Gå på vattnet

Ett fenomen som alltid förundrat mig är varför folk, så fort en sjö frusit, måste ner och promenera på den?! Det är väl knappast mer upphetsande än att gå på en stor parkeringsplats. Det är sällan man ser skaror ta sina söndagspromenader på IKEAs stora parkeringsplats. Den är ju lika platt, öppen och tom när varuhuset är stängt, att vandra på som en frusen sjö som jag ser det. Bara lite farligare med sjön, och det är väl kanske det som är grejen - man vill leva lite farligt och se om isen håller?

Eller vad är det för bakomliggande drivkrafter?
 
Skillnaden är väl ungefär lika stor som att vandra i fjällen eller att vandra på ett rullande band på gym. Dvs, för vissa är det uppenbarligen ingen skillnad.
 
För den som inte har flytetyg att färdas på sjön/havet under oistiden av året är det kanske en ny miljö. Kanske finns vacker natur runt sjön medan det runt parkeringen bara finns bostadshus/industrier så jag kan se skäl till att ta sig runt på isen, antingen till fots eller med skridskor, dock med respekt och ödmjukhet för isens möjliga svagheter och med lämplig utrustning/sällskap.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Jo det är coolt, man får ett helt nytt perspektiv på sin vanliga närmiljö när man får se den från ett annat håll än det vanliga. Och så är det mycket soligare. Igår var vi ute på en av våra vanliga promenadrundor runt en sjö, vi hade skugga hela tiden, medan de som var ute på isen gick i solen.
 
Inte för att vara dryg, men man kan väl även låtsas att en åker eller äng är en frusen sjö, och promenera på den lika gärna då? :)....borde bli en liknande upplevelse.

Åka grillor kan jag förstå och pimpla, för det behöver man ju isen till, men annars vete fan vad man ska ner där och göra.
 
Inte för att vara dryg, men man kan väl även låtsas att en åker eller äng är en frusen sjö, och promenera på den lika gärna då? :)....borde bli en liknande upplevelse.

Det är ju inte alls en liknande upplevelse, för åkern och ängen finns ju där hela tiden, medan du kan gå på sjön kanske ett par veckor om året (i södra halvan av landet). Du får en utsikt som inte är tillgänglig resten av året, om du inte har båt.
Och så kan man ju förundras över årstiderna, gå över sjön och tänka "attans, här simmade vi i somras" och "här är grundet som barnen dök ifrån". Och hisna över de många meter med iskallt vatten man har under fötterna… Jo att gå på isen är jätteläckert!
Jag åker skridskor också och kan till nöds också pimpla lite om vårsolen värmer, men en promenad på isen är så mycket mer lättillgänglig.
 
Det är ju inte alls en liknande upplevelse, för åkern och ängen finns ju där hela tiden, medan du kan gå på sjön kanske ett par veckor om året (i södra halvan av landet). Du får en utsikt som inte är tillgänglig resten av året, om du inte har båt.
Och så kan man ju förundras över årstiderna, gå över sjön och tänka "attans, här simmade vi i somras" och "här är grundet som barnen dök ifrån". Och hisna över de många meter med iskallt vatten man har under fötterna… Jo att gå på isen är jätteläckert!
Jag åker skridskor också och kan till nöds också pimpla lite om vårsolen värmer, men en promenad på isen är så mycket mer lättillgänglig.
Jo, men jag kan köpa de argumenten. jag går ju själv också ibland på sjön, men bara om jag ser att den pallar för bilar också, så helst 1 meter is ska det va och helst bottenfruset, men sällan det är det här i stockholmstrakten.:D
 
Jag tycker att det har givits många bra svar här ovanför på trådskaparens fråga.

Kan tillägga följande: I skogsbygder ger isen möjlighet att snabbt och enkelt ta sig fram och se hela strandmiljön på nära håll. Strandmiljön kan ofta vara lite extra intressant. Att gå runt en sjö kan vara besvärligt om terrängen är bökig och nästan ogörligt om det finns våtmark som någonstans sträcker sig långt från stranden. I tätbebyggda områden kan avsaknad av strandskydd göra det omöjligt att ta sig runt en sjö och uppleva stranden.
 
För att man inte upplever tillräckligt mkt vardagsedge i sitt vanliga trista svenssonliv? Bilden är från igår och tagen i Vinterviken i Sthlm. Dålig is på ca 5-7 cm med bruten ränna utanför, men det hindrar ju inte folk att glatt traska omkring utan säkerhetsutrustning. Finns det spår så håller det säkert verkar vara en vedertagen standard?
 

Bilagor

  • IMG_1836 (1).jpg
    IMG_1836 (1).jpg
    894.2 KB · Visningar: 233
Senast ändrad:
För att man inte upplever tillräckligt mkt vardagsedge i sitt vanliga trista svenssonliv? Bilden är från igår och tagen i Vinterviken i Sthlm. Dålig is på ca 5-7 cm med bruten ränna utanför, men det hindrar ju inte folk att glatt traska omkring utan säkerhetsutrustning. Finns det spår så håller det säkert verkar vara en vedertagen standard?
Ja, det är just såna där syner som förundrar mig. De bara går där liksom, fast det finns gång och cykelbanor precis intill med samma utsikt. Det är ju alltid några det inte går så bra för sen varje säsong. Folk druknar eller driver iväg varje vinter i de där områdena kring Mälaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
cotterskog Behöver man gå kurs? Långfärdskridsko 6
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...