Funderingar kring vandringsfilmer

Hej.
Jag har inte lagt upp filmer, men har skrivit lite i min blogg här på Utsidan. Bloggen heter "thomasvandraren", utan citationstecken, och en berättelse som jag tycker blev bra är den jag skrev efter vandringen till Muddus nationalpark i september 2019. Spana gärna in den.
Planen är att återvända till Muddus i år, och jag ska filma och ta bilder.
Hälsningar Thomas
Den läser jag med behållning
 
Jag brukar inte kolla så mycket på just vandringsfilmer (däremot bushcrafting och liknande), men problemet är väl liknande det problem som dök upp när program för Desktop Publishing kom för 30-35 år sen: Amatörer får en möjlighet att göra avancerade saker utan att ha utbildning i det.

Det är ju knappast utan anledning som det finns fleråriga utbildningar i att göra filmer, har man inte en sån utbildning i ryggen gör man antagligen massor med "nybörjarfel".

Som exemplet som togs upp, att folk kör 10x hastighet av en lång sekvens istället för att klippa den i ett par bitar.

På ett annat forum var det en person som undrade om man kunde göra en kamera som filmade typ 20 sekunder varje minut. Den tänkte han ha för att filma när han byggde olika saker. Vi var rätt många som försökte förklara att för vissa saker är 20 sekunder alldeles för lång tid (hur hur är 20 sekunder av sandpapprande?) och att han ju helt skulle missa saker som hände de 40 sekunder kameran inte filmade.

Men sen finns det ju väldigt olika typer av filmer, vissa är dokumentära, andra är mer bara för att ge en viss stämning/känsla.

Jag insåg för nåt år sen att mina senaste gamla avlagda Android-mobiler ju faktiskt kan användas som 720p videokamera och började fundera på om man kan använda dem för att kunna filma från flera vinklar samtidigt. Inte för att jag har nåt direkt intressant att filma, utan mer för att det kan vara kul att lära sig lite hur man gör. Och jag tycker att man rätt snabbt inser att klippning av film är mycket svårare än man tror. Även det här med kameravinklar, perspektiv etc är oftast mycket svårare än man tror.

Även när det gäller fotografering ser man detta, folk tenderar att inte alls fundera över vad som finns i bakgrunden eller om det blir lite avklippta lemmar i bildens kanter. Något som utbildade fotografer är fullt medvetna om att man behöver tänka på.
Problem och problem, det är klart att det finns kvalitetsskillnader i egenproducerade filmer. Detsamma kan ju för all del gälla prosan om vi pratar om blogginlägg. Visst finns det fler filmer som håller låg kvalitet än hög, och du sätter ju fingret på en hel del vanliga fallgropar, men i någon utsträckning får man ta det för vad det är och hoppa lite framåt när man kommer till ett minutslångt klipp med en gryta vatten som ska koka på ett stormkök.

Fråga: ”Watched pot never boils” heter det ju på utrikiska. Om ett klipp kan antas få 10.000 tittningar på Youtube, hur mycket bränsle slösar man i förlängt uppkok varje sekund en gryta är i bild och blir observerad?

Mitt största intresse i andras färdbeskrivningar, oavsett format, är att få en uppfattning om hur det är att gå på tur i en viss miljö eller med viss utrustning. De estetiska kvaliteterna står definitivt bakom författarens förmåga att sålla bland materialet och lyckas sätta ihop en färdbeskrivning som gör att man sätter sig in i hur turen har gått för min del.
 
Jag gillar filmer som på bästa sätt fångar naturen/naturpplevelsen. Peter P är bra på det, blandar tystnad med lite allmänt prat om det han upplever. Erik Normark tar ju det ännu längre, inget prat alls vilket bidrar till vilsam tittning. På andra sidan skalan finns de 25 åriga grabbarna som försöker alldeles för hårt; pratar engelska, kör drönare, lägger in hög bakgrundsmusik som inte har något med natur att göra osv. Finns nån grabb från gbg som förvisso besöker intressanta platser man hans pladder, selfiefilmande samt alltför tekniska redigering med musik osv gör filmen till en discokula snarare än en naturfilm. Brukar inte bli många minuter jag kollar på den typen av filmer. Generellt sett är det för mig fullständigt obegripligt varför man förstör naturens ljud med musik. Vad är vackrare än en fjällbäcks porlande eller en fågels sång, eller bara den kompakta tystnaden - det är ju därför man (jag) söker sig till naturen.

Men som många av er andra redan skrivit, tummen upp för alla som lägger ner tid på att filma och redigera och lägga upp på youtube. Medveten om att det är svårt och tar tid. Jag har själv bara filmat med min mobil och lagt upp några filmer genom åren, med högst varierad kvalitet :)
 
Jag gillar filmer som på bästa sätt fångar naturen/naturpplevelsen. Peter P är bra på det, blandar tystnad med lite allmänt prat om det han upplever. Erik Normark tar ju det ännu längre, inget prat alls vilket bidrar till vilsam tittning. På andra sidan skalan finns de 25 åriga grabbarna som försöker alldeles för hårt; pratar engelska, kör drönare, lägger in hög bakgrundsmusik som inte har något med natur att göra osv. Finns nån grabb från gbg som förvisso besöker intressanta platser man hans pladder, selfiefilmande samt alltför tekniska redigering med musik osv gör filmen till en discokula snarare än en naturfilm. Brukar inte bli många minuter jag kollar på den typen av filmer. Generellt sett är det för mig fullständigt obegripligt varför man förstör naturens ljud med musik. Vad är vackrare än en fjällbäcks porlande eller en fågels sång, eller bara den kompakta tystnaden - det är ju därför man (jag) söker sig till naturen.

Men som många av er andra redan skrivit, tummen upp för alla som lägger ner tid på att filma och redigera och lägga upp på youtube. Medveten om att det är svårt och tar tid. Jag har själv bara filmat med min mobil och lagt upp några filmer genom åren, med högst varierad kvalitet :)

Jag har funderat på det här med filmer. Det jag uppskattar är nog filmer som är prestigelösa, ungefär som "naturfilmer på TV". Ska det vara musik i bakgrunden kan det vara lugn och stilla musik, men samtidigt kan jag uppskatta musik som passar in, såsom samisk musik och det är en film i samiskt område, om ni förstår vad jag menar.

Variationen mellan stillhet och musik uppskattar jag också.

Har inget mer att tillägga nu.
 
Hej.
Jag har inte lagt upp filmer, men har skrivit lite i min blogg här på Utsidan. Bloggen heter "thomasvandraren", utan citationstecken, och en berättelse som jag tycker blev bra är den jag skrev efter vandringen till Muddus nationalpark i september 2019. Spana gärna in den.
Planen är att återvända till Muddus i år, och jag ska filma och ta bilder.
Hälsningar Thomas
Riktigt bra skrivet och verkar ha varit en härlig tur👍
 
Filmar inget själv men tittar ofta på andras filmer. Vad jag finner svårt att se är när man filmar precis nedanför fötterna när man går eller förflyttar kameran alltför snabbt, det gör mig åksjuk.
 
Jag gillar mest filmer och bloggar där man kan leva sig med lite hur det är på ett realistiskt sätt. Med kartor där man ser dagsetapperna och färdvägen. Ganska värdelöst när det bara publiceras den finaste sekvensen och dom vackraste vyerna, och där författaren bara berättar hur vackert det är .... Eller tvärtom, där författaren bara berättar om hur jobbigt och farligt och hemskt det är -
 
Lite off-topic, men idag tittade jag på denna film (inte alls om vandring), och den är väl ett typexempel på en film som är mer eller mindre meningslös... Jag trodde jag skulle få veta hur man gör, men det tycker jag inte man fick...

Och uppföljaren var om möjligt ännu mer meningslös... Hur kul är det att se nån stå och droppa grejer i ett glas för att sen bara säga att han fick till nåt bra?

(Jag misstänker att filmerna var tänkta att locka besökare till hemsidan, men den var ju lika menlös den tyckte jag, i alla fall när det gäller att göra egna bitters.)

Edit: Jag försökte göra om till rena länkar, men utsidan envisas med att göra om dem till inbäddade videos....
 
Jag brukar inte kolla så mycket på just vandringsfilmer (däremot bushcrafting och liknande), men problemet är väl liknande det problem som dök upp när program för Desktop Publishing kom för 30-35 år sen: Amatörer får en möjlighet att göra avancerade saker utan att ha utbildning i det.

Det är ju knappast utan anledning som det finns fleråriga utbildningar i att göra filmer, har man inte en sån utbildning i ryggen gör man antagligen massor med "nybörjarfel".

Som exemplet som togs upp, att folk kör 10x hastighet av en lång sekvens istället för att klippa den i ett par bitar.

På ett annat forum var det en person som undrade om man kunde göra en kamera som filmade typ 20 sekunder varje minut. Den tänkte han ha för att filma när han byggde olika saker. Vi var rätt många som försökte förklara att för vissa saker är 20 sekunder alldeles för lång tid (hur hur är 20 sekunder av sandpapprande?) och att han ju helt skulle missa saker som hände de 40 sekunder kameran inte filmade.

Men sen finns det ju väldigt olika typer av filmer, vissa är dokumentära, andra är mer bara för att ge en viss stämning/känsla.

Jag insåg för nåt år sen att mina senaste gamla avlagda Android-mobiler ju faktiskt kan användas som 720p videokamera och började fundera på om man kan använda dem för att kunna filma från flera vinklar samtidigt. Inte för att jag har nåt direkt intressant att filma, utan mer för att det kan vara kul att lära sig lite hur man gör. Och jag tycker att man rätt snabbt inser att klippning av film är mycket svårare än man tror. Även det här med kameravinklar, perspektiv etc är oftast mycket svårare än man tror.

Även när det gäller fotografering ser man detta, folk tenderar att inte alls fundera över vad som finns i bakgrunden eller om det blir lite avklippta lemmar i bildens kanter. Något som utbildade fotografer är fullt medvetna om att man behöver tänka på.

Det ligger mycket i det som skrivs här. Har jobbar med film/video/tv de senaste 30 åren.
Ska man göra film så behöver man först och främst ha ett mål och målgrupp.
Gör jag filmen enbart för mig själv, som en dagbok? Är det i syfte att lära ut något? Vill jag beskriva ett område eller är det mer som en roadmovie? osv.
Sen behöver man tänka på vem/vilka som ska se filmen. Är det jag själv och de närmaste? Är det de som vill se och lära sig om det område jag vandrar i? Är det svensk eller internationell publik jag vänder mig till? Ålder? osv.
Lägger man till musik eller andra icke liveinspelade ljud, behöver man fundera på varför lägger jag till dem?

Har man jobbat med inspelning av olika slag så vet man att den mikrofon som tar upp det bärande ljudet, prat eller bäckens brus, behöver skyddas från vindbrus med hjälp av vindskydd av något slag.

Listan av saker man behöver tänka på kan göras lång. Men om man funderar på de ovannämnda sakerna så har man kommit långt.
 
Kul ämne, som redan nämns i den här tråden så är min erfarenhet man behöver tänka igenom målgrupp/syfte innan man sätter igång. Det märker man om inte annat när man börjar klippa ihop materialet man filmat hemma framför datorn. Har man inte haft någon plan alls blir det inte lätt att få en riktig story. Det finns ju massor som gör enkla trevliga reseberättelser i form av bilder/text/musik men det är betydligt färre som har en röd tråd igenom filmen och berättarröst etc.

Vad man generellt kan säga är att om man tänkt att filma när man är ute på tur så kräver det ofta mycket mer än vad man tror! Framförallt om man lägger ribban högt och vill skapa filmer med snygga övergångar som känns naturliga. Helst bör man ha en plan för det mesta redan innan man ger sig ut men det är inte alltid helt rätt heller när det blir omplaneringar etc.

Vad jag har saknat i många av de filmer jag kikat på är en karta eller position. Det är ofta man ser vackra platser och sedan undrar var denna bild är tagna. Dessutom om man postar lite mer ambitiösa vandringsberättelser så blir det lättare och ger ett mkt tydligare sammanhang om man kan få med en riktig översiktskarta, helst som på något sätt visar hur man rör sig genom terrängen!

Rent tekniskt krävs inte så mycket idag för att skapa bra material av tekniskt tillräcklig kvalitet, i stort sett alla telefoner filmar minst i 1080p ofta 4K också. Vikten av bra ljud kan inte betonas nog...men det finns trådlösa alternativ som är lätta att använda men även lösningar med sladd som funkar bra beroende på situation och övrig utrustning. Att ha puffskydd eller päls på mic'en är också ett billigt sätt att förbättra ljudkvaliten om man filmar ute där det finns minsta risk för att vinden kan störa ljudupptagningen.

Jag har ett projekt där jag håller på och besöker alla nationalparker och fotar timelapse (fråga mig inte hur dumt projektet är och vad jag tänkte när jag kom på att jag skulle göra det), i kombination med det har jag kommit på att jag ju kan dela med mig bilder och film från de olika nationalparksbesöken och därför så har jag både instagram, webb och mest aktuellt med tanke på ämnet en youtube-kanal. Jag tänker mig skapligt seriöst material och att sprida kunskap och material från de olika nationalparkerna, även till en utländsk publik. Jag sitter just nu och klipper filmmaterial från sommarens tur till Vadvetjåkka och det är absolut en utmaning att få ihop en story som på något sätt skänker glädje till andra! Parallellt med detta försöker jag även testa friluftsprylar och viss kamerautrustning som jag saknar bra info om. Det är väl mitt sätt att bidra med både bilder och material från Sveriges vackra natur och även testa saker som ingen/få andra testat.

Ämnet är iaf väldigt intressant och man måste verkligen ge respekt till alla som regelbundet postar kvalitetsfilmer på t.ex. youtube. Det är ett större jobb än man tror och många lägger nog många timmar på dessa filmer!
 
Alla nationalparker, då har du lite att pyssla med. Det finns väl ca 30 stycken.
Jag gjorde en film om Fulufjällets Nationalpark för många år sedan, på uppdrag av Lst Dalarna, det var på 4:3 tiden :)
Den gjordes på DVD med språkval, svenska, engelska, tyska och holländska.
Har konverterat/förstorat den till 16:9 och följaktligen tappat lite kvalité. För den intresserade finns den att beskåda här:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
castingsport Kebnekaise 19 mars, tips/funderingar tack! Fjällvandring 6
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Ruhl Funderingar runt fjällmaten Fjällvandring 27
Swift Funderingar vid Stuorrajiegnas jökelbäck Fjällvandring 13
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
Lottisen Ryggsäcks-funderingar Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.