag min Silva MultiNavigator i terränglådan. I bilen kopplar jag den till min Ipaq och får på så sätt ett bra, bilburet, navigationssystem. Min tanke är att nyinköpet, dvs Garmin, framförallt skulle vara min följeslagare i skog och mark men även kunna kopplas till Ipaq:en när andan faller på. Fördelen med Ipaq:en är att man kan ladda ned bra kartor i den, ex Terrängkartan.

Synd att inte Garmin satsat på expansionkort i sina nya apparater. Här har ju faktiskt Magellan tänkt till lite mer. Men, jag tycker nog ändå att Garmin verkar vara en potent apparat. Erfarenheter emottages tacksamt!!

Några användbara länkar i sammanhanget;

http://www.frifrakt.com
http://gpsinformation.us/gps60c/gps60screens.html

//P
 
Om man huvudsakligen siktar på att vandra i terrängen, tycker jag 60CS är ett bra val.
Ska man dessutom åka båt, blir 76CS intressant. Samma funktioner, men dessutom flyter den.
Prioriterar man minimalt format men ända mycket funtioner blir det Vista C.

Av någon anledning tycks Garmin tycka att man bara kan ha minneskort i enheter som används i snälla miljöer, bilen (StreetPilot) eller inomhus (iQue).

Men för att komma runt det kan man ju ta Magellans Meridianserie. Flera bra modeller, som dessutom tar SD-kort.

Anders
 
-nikke-; sa:
Hej

Jag har tänkt att skaffa en GPS och jag funderar på en Garmin Quest eller en 60CS.

På aspidshop.com så kan man köpa en Quest med MapSource City Select Europe v6 för lite över 6000:- och en 60CS med navkit (ink MapSource City Select Europe v6 alltså)
för 6700:-

Jag tänkte i första hand ha den i bilen, men även med på skridskoturer, svamplocking och på resor både i naturen och i städer.

60CS verkar att vara att föredra i naturen så man enkelt kan byta batterier, men annars ?
Vad ska jag välja?
Kanske ingen av dom ?


En viktig skillnaden mellan dessa är att 60C är vattentät.
 
bil och skog

Nästan omöjligt för en GPS att uppfylla kraven att både vara liten nog att få plats i fickan och ha tillräckligt stor display för att man, när man som jag passerat 40-strecket, närsynt ska läsa en karta i 90 km/h.

Jag använder personligen en eTREX i skogen och kopplar den till en iPAQ i bilen (stabil hållare med kulled för att vinkla och kabel som ger spänning till GPS och laddar iPAQen). I min iPAQ kör jag Destinator 3, ruttplanering och kartor för större delen av Europa. Skärmen är lättläst och olika sätt att få informationen om att det är dags att svänga (inklusive glada tillrop på svenska med en röst som nästan låter som min fru).

MVH/CHrister
http://www.clover.se
 
Jag använder en liknande filosofi. eTrex Vista när jag är "fältmässig", iQue 3600 i bilen. Denna lösning har dessutom fördelen att iQuen inte ockuperar Vistan, utan båda kan fungera självständigt.

Anders
 
Re: bil och skog

stigvig; sa:
Nästan omöjligt för en GPS att uppfylla kraven att både vara liten nog att få plats i fickan och ha tillräckligt stor display för att man, när man som jag passerat 40-strecket, närsynt ska läsa en karta i 90 km/h.
Med de nämnda enheterna som har autorutt behöver man inte "läsa en karta i 90 km/h". Även utan röstinstruktioner klarar man sig väldigt långt med de tydliga fullskärmsinstruktioner som beskriver hur man skall köra. De ytterst få gånger man verkligen behöver läsa kartan får man naturligtvis stanna men det bör man nog göra med dina produkter också.

Om man redan har handdator och inte ser det som ett problem med flera burkar som skall tas med och kopplas ihop så är ditt förslag säkert bättre men alternativet är inte så illa som du försöker göra det till.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips