Funderingar kring vandringsfilmer

Jag som i huvudsak paddlar tyckte om din film. Lagom i längd och mer än bara ändlösa vattenvyer och paddlingskompisar. Vad gäller musik eller ej är det, som i allt annat, en smaksak. Jag uppskattar lika mycket en andäktig musiksatt fjällscen som AC/DC till en lägerscen med ett bullrigt grabbgäng. Sammanhanget avgör.
 
Det är ibland även en snabb lösning när ljudupptaget har blivit dåligt och brusigt. Det är svårt att få till bra ljud med enkla medel när man är ute på tur.

Det är lugnt, Jonas, du gör fina filmer och känn dig inte träffad av min kritik mot musiken, din låter bra för att vara gratis. Har bara riktigt svårt för fejk-jojk och en massa trummor (sa någon panflöjt?). Och visst, mikrofonljud i blåst är inte underhållande!

När det gäller kartor tänker jag att "öppna data" omfattar Lantmäteriets digitala material - du kan ju till och med trycka egna kartor från deras sajt.

Intressant att höra om din erfarenhet om Youtubes jakt på olicensierad musik. Frågan är om det finns ett större utbud, om man bara är villig att betala lite?
 
Det är lugnt, Jonas, du gör fina filmer och känn dig inte träffad av min kritik mot musiken, din låter bra för att vara gratis. Har bara riktigt svårt för fejk-jojk och en massa trummor (sa någon panflöjt?). Och visst, mikrofonljud i blåst är inte underhållande!

När det gäller kartor tänker jag att "öppna data" omfattar Lantmäteriets digitala material - du kan ju till och med trycka egna kartor från deras sajt.

Intressant att höra om din erfarenhet om Youtubes jakt på olicensierad musik. Frågan är om det finns ett större utbud, om man bara är villig att betala lite?
Någon som har något bra tips på hur man slipper blåsljudet när det blåser på?
 
Jag lägger själv ut mina vinterturer och försöker få med så mycket tips i dem som möjligt. Lite för att ge tillbaka efter all bra info och bra hjälp jag själv fått därifrån. Första filmerna är i väldigt dålig kvalitet, men det blir bättre i de senare filmerna. Jag bifogar en länk:
https://m.youtube.com/channel/UCs9I_byAmuKbh2ISGru_8jQ
Jag tycker att det där var höjdarfilmer, särskilt ur trådstartarens synvinkel där du visar hur det är att vara på tur. Jag är inte mycket till skidåkare, men den sortens filmer bidrar ju till att man får förståelse för hur man går på vintertur i praktiken.
 
Hej,
Jag får nog kalla mig Youtubekonsument då jag i stort sett varje dag till morgonkaffet tittar på filmer, allt möjligt med mest vandring, paddling och rena naturfilmer.
Eloge och applåder till alla Er som gör Er besväret att lägga upp dom så jag får njuta!
Jag föredrar de musikfria filmerna. Å andra sidan har jag oftast tystat TV:n med muteknappen så musiken spelar mindre roll då.
Någon nämnde Peter Persson, en av mina favoriter. Den lågmälda tonen och det stillsamma hor Erik Normark är toppenbra tycker jag. Det mesta är bra, och jag gillar dom.

Vad jag kan tycka att filmaren skulle tänka till lite på:
- Flera minuter långa sekvenser filmade med selfiestick. Prata gärna men illustrera mer med bilden.
- Panorera inte för snabbt, då blir filmen stressig.
- "Snabspola" inte i onödan, man behöver inte visa en 5 minuter lång sträcka på spång över en myr i 10x hastighet
- Gärna karta och rutten, någon mer var inne på det.
-Vänder Ni Er till internationella tittare så lägg hellre in textremsor på engelska, men jag vet att det är jobbigt

Men framför allt: Fortsätt! Jag njuter av Era filmer.
 
Jag brukar inte kolla så mycket på just vandringsfilmer (däremot bushcrafting och liknande), men problemet är väl liknande det problem som dök upp när program för Desktop Publishing kom för 30-35 år sen: Amatörer får en möjlighet att göra avancerade saker utan att ha utbildning i det.

Det är ju knappast utan anledning som det finns fleråriga utbildningar i att göra filmer, har man inte en sån utbildning i ryggen gör man antagligen massor med "nybörjarfel".

Som exemplet som togs upp, att folk kör 10x hastighet av en lång sekvens istället för att klippa den i ett par bitar.

På ett annat forum var det en person som undrade om man kunde göra en kamera som filmade typ 20 sekunder varje minut. Den tänkte han ha för att filma när han byggde olika saker. Vi var rätt många som försökte förklara att för vissa saker är 20 sekunder alldeles för lång tid (hur hur är 20 sekunder av sandpapprande?) och att han ju helt skulle missa saker som hände de 40 sekunder kameran inte filmade.

Men sen finns det ju väldigt olika typer av filmer, vissa är dokumentära, andra är mer bara för att ge en viss stämning/känsla.

Jag insåg för nåt år sen att mina senaste gamla avlagda Android-mobiler ju faktiskt kan användas som 720p videokamera och började fundera på om man kan använda dem för att kunna filma från flera vinklar samtidigt. Inte för att jag har nåt direkt intressant att filma, utan mer för att det kan vara kul att lära sig lite hur man gör. Och jag tycker att man rätt snabbt inser att klippning av film är mycket svårare än man tror. Även det här med kameravinklar, perspektiv etc är oftast mycket svårare än man tror.

Även när det gäller fotografering ser man detta, folk tenderar att inte alls fundera över vad som finns i bakgrunden eller om det blir lite avklippta lemmar i bildens kanter. Något som utbildade fotografer är fullt medvetna om att man behöver tänka på.
 
Hej.
Jag har inte lagt upp filmer, men har skrivit lite i min blogg här på Utsidan. Bloggen heter "thomasvandraren", utan citationstecken, och en berättelse som jag tycker blev bra är den jag skrev efter vandringen till Muddus nationalpark i september 2019. Spana gärna in den.
Planen är att återvända till Muddus i år, och jag ska filma och ta bilder.
Hälsningar Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
castingsport Kebnekaise 19 mars, tips/funderingar tack! Fjällvandring 6
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Ruhl Funderingar runt fjällmaten Fjällvandring 27
Swift Funderingar vid Stuorrajiegnas jökelbäck Fjällvandring 13
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
Lottisen Ryggsäcks-funderingar Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.