Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate)

Jag är nybörjare på detta med långfärdsskridsko. Sporthandlare i mina trakter har dåliga kunskaper i långfärdskridsko och behöver därför lite råd inför köp av skridsko.

Jag har tittat på Lundhags Multiskate skridsko och undrar om det är någon som har praktisk erfarenhet av denna typ av skridsko?

Fungerar de ungefär lika bra som kombinationen konventionella långfärdskridskor/pjäxor?

Behöver man extra stadiga vandringskängor?

Kommer man upp för högt över isen?

Finns det någon tumregel för hur långa skridskor man skall köpa i förhållande till kroppslängd/Skostorlek?

Kortsvar på dina frågor:
Ja/Ja/Kanske/Nej/Ja

Frågorna är besvarad ett otal ggr i detta forum. Gör en sökning på ord som Multiskate, skridskolängd, balans och stabilitet om du vill ha bättre svar.

-Palle

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips