Funderingar kring vandringsfilmer

Jag lägger själv ut mina vinterturer och försöker få med så mycket tips i dem som möjligt. Lite för att ge tillbaka efter all bra info och bra hjälp jag själv fått därifrån. Första filmerna är i väldigt dålig kvalitet, men det blir bättre i de senare filmerna. Jag bifogar en länk:
https://m.youtube.com/channel/UCs9I_byAmuKbh2ISGru_8jQ

Anders - Dina filmer är väldigt underhållande att kika på och all cred till dig för att du orkar filma även när det är kallt och vinter! Det är inte så himla lätt att göra något när det kryper ner ordentligt under nollan! Redan vid -5 så börjar ju elektroniken kännas lite trött och det är jobbigare att hålla på med bara fingrar! Så att orka prillra med kameraprylar är absolut en utmaning! Så återigen! Tack för en grym insatts!
 
En fråga om vinterturer med kamera och prylar, känns det någonsin som att utrymmet i pulkan känns tveksamt och begränsande och hur många liter är din pulka?
Som kamera använder jag mobilen. Och pulkan är en fjellpulken xplorer 168 på 340 liter, och på en tur på dryga två veckor så har jag nog ca 40kg packning i den varav ca 14kg är mat. Så en stor del är mat, och jag skulle nog inte vilja ha en mindre pulka än så. Den blir ganska högt packad i början.
 
Som kamera använder jag mobilen. Och pulkan är en fjellpulken xplorer 168 på 340 liter, och på en tur på dryga två veckor så har jag nog ca 40kg packning i den varav ca 14kg är mat. Så en stor del är mat, och jag skulle nog inte vilja ha en mindre pulka än så. Den blir ganska högt packad i början.

Bra att veta ang. pulkan och utrymmet! Jag ska inte kidnappa tråden alltför mycket med frågor och diskussioner om pulkor så jag kanske skickar dig ett meddelande istället Anders!
 
Alla nationalparker, då har du lite att pyssla med. Det finns väl ca 30 stycken.
Jag gjorde en film om Fulufjällets Nationalpark för många år sedan, på uppdrag av Lst Dalarna, det var på 4:3 tiden :)
Den gjordes på DVD med språkval, svenska, engelska, tyska och holländska.
Har konverterat/förstorat den till 16:9 och följaktligen tappat lite kvalité. För den intresserade finns den att beskåda här:

En minst sagt imponerande produktion du har gjort där! Den är betydligt längre än vad jag kommer få till under mina besök men totalt 30st som du säger kommer nog ändå generera mer än tillräckligt långt material!
Du måste lagt närmre ett år bara på att filma den där va? Iom flertalet olika väder/säsonger, hatten av... hoppas Länsstyrelsen betalade bra! ;-)
 
Många bra tips på intressanta "filmer" i tråden.
Jag gillar nog alla typer av naturfilm men måste ändå lyfta fram Peter P's som outstanding.
Tycker mixen av natur, prat och tystnad är perfekt. Måste vara energikrävande att göra liknande filmer så jag är tacksam så länge han och andra orkar så man kan sitta i soffan och drömma sig ut.
 
Erik Normark och Peter Persson är de två som jag stannar kvar hos när det gäller utefilmer.
Dom skiljer sig en aning åt, men är lika trevliga att se på båda två. Har ni tips på någon fler av "samma sort" som dessa två filmmakare?
 
Erik Normark och Peter Persson är de två som jag stannar kvar hos när det gäller utefilmer.
Dom skiljer sig en aning åt, men är lika trevliga att se på båda två. Har ni tips på någon fler av "samma sort" som dessa två filmmakare?
Förresten...det finns en kille som heter Örnmalm, Jakob Örnmalm.. han är störtskön, här är en människa med hjärtat på rätt ställe. Mer positiv människa har jag sällan sett, han fick mig att börja träna, bara sådär från ingenstans.. utan att vi känner varann. Han avdramatiserar allt han gör, oavsett om det är triatlon eller fjällvandring. Grymt vettig kille enligt mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
castingsport Kebnekaise 19 mars, tips/funderingar tack! Fjällvandring 6
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Ruhl Funderingar runt fjällmaten Fjällvandring 27
Swift Funderingar vid Stuorrajiegnas jökelbäck Fjällvandring 13
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
Lottisen Ryggsäcks-funderingar Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.