går det att ersätta gammla däck?

fick för mig att jag skulle blåsa liv i en gammal crescent veteran racer, det mesta går ju att fräscha till och byta ut, men hur gör jag med däcken? dom tycks vara limmade på fälgen!? är det den här typen av däck som kallas tubdäck? fälgen verkar inte vara så djup, det verkar vara svårt att få dit vanliga däck? måste jag byta hjul eller finns det några däck att köpa?
 
Nej, det går inte att lägga på kanttrådsdäck, men tubdäck finns att köpa. Googla på "tubdäck" så hittar du nog något.
 
Japp, det är tubdäck du har. Inga problem att köpa, i butik eller på nätet. De flesta som tävlar kör med tub.
 
tackar för det!! verkar inte varken så dyrt, komplicerat eller svårt att hitta som jag först trodde, så det kan ju vara värt att prova.
 
Vevlager

Kontrollera först vilken typ av vevlager du behöver. Crescent använde fransk-gängade vevlager ( http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom ) ända till sent 80-tal ( http://www.cykelhobby.com/vevparti.htm ). Då verkar det vara svårt att hitta nya prylar. Jag har en trevlig Crescent-ram som skulle bli singlespeed men jag har ännu inte löst vevlagerproblemet. Jag har hört att det ska gå att gänga om vevlagerhylsan men har inte fått det bekräftat.
 
Kontrollera först vilken typ av vevlager du behöver. Crescent använde fransk-gängade vevlager ( http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom ) ända till sent 80-tal ( http://www.cykelhobby.com/vevparti.htm ). Då verkar det vara svårt att hitta nya prylar. Jag har en trevlig Crescent-ram som skulle bli singlespeed men jag har ännu inte löst vevlagerproblemet. Jag har hört att det ska gå att gänga om vevlagerhylsan men har inte fått det bekräftat.


är det jag som är trött eller du som svarat i fel tråd, eller tänkte du rent allmänt att det är dumt att köpa massa prylar till en cykel som kanske har kass vevlager? jag vet inte säkert men jag har bestämt för mig att det satt justerbart på den där, alltås som man kan spänna efter. jag trodde det där med kasett-vev-lager var en nymodighet?

är det den gamla typen brukar det bara vara att ta isär, göra rent och fetta in.

är det kasett typen kan man ju också skära av vevhuset från en kasserad ram och bränna fast det på den nya ramen, fast då åker man ju på att måla också.

vet du förresten någonstans man kan hitta crescent orginal ram klistermärken?

vad är det för hoj du har? min är en orange världsmästare.
 
Jo, så här tänkte jag...

Jag tror att min cykel är en Crescent Competition 12, 92308 eller 92309 och jag tror att den är från det glada 80-talet. Ramen har Tange Competition nr3 reducerade stålrör (1,0/0,7mm) med Huret bakgaffeländar. Framgaffeln är Tange Hi-ten stål med Campagnolo gaffeländar. Ingen veteran, raritet, klenod eller tävlingsmaskin men skulle kunna vara en litet småtrevlig grund till ett enpetarprojekt för utväxlingsstörda. Problemet är som sagt att vevlagerhylsan är gängad för gamla franskgängade vevlager och sådana finns inte att tillgå idag (kanske på ebay för en dyr slant?). Jag ska försöka få vevlagerhylsan omgängad till modern, ISO/brittisk standard men tills det är gjort vill jag inte lägga tid eller pengar på projektet. Det gamla lagret har havererade lagerbanor. Det fungerar (i bemärkelsen "går runt") fortfarande men knappast friktionsfritt.

Om du vågar lita på att du har ett friskt vevlager de kommande åren så kan ditt projekt säkert vara värt att satsa på men tänk på att cykeln kan bli stående för gott den dag vevlagret havererar. Tubdäcken är nog ett mindre bekymmer i sammanhanget. Länken till cykelhobby är trevlig och kan säkert ge bättre svar på övriga frågor. Lycka till!
 

Bilagor

  • cykel1.jpg
    cykel1.jpg
    39.9 KB · Visningar: 1,876
kul!!

precis vad jag behövde, lite motivation!!

lite kul att man faktiskt kan få till en ganska rolig och personlig cykel av bara lite bantande och småfix.

mina två 10vxl vinterhojar brukar jag riva ner hjul och vevlager på varannat år, göra rent och lägga i nytt fett. den här får väl få samma servicerutiner, men det kanske är mindre och klenare lager på racern. skulle det bli total-knas kan man ju alltid kapa loss ett vevhus från en gammal ram och svetsa dit på den här, så man får en gänga som funkar
 
Äh för fasen, om ni redan har bantat bort växlar, skärmar, pakethållare, cykelväskor, stingpinne, reflexer, dynamo, lampor, backspegel, ringklocka, mekanisk hastighetsmätare av märket VDO, flaskhållare, bromsar, pump och till och med de regnbågsfärgade navborstarna - den lägsta nivå av anständighet som bör accepteras på en cykel värd namnet - så är det väl bara att gå the whole nine yards och köra utan vevlager och pedaler också? :cool:

Albin, jag trodde att du skulle gänga om den där vevlagerhylsan...? Hade inte Arne koll på det?

Lycka till med era projekt hur som helst!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
Bohak När luften går ur. Landsvägscykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.