Fylleri förbjuds till sjöss!

Sjumetersbåtar är ju inga ekor direkt.

Jo, en båt som är strax under 7m och går långsammare än 7 knop är väl att jämställa med en större eka.

Däremot spelar det ju ingen större roll eftersom de gränser som beslutades var 10m och 15 knop:

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=7175&nr=14&utsk=CU&rm=2009/10

En stor skillnad mot landtrafik är att det inte finns något praktiskt alternativ på sjön. Det kan handla om att ta roddbåten hem över ett 200m brett sund efter ett par glas vin. Funnes inget sund kunde man gå dessa meter. En annan stor anledning till att ha gränser för vilka fartyg som omfattas är att i princip allt som flyter annars skulle omfattas. Trampbåtar, badmadrasser osv.
 
Jo, en båt som är strax under 7m och går långsammare än 7 knop är väl att jämställa med en större eka.

Däremot spelar det ju ingen större roll eftersom de gränser som beslutades var 10m och 15 knop:

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=7175&nr=14&utsk=CU&rm=2009/10

En stor skillnad mot landtrafik är att det inte finns något praktiskt alternativ på sjön. Det kan handla om att ta roddbåten hem över ett 200m brett sund efter ett par glas vin. Funnes inget sund kunde man gå dessa meter. En annan stor anledning till att ha gränser för vilka fartyg som omfattas är att i princip allt som flyter annars skulle omfattas. Trampbåtar, badmadrasser osv.

Ett alternativ är ju att inte dricka något om man måste förflytta sig med hjälp av farkoster.
Åtminstone föraren får nöja sig med Fanta.
Det är en praktisk lösning som de flesta av oss praktiserar på land.

10 meter och 15 knop är en fegisgräns. Riksdagen vågade inte skärpa till det ordentligt, som vanligt.
Att bli påkörd eller köra på något stort och hårt i 14 knop är också väldigt otrevligt.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Rätta mig om jag har fel, men att vara redigt berusad (över 1 promille?) har väl varit olagligt länge för alla motordrivna fartyg? I TV-programmet kustbevakarna gjorde de ju knappt annat än tog folk för sjöfylla som alla hade druckit "två öl". Det som kommer till är att alla stora och/eller snabba båtar får samma nollgräns (0,2 promille) som vi har på motorfordon på land.
Dvs mindre långsamma båtar får man ta hem från festen om man verkligen har druckit två öl, men har man druckit "två öl" får man inte . Kan ju vara lite förnuftigt. Kan dock hålla med om att 10 m/15 kn är en fegisgräns.

Det är väl på förslag att införa förarbeviskrav på 7m/7kn? Just pga flera olyckor orsakade av dåligt sjömanskap, t ex mörkerkörning på ren GPS-kurs.
 
Men vad gäller K4or egentligen, räcker det med att en är nykter? och är det han längst fram?
Med tanke på längden farten och den dåliga manöverförmågan K4or har känns det som det definitvt måste utredas i förarbetena...

Kanoten man nykter kan trycka upp över 7 knop, är den okej att paddla onykter då man inte är så snabb då?

Frågorna hopar sig. Och eftersom sjöpolisen aldrig syns på sjön vackra dagar så gissar jag att det är status quo ungefär...
 
Jo, en båt som är strax under 7m och går långsammare än 7 knop är väl att jämställa med en större eka.

Däremot spelar det ju ingen större roll eftersom de gränser som beslutades var 10m och 15 knop:

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=7175&nr=14&utsk=CU&rm=2009/10

En stor skillnad mot landtrafik är att det inte finns något praktiskt alternativ på sjön. Det kan handla om att ta roddbåten hem över ett 200m brett sund efter ett par glas vin. Funnes inget sund kunde man gå dessa meter. En annan stor anledning till att ha gränser för vilka fartyg som omfattas är att i princip allt som flyter annars skulle omfattas. Trampbåtar, badmadrasser osv.

Ursäkta mig men DN:s artikel var inte helt tydlig. Om det nu är 10m och/eller 15knop som gäller så spelar det visst roll för det handlar om moral och rättvisa. Regeringens beslut leder till fortsatt social acceptans av fylleriet som förr eller senare kommer kosta oskyldig livet!
 
Men vad gäller K4or egentligen, räcker det med att en är nykter? och är det han längst fram?
Med tanke på längden farten och den dåliga manöverförmågan K4or har känns det som det definitvt måste utredas i förarbetena...

Kanoten man nykter kan trycka upp över 7 knop, är den okej att paddla onykter då man inte är så snabb då?

Frågorna hopar sig. Och eftersom sjöpolisen aldrig syns på sjön vackra dagar så gissar jag att det är status quo ungefär...

...och du är hur gammal?
 
Jag tänker inte kräva att man ska få köra 50 knop med 2 promille, men att ta några öl för så att tuffa hemåt hör till sjölivet. Aldrig har jag skadat någon/något och aldrig kommer jag göra det.
 
...och du är hur gammal?

Tillräckligt för att vara gammal och bitter...

Men tråden är öppnad i forumet Paddling - då bör ju rimligtvis lagens påverkan på kanotisten vara av intresse. Om det kommer vara olagligt att köra en daycruiser eller storebro onykter är ganska off topic. För oss kanotister kommer lagen inte innebära ett skit - dom nyktra båtförarna är också totalt livsfarliga och sjöpolisens effektiva frånvaro gör inte direkt saken bättre. Jag har aldrig någonsin sett en sjöpolis agera.
 
att ta några öl för så att tuffa hemåt hör till sjölivet.

Exakt precis.
Det hör också i allra högsta grad till sjödöden, och det är väl kanske det som är hela syftet med den här lagstiftningen: att förändra inställningen till alkohol och sjötrafik på samma sätt som vi har förändrat inställningen till alkohol och biltrafik.
 
Tillräckligt för att vara gammal och bitter...

Men tråden är öppnad i forumet Paddling - då bör ju rimligtvis lagens påverkan på kanotisten vara av intresse. Om det kommer vara olagligt att köra en daycruiser eller storebro onykter är ganska off topic. För oss kanotister kommer lagen inte innebära ett skit - dom nyktra båtförarna är också totalt livsfarliga och sjöpolisens effektiva frånvaro gör inte direkt saken bättre. Jag har aldrig någonsin sett en sjöpolis agera.

Vet inte vilken avkrok du paddlar i men i Stockholms inner och mellanskärgård under storhelger märker du ganska snart att du inte är ensam så detta rör i högsta grad oss paddlare. Har själv varit med om ett flertal situationer som kunde lett till kroppsskada pga vårdslösa motorbåtsförares uppträdande och undviker numera dessa vatten. Är det så det skall vara?

Håller med om att upprätthållandet av regler är avgörande och att Sjöpolisens och andra organisationers resurser inte står i paritet med det enorma jobb det är att kontrollera sjöfarten.
Men det innebär inte att man kan strunta i att lagstifta. Polisen har ju själva sagt att de behöver en lag för att kunna ingripa mot berusade båtförare och om något är "off-topic" så är det nog ditt resonemang kring denna fråga!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips