gammal bensin!

Gammal bensin?
Man säger ju ibland att man inte skall låta bensin på tex en utombordare eller gräsklippare stå kvar över vintern. Detta motiveras med att den blir "gammal" och att det då kan bildas olika "hartser" i bensinen. Bensin (läs heptan) för friluftskök kan den oxå bli gammal eller? Jag vet att det gäller olika sorters bensin oljeblandad i utomb och akrylatbensin i gräsklipparen. Tänkte bara kolla om någon visste (jag vet att jag kunde skrivit till något bensinbolag och frågat" men jag tänkte kolla här först.
MVH Fredrik!

Ingen fara, bara elda på!

Den bensintyp som du anger har nog inga åldringsproblem. Den innehåller få komponenter (=snäv destillationstopp, alkaner runt C7) och inga beståndsdelar som kan fällas ut p g a avdunstning av lättare komponenter. Det är bara att elda på. Prova hemma först så märker du om det är några problem...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
tvångsåldra

En sætt att kolla det på utan att behøva lagra den i ett år skulle kunna vara att låta den stå i ett øppet kærl och dunsta ett tag, kanske øver natten? Med tanke på værmebøljan som hærjar nu så går det fort :)

Men som Magnus sæger, bensinen ær alldeles før ren før att det skall kunna bli något problem

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips