Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad har du för bindning på skidorna? En del kan man ha öppna och ändå åka. Då är det bara att sparka av dem om du trotts allt skulle gå igenom. Skidorna minskar ju risken för att du går igenom.
och skidorna fördelar vikten äver större yta på den tunna isen på väg tillbaka mot den bäriga. Stavar kan till nöds agera isdubbar men är otympliga som sådana.
Går man igenom med skidor kan man vara rätt långt ut på tunn is som är svår att komma upp på. Stavar och skidor kan förstärka iskanten.
I mars 1987 plurrade jag med skidor vid Landsort. Det var en översnöad lotsbåtsränna väster om byn med lotsbåtshamnen och lotsutkiken. Flaken var små. Var lätt att ta av mig skidorna eftersom jag flöt på skridskoryggsäcken. Jag langade upp skidorna. Iskanten var stabil så det var odramatiskt.
Ispikar är betydligt bättre för att testa isens bärighet än skidstavar med trugor.
Går man igenom med skidor kan man vara rätt långt ut på tunn is som är svår att komma upp på. Stavar och skidor kan förstärka iskanten.
I mars 1987 plurrade jag med skidor vid Landsort. Det var en översnöad lotsbåtsränna väster om byn med lotsbåtshamnen och lotsutkiken. Flaken var små. Var lätt att ta av mig skidorna eftersom jag flöt på skridskoryggsäcken. Jag langade upp skidorna. Iskanten var stabil så det var odramatiskt.
Ispikar är betydligt bättre för att testa isens bärighet än skidstavar med trugor.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar