Går det att ha stegjärn till dessa skor?

Svårt att se hur de ser ut undertill men nog borde det vara lugnt att slänga på ett par stegjärn på dem.

Men vad är användningsområdet?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lutar mot denna modell utav stegjärn:
http://www.amazon.com/Docooler-Cram...oor-recreation&ie=UTF8&qid=1392238924&sr=1-23

Jag vet att det inte är hetaste grejerna på marknaden men vi är ett gäng relativt oerfarna polare som ska åka till Norge och göra inte alltför avancerade bergsvandringar i alpina förhållanden. Vi vill inte köpa på oss en massa dyr utrustning så här i början utan sådant kommer i så fall efterhand som man har fått lite preferenser och erfarenheter.

Vad tror ni om den sko-stegjärn combon? Hyfsat kompatibelt eller?

Tusen tack för att ni tar er tid att hjälpa till =)

Hej! Kul att ni ska på äventyr!

Vettigt att inte köpa på sig massa onödigt dyra prylar, men det kan bli kostsammare i längden att först köpa fel och sen köpa rätt än att köpa rätt från början.

Ett direkt avrådande. Köp inte ett par kängor med dubbar i metall till allround friluftsliv och vandring.

Jag har själv ett par icebug löparskor och de är kanon i spåret på vintern. Men på asfalt, stenhällar etc. låter de förskräckligt och gnisslar och glider. Vågar knappt gå in en affär då de låter så mycket och repar golv, dobbarna fastnar i pedalerna när en kör bil mm. De är bra men väldigt begränsade.

Bättre att köpa nåt liknande utan dubbar, så kan du ha de till så mycket mer. Till vardags när det är svinkallt t.ex.

Bara mina tankar, i.all välmening.

http://www.amazon.com/Docooler-Cram...oor-recreation&ie=UTF8&qid=1392238924&sr=1-23

Jag vet att det inte är hetaste grejerna på marknaden men vi är ett gäng relativt oerfarna polare som ska åka till Norge och göra inte alltför avancerade bergsvandringar i alpina förhållanden. Vi vill inte köpa på oss en massa dyr utrustning så här i början utan sådant kommer i så fall efterhand som man har fått lite preferenser och erfarenheter

Ut ifrån de kriterier ovan, så tror jag att krejorna är funkis. Fast på bilden där stegjärnen är monterade på kängan så verkar dom vara för korta. De där två piggarna längst fram ska sticka ut ett par cm framför tådelen på kängan, så att man kan sparka fast dessa i en vertikal isvägg.

Hej! Kul att ni ska på äventyr!

Vettigt att inte köpa på sig massa onödigt dyra prylar, men det kan bli kostsammare i längden att först köpa fel och sen köpa rätt än att köpa rätt från början.

Ett direkt avrådande. Köp inte ett par kängor med dubbar i metall till allround friluftsliv och vandring.

Jag har själv ett par icebug löparskor och de är kanon i spåret på vintern. Men på asfalt, stenhällar etc. låter de förskräckligt och gnisslar och glider. Vågar knappt gå in en affär då de låter så mycket och repar golv, dobbarna fastnar i pedalerna när en kör bil mm. De är bra men väldigt begränsade.

Bättre att köpa nåt liknande utan dubbar, så kan du ha de till så mycket mer. Till vardags när det är svinkallt t.ex.

Bara mina tankar, i.all välmening.

Håller med. Dessutom får man dåligt grepp på klippa. Om du t.ex. behöver traversera en sluttande stenhäll så kommer du nog förbanna de där dubbarna.

Ut ifrån de kriterier ovan, så tror jag att krejorna är funkis. Fast på bilden där stegjärnen är monterade på kängan så verkar dom vara för korta. De där två piggarna längst fram ska sticka ut ett par cm framför tådelen på kängan, så att man kan sparka fast dessa i en vertikal isvägg.

För basic fjällvandring är det knappast nödvändigt att kunna sparka fast frontpiggarna i en vertikal isvägg. Stegjärnen på bilden funkar för fjällvandring men jag rekommenderar ändå några som är lite mer allround, typ Grivel G10 New classic eller BD Contact strap.

Den typen av stegjärn ska nog inte användas på vertikal is alls. Dock är de korta så att du kan stå på en liten stenlist om du skulle behöva.

Jag vet att det inte är hetaste grejerna på marknaden men vi är ett gäng relativt oerfarna polare som ska åka till Norge och göra inte alltför avancerade bergsvandringar i alpina förhållanden. Vi vill inte köpa på oss en massa dyr utrustning så här i början utan sådant kommer i så fall efterhand som man har fått lite preferenser och erfarenheter.

Vad tror ni om den sko-stegjärn combon? Hyfsat kompatibelt eller?

Tusen tack för att ni tar er tid att hjälpa till =)

Hm, detta är ett klättermöte, och du planerar för inte alltför avancerade bergsvandringar i Norge?
Nog har det funnits ett par tillfällen i Norge när stegjärn skulle ha underlättat för mig, men åtminstone under lämplig säsong, dvs. sista veckan i juli+augusti ska det egentligen aldrig behövas. Skomodellen, med högt mjukt skaft verkar på mig att vara lämplig för jakt och vandring i brötig skogsterräng.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips