Jo, så här tänkte jag...
Jag tror att min cykel är en Crescent Competition 12, 92308 eller 92309 och jag tror att den är från det glada 80-talet. Ramen har Tange Competition nr3 reducerade stålrör (1,0/0,7mm) med Huret bakgaffeländar. Framgaffeln är Tange Hi-ten stål med Campagnolo gaffeländar. Ingen veteran, raritet, klenod eller tävlingsmaskin men skulle kunna vara en litet småtrevlig grund till ett enpetarprojekt för utväxlingsstörda. Problemet är som sagt att vevlagerhylsan är gängad för gamla franskgängade vevlager och sådana finns inte att tillgå idag (kanske på ebay för en dyr slant?). Jag ska försöka få vevlagerhylsan omgängad till modern, ISO/brittisk standard men tills det är gjort vill jag inte lägga tid eller pengar på projektet. Det gamla lagret har havererade lagerbanor. Det fungerar (i bemärkelsen "går runt") fortfarande men knappast friktionsfritt.
Om du vågar lita på att du har ett friskt vevlager de kommande åren så kan ditt projekt säkert vara värt att satsa på men tänk på att cykeln kan bli stående för gott den dag vevlagret havererar. Tubdäcken är nog ett mindre bekymmer i sammanhanget. Länken till cykelhobby är trevlig och kan säkert ge bättre svar på övriga frågor. Lycka till!