Garantier på flugspön?

Är på väg att köpa mitt första "dyra" flugspö. Efter att ha hållt mig i 1000kr klassen så tänkte jag nu köpa ett för ca. 4000kr.
Eftersom jag är en riktig slarver eller har väldig otur!! Så har jag lyckats med att ha av ett antal spön, även lyckats slarva bort ett!!.
Så för mig är garantier på spöt jag ska köpa , väldigt viktigt. Många tillverkare har ju livstid garanti mot fabrikationsfel, men täcker ej skador som man vållat själv. Men om jag förstått rätt så har bl. Sage nån typ av allriskförsäkring. Där man kan bryta av en topp ,skicka iväg den till USA och få en ny för inte så stora pengar.
Så nu undrar jag vilket märke som har generösast garantier, och om någon skickat in någon skadad del och vad det kostade med frakt och allt.
Var helt inne på att köpa ett St.Croix Legend Ultra, men de har bara garanti mot fabrikationsfel så nu är jag mycket tveksam.

/Tomas
 
Vision.!

Vision har ett mycket bra "bruksskydd" på sina spön. Oberoende av vilka skador spöt har sker reparation eller utbyte till ett förbestämt pris som för ett 3zonespö ligger på 200 kr. Detta är alltså inget du betalar i förskott, utan avgiften tas endast ut om olyckan skulle vara framme.


// TG
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
No questions asked

Sage har "no questions asked", dvs det spelar ingen roll vad som har orsakat felet. Du får ändå en ny del om den har gått sönder. Man kan iofs frågasätta det eftersom en ganska stor del av prislappen blir en form av försäkringspremie.

Vill minnas att Scierra dessutom lanserar livstidsgaranti på sina spön i år.

Peppe
 
Re: No questions asked

peppe_malmqvist; sa:
Sage har "no questions asked", dvs det spelar ingen roll vad som har orsakat felet. Du får ändå en ny del om den har gått sönder. Man kan iofs frågasätta det eftersom en ganska stor del av prislappen blir en form av försäkringspremie.

Vill minnas att Scierra dessutom lanserar livstidsgaranti på sina spön i år.

Peppe

Scierra har precis som du säger lanserat en livstidsgaranti för första ägaren, garantin gäller för tillverkningsfel enligt http://www.scierra.com. Min lokala handlare säger dock att garantin sträcker sig längre än så.
 
Re: No questions asked

peppe_malmqvist; sa:
Sage har "no questions asked", dvs det spelar ingen roll vad som har orsakat felet. Du får ändå en ny del om den har gått sönder. Man kan iofs frågasätta det eftersom en ganska stor del av prislappen blir en form av försäkringspremie.

Vill minnas att Scierra dessutom lanserar livstidsgaranti på sina spön i år.

Peppe

Vet du vad det kostar att skicka tillbaka ett Sagespö?
/Tomas
 
Det...

borde väl vara som så att du lämnar in spöt hos den handlare som du har köpt det hos (som mest troligt skickar det till Loop Tackle Design, (importör av SAGE))?

Kan inte tänka mig att du skall skicka iväg nåt spö själv, för att du kommer väl att köpa spöt i Sverige eller?

/Anders B (SAGE-fantast...)
 
Ge det till handlaren

Det stämmer som Anders säger: ge det till handlaren/återförsäljaren så får han/hon fixa det. Det är deras skyldighet. Och gör de inte som du säger får du posta deras namn här på forumet! ;-)

Om du ändå skulle vilja skicka det så får du skicka hela spöt, inklusive tub till Sage i USA. Med tanke på att det är ganska lätta spön borde det inte kosta så mycket i frakt (du kanske iofs ska försäkra det).
Se det så här: frakten kommer att vara en bråkdel av vad du får betala för det i inköp...

Peppe
 
Anledningen till att jag trodde man skulle skicka det till USA var för att jag var inne på deras hemmsida och läste att man personligen skulle skicka in spöt.Men då gäller väl det bara om man bor i USA.
/Tomas
 
Hmm...

jag måste tyvärr säga att välja ett flugspö med garanti som urvalskriterium är som att gifta sig för att få en svärmor...eller nåt sånt.

De flesta spöfabrikanter (och handlare) är helt ok om spöt går av eller liknande. Om det skulle uppstå problem så lär du ju kunna hänvisa till konsumentombudsmannen eller liknande...Att glömma eller slarva bort ett flugspö är väl....ehhh....hmmm....mänskligt, men jag tvivlar på att nån handlare eller spöfabrikant kommer att ge dig ett nytt i så fall, men å andra sidan så har du väl lärt dig din läxa?

Näää, fundera snarare på vad för slags spö du ska köpa, vad för slags fiske du ska bedriva, var du skall fiska med det, och liknande frågor...och beroende på svaret på dessa frågor väljer du sedan spöt.

Min 25-öring i ämnet...

/Anders B
 
Re: Hmm...

brook; sa:
jag måste tyvärr säga att välja ett flugspö med garanti som urvalskriterium är som att gifta sig för att få en svärmor...eller nåt sånt.

De flesta spöfabrikanter (och handlare) är helt ok om spöt går av eller liknande. Om det skulle uppstå problem så lär du ju kunna hänvisa till konsumentombudsmannen eller liknande...Att glömma eller slarva bort ett flugspö är väl....ehhh....hmmm....mänskligt, men jag tvivlar på att nån handlare eller spöfabrikant kommer att ge dig ett nytt i så fall, men å andra sidan så har du väl lärt dig din läxa?

Näää, fundera snarare på vad för slags spö du ska köpa, vad för slags fiske du ska bedriva, var du skall fiska med det, och liknande frågor...och beroende på svaret på dessa frågor väljer du sedan spöt.

Min 25-öring i ämnet...

/Anders B

Självklart har du rätt. Jag bör naturligtvis köpa det spö jag tycker känns bäst, för rätt pengar.
Men nu när jag till slut ska köpa ett lite dyrare spö (bättre?) och med min historia som spöbrytare så ville jag kolla upp det här med garantier. Och sen om jag hittar på ett tex. Sagespö som känns lika bra och till samma pris som tex ett St.Croix så kan jag ju välja det med bäst garantier.
Sen att jag inte kan räkna med att få tillbaka ett bortappat spö ,det förstår jag ju. Tog med det bara för att visa mina "talanger" . Det är nog tveksamt att jag lärt mig någon läxa heller, det kan hända igen var så säker!!
/Tomas
 
Garantistrul

OK. Nu måste jag berätta om min dust med spöfabrikanter, affärer och transportbolag.

1995 köpte jag ett Thomas & Thomas Horizon 8'6" #4 här i en butik i Uppsala.

Spöet är ett fantastiskt bra spö som jag är hur nöjd som helst med. Det ska jag säga direkt.

Sommaren 2001 gick spöet av 10 cm från toppen, rakt av utan belastning när jag skulle dra ut tafsen. Det kan man tänka sig att det blivit någon liten brottsanvisning under åren så det var inte så mycket att orda om. Eftersom jag har livstidsgaranti så hörde jag av mig till affären där jag köpt spöet. Affären ansåg inte att de hade något ansvar längre utan hänvisade till agenturen eller till att skicka det till Thomas & Thomas i USA direkt.
Eftersom Thomas & Thomas hade bytt agentur i Sverige från det att jag köpte spöet så ville den nya agenturen inte hantera mitt spö alls.

Då fick jag skicka spöet till USA. Det var enkelt, efter att varit i kontakt med T&T i USA så skickade jag ca. 10 cm. närmast holken på toppdelen där spöbeteckning och serienummer står, det räcker.
Även med försäkring och liknande kostade det inte så mycket att skicka spöet till USA.

T&T ville ha en "shipping & handling fee" på $58, vilket ska täcka returtransport. Inte heller det så mycket att orda om.

När spöet kom tillbaka så hade budfirman(UPS) brutit av spöet!!!

Nu började den riktiga cirkusen...
UPS vill inte ha med mig att göra eftersom det är T&T som är deras kund. T&T anser att jag ska ta kontakt med UPS för att få ersättning eftersom T&T anser att de inte har gjort något fel i denna situation. Ingen av firmorna svarar längre på mina mail/telefonsamtal. Jag står utan mitt favoritspö fortfarande. Nu har jag ett OK reservspö i.o.f.s. men jag är *något* irriterad...

Så, en firma med en bra agentur i Sverige skulle underlätta oerhört i denna situation. T.ex. har flera av mina bekanta fått ett nytt spö i näven direkt när de reklamerat sina Sage.

Thomas & Thomas gör *fantastiska* flugspön, tyvärr har de valt en inkompetent budfirma för sina leveranser och förstår inte att de är ansvariga för sina underleverantörer(UPS) inför mig som kund.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips