Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen?

Hej på er,

Vad är era erfarenheter av Garmin "TopoActive-kartan", den som automatiskt kommer med en GPS från Garmin. Är den tillräckligt bra för våra fjällområden? Är självklart väldigt nöjd med Fjällkartan i mobilen men är ändå intresserad av synpunkter. :)

Hälsar
//Peppe

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fördelen med lantmäteriets kartor är detaljnivån och att den oftast är bättre updaterad - och gratis förståss:)

Nackdelen med lantmäteriets kartor jmf med Garmins egna, gratis OSM kartor mfl (förutom en del pyssel) är att de ej är routbara. Man kan inte skapa rutt mellan två punkter automatiskt.
För vandring/friluftsliv tycker jag inte att det är ett problem. Bil/mc resor är det viktigare.

Jag har själv friliuftskarta V3. Helt ok. V5 har fördelen att den täcker hela Sverige. Jag har dock läst att de har gjort lite knas i V5, V4,V3 anses bättre på vissa saker. Finns kunskap & ideer på nätet, tex:

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84205

Sedan använder jag ofta
http://frikart.no/

Good enough för det mesta. Har en del problem ibland med att routa men det har Garmins egna kartor också...

Svaret är nej om någon undrar! :)
Hej Hittade din gamla fråga/svar här ang, topoactive kartan. Har en fundering som du kanske kan svara på, jag har förstått att många inte vill navigera med denna då den är detaljfattig, men ser man tex sjöstränder och bäckar? Jag använder alltid karta men vill ha en backup för att hitta position i skogen tex en sjökant eller bergstopp om jag irrar bort?
/Andreas

Har du en mobiltelefon så kan du ladda ner "Min Karta" från Lantmäteriet. Då får du en detaljerad karta som kan visa var du befinner dig. Den är kostnadsfri men du måste begära nedladdning av kartorna i det område du kommer att befinna dig i.

Givetvis visar Garmins kartor sjöar och berg samt större vattendrag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips