Gå från Saltoluokta till Akka

Ingen Gådojåhko-bro här, den är på en annan (betydligt farligare) Gådokjåhko som rinner ut i Rapaädno. Utanför extrema flöden har jag svårt att se att någon bro behövs:

Visa bilaga 13816



Inga broar, men vad jag minns inga svåra vad heller, kan dock vara lite orienteringsproblem att hitta bra ställen att gå över de vattendrag som finns. Det är möjligt att man i manhög vide kommer fram till ett ställe där bäcken är en liten sjö istället, så då får man gå tillbaka och hitta ett annat ställe eller riskera att bli blöt.



Jag har bara gjort två besök i de här trakterna, men jag skulle nog säga att det är nog hyggligt sannolikt, men inte säkert, att du ser några andra kring Guhkesvaggebron, från den korsande trafiken till/från Suorva. Och på första och sista biten när du går på led. Utöver det skulle jag inte räkna med att träffa några andra, men det kan ju såklart inträffa - det är ju inte ovandrade marker.

edit: noterade just skillnad i stavning mellan Gådojåhkå och Gådokjåhkå.


OK. Ja det där vadet kan nog till och med jag klara av =)

är det alltså bara EN bro längs hela sträckan då?

På denna karta ser det ut att vara mindre vildvuxet närmare sjöarna... men risken där är väl att det är mer våtmarker istället. Men kommer nog satsa på att hålla mig åt sjöarna till och hoppas på att viden är mindre där.
http://gnyl.dyndns.biz/SSSinSD/Sarek_översikt.jpg
 
Ingen Gådojåhko-bro här, den är på en annan (betydligt farligare) Gådokjåhko som rinner ut i Rapaädno. Utanför extrema flöden har jag svårt att se att någon bro behövs:

Visa bilaga 13816



Inga broar, men vad jag minns inga svåra vad heller, kan dock vara lite orienteringsproblem att hitta bra ställen att gå över de vattendrag som finns. Det är möjligt att man i manhög vide kommer fram till ett ställe där bäcken är en liten sjö istället, så då får man gå tillbaka och hitta ett annat ställe eller riskera att bli blöt.



Jag har bara gjort två besök i de här trakterna, men jag skulle nog säga att det är nog hyggligt sannolikt, men inte säkert, att du ser några andra kring Guhkesvaggebron, från den korsande trafiken till/från Suorva. Och på första och sista biten när du går på led. Utöver det skulle jag inte räkna med att träffa några andra, men det kan ju såklart inträffa - det är ju inte ovandrade marker.

edit: noterade just skillnad i stavning mellan Gådojåhkå och Gådokjåhkå.

En annan fråga: Om det skulle uppstå problem, med extremt väder, sjukdom, olycka etc och man skulle behöva avvika, är det då generellt bäst att försöka ta sig nord-öst ut i sjöfallet och mot sjöarna där vägen mellan Kebnats och Ritsem går på andra sidan? Man går ju i princip längst med dessa hela vägen fast ca 2 mil innåt
 
På hela vägen från Pietsjaure till Ahkka är Guhkesvagge den ända bro. Vilket du också ser när du så snabbt som möjligt får tag i Fjällkartan BD10.

Om du i stället går norra sidan i Guhkesvagge undvikar du de glaciärjokkar som finns på södra sidan. Om du innan dessa redan tyckte det var mycket vatten i de jokkar du passerade gör du livet lättere om du går norra sidan i Guhkesvagge. Guhkesjokken kommer du över i höjd med Nuortap Tjevrajaure. Se till att hålla rätt sida vid jåkkarna efter Gassalahko, dvs. Suottasjåhkå och fram.

Intill Guhkesjåkken möter du troligen varje dag folk, därefter säkert knappt så ofta. Sista delen (Padjelantaleden) finns en del folk. Tror du tar dig åt Suorva eller Padjelantaleden om det rätt osannsynliga - och av oss andra oönskade för dig/Er:cool: - händer att någonting kritiskt händer. Det är mycket viktigt att planera och att ha ett färdmeddelande
PS: Jag känner bara bitar av den väg du tänker gå
 
På hela vägen från Pietsjaure till Ahkka är Guhkesvagge den ända bro. Vilket du också ser när du så snabbt som möjligt får tag i Fjällkartan BD10.

Om du i stället går norra sidan i Guhkesvagge undvikar du de glaciärjokkar som finns på södra sidan. Om du innan dessa redan tyckte det var mycket vatten i de jokkar du passerade gör du livet lättere om du går norra sidan i Guhkesvagge. Guhkesjokken kommer du över i höjd med Nuortap Tjevrajaure. Se till att hålla rätt sida vid jåkkarna efter Gassalahko, dvs. Suottasjåhkå och fram.

Intill Guhkesjåkken möter du troligen varje dag folk, därefter säkert knappt så ofta. Sista delen (Padjelantaleden) finns en del folk. Tror du tar dig åt Suorva eller Padjelantaleden om det rätt osannsynliga - och av oss andra oönskade för dig/Er:cool: - händer att någonting kritiskt händer. Det är mycket viktigt att planera och att ha ett färdmeddelande
PS: Jag känner bara bitar av den väg du tänker gå

Jo de kartor jag sett så verkar norra sidan guhkesvagge i stort sett vara befriad från jokkar helt, medan den södra har tämligen många. Däremot har jag läst i flertalet trådar här att södra sidan ska vara enklare att gå trots allt då norra var mer kuperad/blockig...
 
OK. Ja det där vadet kan nog till och med jag klara av =)

är det alltså bara EN bro längs hela sträckan då?

På denna karta ser det ut att vara mindre vildvuxet närmare sjöarna... men risken där är väl att det är mer våtmarker istället. Men kommer nog satsa på att hålla mig åt sjöarna till och hoppas på att viden är mindre där.

Jag gick rätt nära sjöarna, mitt sällskap gick lite längre in, båda alternativen var rätt eländiga, men på inget sätt opasserbara. Den lilla bäcken som rinner förbi renvaktarstugan och sedan ut i sjön var lite svårpasserad där jag gick över (bitvis djup och rejält hög vide i bäckdalen på båda sidor). Men å andra sidan är jag inte säker på att jag skulle kunna hitta just det stället om jag försökte igen. Efter det kunde man dock komma up på en lättvandrad ås.

Angående avbrott så kan man gå ut till Suorva. Att gå ut i skogen mot stranden till Akkajaure på någon godtycklig plats tror jag inte är hjälpsamt i nöd, har svårt att tänka mig att man får kontakt med någon där eller att det är görbart att vandra längs med den. Är du på sysdidan av Akka så kan det förstås vara ett alternativ att gå ut till Kisurisstugan, det är lite närmare än Akkastugorna även om det totalt blir en liten omväg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 4
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.