Galdhöpiggen i december?

Hej!
Jag och en kompis funderar att åka och knalla uppför Galdhöpiggen nu till helgen eller nästa om vädret tillåter.

Vi har knallat uppför Kebnekaise tre gånger, inklusive en gång på vintern. Är Galdhöpiggen lättare eller svårare att ta sig uppför på vintern (via "den vanliga" rutten) än Kebnekaise?

Vi hade tänkt oss att starta vid Spiterstulen.

Hur är vädret så här års?

tacksam för svar! mvh Johan

Boreal; sa:
Vi har knallat uppför Kebnekaise tre gånger, inklusive en gång på vintern. Är Galdhöpiggen lättare eller svårare att ta sig uppför på vintern (via "den vanliga" rutten) än Kebnekaise?

Vi hade tänkt oss att starta vid Spiterstulen.
Jag skulle vilja svara "lättare". Som västra leden Kebnekaise men du slipper förlora så förbenat mycket höjd mellan Virremvare och toppen, endast en mindre svacka mellan Svellnosi och Galdhöpiggen.
Skidade ensam upp där i februari när det var hyfsad snötillgång (men nästa gång tar jag nog stighudar!). Bara jag och två norrbaggar på toppen, ingen trängsel i nedfarten! :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej på er'!

Ta HEMSKT gärna bilder på västra sidan om ni går förbi där. Vi har planerat att dra upp över nyår och ge oss på den västra sidan för att komma till toppen men informationen om snö och hur en tänkbar led ser ut är väldigt bristfällig.

Om det går att fota ner från toppen eller om ni går genom passet kan vi erbjuda nästan vad som helst för lite närbilder! Vi la frågan under 'alpin/bigwall'

Som sagt är det inte det lodräta stupet på nordsidan, utan den branta sluttningen mot väster. Den övre delen har vi lite bilder på men är osäkra på hur det ser ut längre ner varför lite bilder skulle vara toppen som sagt.

Lycka till med turen!

Tina o Kristian
http://www.freewebs.com/frontpointer/index.htm

Nu är jag kanske lite sent ute men jag tänkte bara tippsa om att kolla så vägen upp till Spiterstulen är öppen så här års. Det blir en ganska tuff anmars annars.

tydligen ingen snö ännu. (via mejl) Man vet ju aldrig när den kommer dock! kan vara jobbigt att skotta sig tillbaka 17km till huvudvägen. Vi kommer parkera längs v 55. Förmodligen i närheten av Lom.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips