Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gänga på Trangia GB-74
- Trådstartare Stordrulen
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag har inga gängtolkar hemma så det skulle vara bra att veta stigningen.
Har en liten ide om att testa tillverka ett "Pocket Rocket XXL" för soloturer av brännaren med bla hjälp av den gängan och en passande mutter/vingmutter.
Har en liten ide om att testa tillverka ett "Pocket Rocket XXL" för soloturer av brännaren med bla hjälp av den gängan och en passande mutter/vingmutter.
OK, Karlebo handbok galopperar in i manegen - och konstaterar:
Lycka till med att hitta en vingmutter i M8x0,75...
/Odd
En metrisk extrafin-gänga. Skuren i mjuk mässing...... vilken sorts gänga som sitter nedtill (som jag ringat in på bilden) på Trangia GB74 ?
Dimensionen på GB74:an är ungefär 7,8 ± litegrann - beroende på ev. verktygsslitage i tillverkningsfabriken. Det slutliga måttet har ju ingen som helst betydelse för vare sig Primus eller Trangia... Stigningen är 0,75 mm per gängvarv.Dim och stigning ?
Nära, men inte helt rätt. Det är en M8x0,75 dvs den andra fingängan i M8-serien. Kallas ibland för extrafin-gänga.Jag får den till 7,78mm mätt över gängtopparna med okalibrerat skjutmått. Och något fingängat - M8x1 ?
Den är en rest från brännarens tidigare liv, ungefär som våra blindtarmar... Tänk på att det där är/var en standardbrännare från Primus som fick ett nytt förlängt liv, och en ny skepnad, i applikationen Trangia GB74. Och som vi alla vet så är den då fäst i sin hållare på ett helt annat sätt än fastskruvad i botten av någon form av kopp/benställning.Själv undrar jag vad den används till?
/Odd
/Odd
Tack för info.
Jag har inga som helst förhoppningar att hitta en vingmutter i M8x0,75....men jag är ganska säker att jag har tillgång till att låna gängtapp och modifiera en lagom uppborrad M6 Vingmutter, om inte så hårdlöder jag en passande mutter på en uppborrad Vingmutter.
Det ordnar sig alltid med skridskor bara det blir is.
Varför inte montera i Trangia triangel? Passar
Varför inte montera i Trangia triangel? Passar
Det är en lösning som jag kikat på, men den verkar vara stoppad och tillbaka till ritbordet vad det verkar, vi får se vad som kommer i upplaga 2.0 från Trangia.
Ev snor jag lite inspiration från det med kombinerat stöd/vindskydd om jag tillverkar något eget.
Brännaren sitter i Primus Easyfuel och Primus EasyFuel Duo förutom Trangia GB74.
www.primus.se
/John

EasyFuel Stove incl. Piezo Duo
Slangmonterat gaskök med inbyggd Piezo-tändare. Passar utmärkt för såväl nybörjare som mer erfarna vandrare.

/John
Du kan köpa gängtapp för mutter istället:
maskintools.se
Tillverkar du några stycken greppvänliga muttrar i mässing finns säkert visst köpsug här.
GÄNGTAPP FIN M8X0,75 - Maskintools AB
Tillverkar du några stycken greppvänliga muttrar i mässing finns säkert visst köpsug här.
Finns lettrad mutter på e-bay Tyskland

Messing Buchsen rund M 8x0,75 Feingewinde 10 Stück NEU mit Rändelung | eBay.de
Entdecke Messing Buchsen rund M 8x0,75 Feingewinde 10 Stück NEU mit Rändelung in großer Auswahl ✓ Vergleichen Angebote und Preise ✓ Online kaufen bei eBay.de ✓ Kostenlose Lieferung für viele Artikel!
www.ebay.de

Bra tips där. 
Liknande trådar
- Svar
- 22
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg