Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha?

Har ett gammalt Berguven-tält liggande. Inköpt på Fliesbergs i Bro runt 2000 eller så.

Jag har endast haft det uppställt en gång för 15 år sedan.

Om jag vill använda det på en kortare vandring i sommar för en natt eller två, är det fortfarande funktionsdugligt, eller har det åldrats för mycket?
 
Det finns ett enkelt svar på den frågan. Ja, det går bra att använda!

Men.... för säkerhets skull bör du slå upp det och kolla igenom det. Det som möjligen kan ha hänt är att väven åldrats, och då kan det ge läckage. Väven kan då ibland kännas lite kladdig eller så syns det att den delaminerat på utsatta ställen. Men det är många som använder tält som är betydligt äldre än så.

Ställ upp tältet, duscha med trädgårdsslangen. Är allt torrt i tältet är det bara att ge sig iväg.
 
Funkar nog, gissar att det är PU-belagd väv och det som kan hända är att den släpper. Det syns tydligt och oftast kring sömmar osv. Är det bara kring några få sömmar kan det funka ändå. Blir en gulnande plastbeläggning som släpper från väven. Det är främst UV och slitage som bidrar till det men även ålder och felaktig förvaring. Som Anders skriver är det bara testa, kan även vara bra att "vattna" marken där det slås upp, så ser du om golvet är tätt. Det ska tåla att marken är blöt och inte släppa igenom vatten vid knän/fötter som sätts i.
 
Även jag gissar att tältet har PU belagd yttertältsväv och då kan det hända mycket pga åldring över 20 år. Sätt upp tältet och kolla igen det främst yttertält och golv. Känns beläggning torr (inte mjukt gummiliknande), släpper, klibbig eller är smulig kommer nog tältet läcka både ovanifrån och underifrån i vått väder. Duscha tältet är ett bra tips du redan fått, golvväven kan du testa genom att ex slå upp tältet på en våt gräsmatta och sätt dig i tältet så att du kollar tätheten med din kroppsvikt.
Är yttertältet däremot i silikoniserad väv och tältet förvarats rätt, rent, torrt och mörkt kan det fortfarande vara som nytt även efter så lång tid. Det är ev PU beläggningen som är den svaga punkten.
 
Tack för alla svar... Jo det har ju legat i rumstemperatur men saker åldras som sagt. Ska prova lite längre fram i vår.
Om det är så att tältet inte håller måttet misstänker jag att det är bättre att slå till på ett nytt tält än att hålla på och dribbla med NikWax eller liknande?
 
Jag har ett Berguven "nånting tunnel 3" som jag haft i ca 25 år. Numera är det degraderat till mc-tält då mycket börjat att kännas sprött/torrt men tills för några år sedan hade vi det på våra fjällvandringar.
 
Har också ett sådant som också används när jag vill ha nått som jag inte vill vara rädd om. Har sprayat det någon gång men det har blivit lite hål i duken så om det hällregnar är det nog inte helt tätt.
Men 1-2 nätter på sommaren som inte är på en fjälltopp i storm borde nog funka bra (såg några sönderblåsta tält i fjällen i somras)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.