Gå över is med pulka

Vad har du för bindning på skidorna? En del kan man ha öppna och ändå åka. Då är det bara att sparka av dem om du trotts allt skulle gå igenom. Skidorna minskar ju risken för att du går igenom.

Släng gärna upp dem på isen så att du också kan ta dig därifrån. Tråkigt att ha långt till civilisation och inga skidor.
och skidorna fördelar vikten äver större yta på den tunna isen på väg tillbaka mot den bäriga. Stavar kan till nöds agera isdubbar men är otympliga som sådana.

/Patrik

Går man igenom med skidor kan man vara rätt långt ut på tunn is som är svår att komma upp på. Stavar och skidor kan förstärka iskanten.

I mars 1987 plurrade jag med skidor vid Landsort. Det var en översnöad lotsbåtsränna väster om byn med lotsbåtshamnen och lotsutkiken. Flaken var små. Var lätt att ta av mig skidorna eftersom jag flöt på skridskoryggsäcken. Jag langade upp skidorna. Iskanten var stabil så det var odramatiskt.

Ispikar är betydligt bättre för att testa isens bärighet än skidstavar med trugor.

Thure

Går man igenom med skidor kan man vara rätt långt ut på tunn is som är svår att komma upp på. Stavar och skidor kan förstärka iskanten.

I mars 1987 plurrade jag med skidor vid Landsort. Det var en översnöad lotsbåtsränna väster om byn med lotsbåtshamnen och lotsutkiken. Flaken var små. Var lätt att ta av mig skidorna eftersom jag flöt på skridskoryggsäcken. Jag langade upp skidorna. Iskanten var stabil så det var odramatiskt.

Ispikar är betydligt bättre för att testa isens bärighet än skidstavar med trugor.

Thure
Vilken läskig upplevelse!🤢

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips