Gå från Saltoluokta till Akka

Ingen Gådojåhko-bro här, den är på en annan (betydligt farligare) Gådokjåhko som rinner ut i Rapaädno. Utanför extrema flöden har jag svårt att se att någon bro behövs:

Visa bilaga 13816

Inga broar, men vad jag minns inga svåra vad heller, kan dock vara lite orienteringsproblem att hitta bra ställen att gå över de vattendrag som finns. Det är möjligt att man i manhög vide kommer fram till ett ställe där bäcken är en liten sjö istället, så då får man gå tillbaka och hitta ett annat ställe eller riskera att bli blöt.

Jag har bara gjort två besök i de här trakterna, men jag skulle nog säga att det är nog hyggligt sannolikt, men inte säkert, att du ser några andra kring Guhkesvaggebron, från den korsande trafiken till/från Suorva. Och på första och sista biten när du går på led. Utöver det skulle jag inte räkna med att träffa några andra, men det kan ju såklart inträffa - det är ju inte ovandrade marker.

edit: noterade just skillnad i stavning mellan Gådojåhkå och Gådokjåhkå.

OK. Ja det där vadet kan nog till och med jag klara av =)

är det alltså bara EN bro längs hela sträckan då?

På denna karta ser det ut att vara mindre vildvuxet närmare sjöarna... men risken där är väl att det är mer våtmarker istället. Men kommer nog satsa på att hålla mig åt sjöarna till och hoppas på att viden är mindre där.
http://gnyl.dyndns.biz/SSSinSD/Sarek_översikt.jpg

Ingen Gådojåhko-bro här, den är på en annan (betydligt farligare) Gådokjåhko som rinner ut i Rapaädno. Utanför extrema flöden har jag svårt att se att någon bro behövs:

Visa bilaga 13816

Inga broar, men vad jag minns inga svåra vad heller, kan dock vara lite orienteringsproblem att hitta bra ställen att gå över de vattendrag som finns. Det är möjligt att man i manhög vide kommer fram till ett ställe där bäcken är en liten sjö istället, så då får man gå tillbaka och hitta ett annat ställe eller riskera att bli blöt.

Jag har bara gjort två besök i de här trakterna, men jag skulle nog säga att det är nog hyggligt sannolikt, men inte säkert, att du ser några andra kring Guhkesvaggebron, från den korsande trafiken till/från Suorva. Och på första och sista biten när du går på led. Utöver det skulle jag inte räkna med att träffa några andra, men det kan ju såklart inträffa - det är ju inte ovandrade marker.

edit: noterade just skillnad i stavning mellan Gådojåhkå och Gådokjåhkå.

En annan fråga: Om det skulle uppstå problem, med extremt väder, sjukdom, olycka etc och man skulle behöva avvika, är det då generellt bäst att försöka ta sig nord-öst ut i sjöfallet och mot sjöarna där vägen mellan Kebnats och Ritsem går på andra sidan? Man går ju i princip längst med dessa hela vägen fast ca 2 mil innåt

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
På hela vägen från Pietsjaure till Ahkka är Guhkesvagge den ända bro. Vilket du också ser när du så snabbt som möjligt får tag i Fjällkartan BD10.

Om du i stället går norra sidan i Guhkesvagge undvikar du de glaciärjokkar som finns på södra sidan. Om du innan dessa redan tyckte det var mycket vatten i de jokkar du passerade gör du livet lättere om du går norra sidan i Guhkesvagge. Guhkesjokken kommer du över i höjd med Nuortap Tjevrajaure. Se till att hålla rätt sida vid jåkkarna efter Gassalahko, dvs. Suottasjåhkå och fram.

Intill Guhkesjåkken möter du troligen varje dag folk, därefter säkert knappt så ofta. Sista delen (Padjelantaleden) finns en del folk. Tror du tar dig åt Suorva eller Padjelantaleden om det rätt osannsynliga - och av oss andra oönskade för dig/Er:cool: - händer att någonting kritiskt händer. Det är mycket viktigt att planera och att ha ett färdmeddelande
PS: Jag känner bara bitar av den väg du tänker gå

På hela vägen från Pietsjaure till Ahkka är Guhkesvagge den ända bro. Vilket du också ser när du så snabbt som möjligt får tag i Fjällkartan BD10.

Om du i stället går norra sidan i Guhkesvagge undvikar du de glaciärjokkar som finns på södra sidan. Om du innan dessa redan tyckte det var mycket vatten i de jokkar du passerade gör du livet lättere om du går norra sidan i Guhkesvagge. Guhkesjokken kommer du över i höjd med Nuortap Tjevrajaure. Se till att hålla rätt sida vid jåkkarna efter Gassalahko, dvs. Suottasjåhkå och fram.

Intill Guhkesjåkken möter du troligen varje dag folk, därefter säkert knappt så ofta. Sista delen (Padjelantaleden) finns en del folk. Tror du tar dig åt Suorva eller Padjelantaleden om det rätt osannsynliga - och av oss andra oönskade för dig/Er:cool: - händer att någonting kritiskt händer. Det är mycket viktigt att planera och att ha ett färdmeddelande
PS: Jag känner bara bitar av den väg du tänker gå

Jo de kartor jag sett så verkar norra sidan guhkesvagge i stort sett vara befriad från jokkar helt, medan den södra har tämligen många. Däremot har jag läst i flertalet trådar här att södra sidan ska vara enklare att gå trots allt då norra var mer kuperad/blockig...

OK. Ja det där vadet kan nog till och med jag klara av =)

är det alltså bara EN bro längs hela sträckan då?

På denna karta ser det ut att vara mindre vildvuxet närmare sjöarna... men risken där är väl att det är mer våtmarker istället. Men kommer nog satsa på att hålla mig åt sjöarna till och hoppas på att viden är mindre där.

Jag gick rätt nära sjöarna, mitt sällskap gick lite längre in, båda alternativen var rätt eländiga, men på inget sätt opasserbara. Den lilla bäcken som rinner förbi renvaktarstugan och sedan ut i sjön var lite svårpasserad där jag gick över (bitvis djup och rejält hög vide i bäckdalen på båda sidor). Men å andra sidan är jag inte säker på att jag skulle kunna hitta just det stället om jag försökte igen. Efter det kunde man dock komma up på en lättvandrad ås.

Angående avbrott så kan man gå ut till Suorva. Att gå ut i skogen mot stranden till Akkajaure på någon godtycklig plats tror jag inte är hjälpsamt i nöd, har svårt att tänka mig att man får kontakt med någon där eller att det är görbart att vandra längs med den. Är du på sysdidan av Akka så kan det förstås vara ett alternativ att gå ut till Kisurisstugan, det är lite närmare än Akkastugorna även om det totalt blir en liten omväg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips