Gänga på Trangia GB-74

Är det någon som har koll på vilken sorts gänga som sitter nedtill (som jag ringat in på bilden) på Trangisa GB.74 ?

Dim och stigning ?

Bilagor

• 1.png
    1.png
    40.1 KB · Visningar: 361
Jag får den till 7,78mm mätt över gängtopparna med okalibrerat skjutmått. Och något fingängat.
M8x1?
Vi får hoppas att @Polar300 kan svara på detta.
Själv undrar jag vad den används till?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har inga gängtolkar hemma så det skulle vara bra att veta stigningen.

Har en liten ide om att testa tillverka ett "Pocket Rocket XXL" för soloturer av brännaren med bla hjälp av den gängan och en passande mutter/vingmutter.

OK, Karlebo handbok galopperar in i manegen - och konstaterar:
... vilken sorts gänga som sitter nedtill (som jag ringat in på bilden) på Trangia GB74 ?
En metrisk extrafin-gänga. Skuren i mjuk mässing...
Dimensionen på GB74:an är ungefär 7,8 ± litegrann - beroende på ev. verktygsslitage i tillverkningsfabriken. Det slutliga måttet har ju ingen som helst betydelse för vare sig Primus eller Trangia... Stigningen är 0,75 mm per gängvarv.

Jag får den till 7,78mm mätt över gängtopparna med okalibrerat skjutmått. Och något fingängat - M8x1 ?
Nära, men inte helt rätt. Det är en M8x0,75 dvs den andra fingängan i M8-serien. Kallas ibland för extrafin-gänga.

Själv undrar jag vad den används till?
Den är en rest från brännarens tidigare liv, ungefär som våra blindtarmar... Tänk på att det där är/var en standardbrännare från Primus som fick ett nytt förlängt liv, och en ny skepnad, i applikationen Trangia GB74. Och som vi alla vet så är den då fäst i sin hållare på ett helt annat sätt än fastskruvad i botten av någon form av kopp/benställning.

Lycka till med att hitta en vingmutter i M8x0,75...
/Odd

Lycka till med att hitta en vingmutter i M8x0,75...
/Odd

Tack för info.

Jag har inga som helst förhoppningar att hitta en vingmutter i M8x0,75....men jag är ganska säker att jag har tillgång till att låna gängtapp och modifiera en lagom uppborrad M6 Vingmutter, om inte så hårdlöder jag en passande mutter på en uppborrad Vingmutter.

Det ordnar sig alltid med skridskor bara det blir is. ;)

Just den där muttern har nog många redan hemma. Men i utförandet förnicklad mässing.
Jag har dussinvis i mitt cykelreparationskitt.

mutter.jpg

Easyfuel är ett stabilt spindelkök.
easyfuel.jpg

Muttern i botten ser ut såhär.
mutter_easyfuel.jpg

Trangia GB74 med ventilstamsmutter.
mutter2.jpg

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar