G-1000 jacka?

Har ni några tips på G-1000 jackor, man skulle ju kunna bygga ett mindre berg av alla modeller som finns. När det gäller pristaket så ligger det väl runt 2500:-

PS. Är en fördel om inte jackan inte ser allt för skogsmullig ut så den även kan användas bland vanligt folk.

Itabs jackor är ju rätt skogsmulliga, kanske förutom vildmarksblusen.
Fjällräven har några lite mer stadssnygga jackor:

Nordli
81414-192.jpg

Sarek
82521-236.jpg

Men Lundhags jackor är ju både snyggare och billigare.

Mode eller funktion?

Material valet räcker inte för ett konkret tipps.
Martin gillar att se bra ut i stan, jag gillar att inte frysa om baken när jag kommer upp på en backe eller vid havet. Vad du premierar vet ju bara du och du har inte sagt bä ännu.
IMHO bör en bra friluftsjacka gå rejält ner om baken, ha en praktisk och fast huva, gärna ha midjesnöre för att minska draget neråt. Tillräckligt långa ärmar och ett axelparti som tillåter armrörelser, ärmarna skall ha viddreglering.
Storlekten bör vara stor nog att tillåta en rastjacka/tröja att bekvämt få plats under.
Enlagers lätta G1000 motsvarande jackor är svåra att hitta numera, men det lönar sig leta till du hittar den modell och fickkonstruktion du gillar.
Det finns massvis med märken och modeller runt om i kataloger, på nätet och ibland i butiker.
Engelbrekssons och Wildos kataloger är två tipps till.
Givetvis finns det utländska oxså.
Men din fråga var onekligen för tunn.........
Lycka till!

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Material valet räcker inte för ett konkret tipps.
Martin gillar att se bra ut i stan, jag gillar att inte frysa om baken när jag kommer upp på en backe eller vid havet. Vad du premierar vet ju bara du och du har inte sagt bä ännu.
IMHO bör en bra friluftsjacka gå rejält ner om baken, ha en praktisk och fast huva, gärna ha midjesnöre för att minska draget neråt. Tillräckligt långa ärmar och ett axelparti som tillåter armrörelser, ärmarna skall ha viddreglering.
Storlekten bör vara stor nog att tillåta en rastjacka/tröja att bekvämt få plats under.
Enlagers lätta G1000 motsvarande jackor är svåra att hitta numera, men det lönar sig leta till du hittar den modell och fickkonstruktion du gillar.
Det finns massvis med märken och modeller runt om i kataloger, på nätet och ibland i butiker.
Engelbrekssons och Wildos kataloger är två tipps till.
Givetvis finns det utländska oxså.
Men din fråga var onekligen för tunn.........
Lycka till!

När det gäller saker som inte ska se för skogsmulliga ut är väl fjällrävens greenland jacket oban jacket och telemark jacket som går bort på grun av hur de ser ut.

Smaken

är som baken. Och det skall vi vara glada för........
Smutsbrunt är den mest praktiska färgen och långt samt lite bylsigt är funktionsoptimalt. Men grönlandsjackan är en slimmad skogsmulle i min bok.....
Det finns ljusa, gula och andra civilserade färger oxså, titta i franska och tyska kataloger så ser ni att allt är inte Norrøna, Fjällräven etc....

Senast ändrad:
Vart en Fjällräven island jacket hittade en på rea för "bara" 1300 kollade även på typ 5-6 andra modeller men Islands modellens ventilation i ryggen fick mig på fall.

Bilagor

• 20090809-IMG_2403.jpg
    20090809-IMG_2403.jpg
    139.9 KB · Visningar: 2,607

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips