har ett sd-tält
hallå där.
jag köpte ett sd-tält för 6 år sedan i staterna. Har använt det en del och aldrig haft några problem med det. Vad gäller garantin så kan jag således inte uttala mig men jag har hört att någon i Norden skall börja eller har börjat importera dessa tält. Så i det avseendet borde en internationell garanti (om sådan finnes) funka inom kort. Vad gäller kvalitet så är jag väldigt nöjd. Täta, starka vävar, bra alu-stänger, intressanta lösningar. Dock ger jag ett minus för alla amerikanska tält vad gäller deras "markfrigång". Yttertälten räcker generellt sett inte ner till marken, utan det bildas ett glapp på mellan 5 och 15 cm. Bra ur ventilationssynpunkt, men uselt när det regnar vågrätt i Sverige, vilket det tenderar att göra allt som oftast, samt vid starka vindar. Konstruktionen har i alla fall varit så de senaste åren, om man kanske bortser från extrem-modellerna. Så hade jag varit du, hade jag antingen köpt ett Hillebergs där borta (ngt billigare), eller väntat till jag kom hem för att inhandla ett likadant eller kanske ett av Fjällrävens nya, vilka skall vara bra. Vaude gör också bra och prisvärda tält (tyska)...
Detta var min erfarenhetsmässiga åsikt (jag har faktiskt försökt sälja mitt SD pga glappet). Fler får gärna kommentera.
Lycka till!
/glimmen