Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag

Exos-säckarna är väldigt bra, om det gäller absolut vikt och du vill ha ramryggsäck är det Zpack arc blast som gäller, den finns i 60 liter.
Har du lätt och kompakt packning är storleken helt nog, jag klarar mig med Exos 38 på en veckotur.

Liggunderlag med Z-vikning är enligt mig skönare, man slipper ligga på det rundade underlaget som "spänner emot".
När det gäller uppblåsbara och man vill slippa andas tills huvudet susar så kan man köpa ett Exped-underlag och schnozzle-bag, då blåser du upp dem utan ansträngning på under 2 minuter.
Exped har nya underlag, Hyperlite som är lättare än Neoair, de släpps ut på marknaden i april.

Hej

En veckotur med 38l säck låter imponerande om du tältar. Har du lust att skriva vilket tält du har, samt liggunderlag, sovsäck och kök? Visste inte att man kunde komma ner så lågt i volym. Bara maten måste väl ta upp en stor del av säcken på en så liten ryggsäck?

Jag tar på mig mina lättpackarglasögon och ser denna modifikation som helt onödig. Varför? "Kudden" har man väl ändå under sovsäckens huva?

Varför tar jag på mig mina lättpackarglasögon och undrar om man ändå inte använder quilt istället för sovsäck och därmed inte har någon huva. ;)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej

En veckotur med 38l säck låter imponerande om du tältar. Har du lust att skriva vilket tält du har, samt liggunderlag, sovsäck och kök? Visste inte att man kunde komma ner så lågt i volym. Bara maten måste väl ta upp en stor del av säcken på en så liten ryggsäck?
Jag ska fixa en länk till min packlista här så fort som möjligt. :)

Jag funderar på att byta några detaljer i min packning inför framtida vandringar. Tidigare har jag burit på ett 4,5 kg tungt tält, en ryggsäck (75 L) på 2,7 kg och ett liggunderlag på nästan ett kg. Detta har fungerat bra när vi har vandrat hela familjen på två vuxna och två barn (eller ungdomar), men nu verkar det som att vi bara blir två vuxna allt oftare. Dessutom skulle jag vilja göra någon kortare ensamvandring i framtiden.

Jag inser att jag kan kapa en hel del vikt och undrar därför om någon har erfarenhet av Osprey Exos 58 eller Kestrel 58. Jag skulle ju spara 1,6 kg bara på ryggsäcken om jag valde Exos framför den jag har idag. Jag tar gärna emot förslag på andra ryggsäckar om någon har en favorit att rekommendera.

Klarar man sig på en 58 L ryggsäck för vandringar upp till en vecka under sommarhalvåret? För dessa vandringar har jag ett tvåmannatält med relativt liten packvolym och låg vikt.

Dessutom funderar jag på att byta ut mitt liggunderlag, ett ThermaRest Trail Pro, mot ett Z-lite SOL, vilket skulle spara nästan ett halvt kg till. Har alla uppblåsbara liggunderlag nuförtiden? Jag tycker det är lite omständigt att behöva blåsa upp och tömma på luft vid varje upp- resp. nerpackning. Är det någon som har positiva erfarenheter av Z-lite, eller är det kanske bättre med ett sådant som man rullar ihop?

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter.

Jag köpte mitt Exos 58 år 2009 och har använt det över 200 dagar - det har därmed också rest en hel del på tåg och bussar. Jag har behövt reparera det ett par gånger. Trots sin låga vikt har det en mängd praktiska småfickor som ger lätt tillgång till det mesta under turen.

På kontinentala turer brukar jag ha med mat för 8 dagar, gas för 2 veckor och kartor för 3 och det får plats. Jag kan nog klara 10 dagar i fjällen, också, men det är ett tag sen jag gjorde såna turer. Jag siktar på att hålla vikten under 15 kg; det är förstås en fråga om hur man packar, men min packning är definitivt inte UL.
http://www.huthyfs.com/minpack.html

Tältet (Terra Nova Laser Comp) har jag i regel stående i en av fickorna på sidan, tryggt fastsurrat, madrassen numera i öglorna under säcken. Vattenflaskan hänger dingelfritt på axelremmen. Madrassen är en Ridgerest; jag som inte har världens bästa rygg och inte är helt ung, har inga problem att sova på en sådan, men jag väljer lägerplats noga. Jag lägger ofta lite kläder under i huvudänden, för att bl a parera markkylan på morgonen. Enda fördelen med uppblåsbara är väl att de skrymmer mindre; men
det verkar som att de riktigt lätta modellerna är punkteringsbenägna.

Hej

Här är min packlista. http://lighterpack.com/r/4ax3az
Vanligtvis har jag inte med allt, basvikten (dvs allt utom det i Consumables-kategorien) brukar hamna på under 5 kg, men ibland är det gott med lite extra isolering etc.
Maten tar ca 1,5 L/dag, grundpackningen 20-25 L.
Detta är ju både lätta och kompakta grejer, och jag har skickat en beställning som ska minska både vikt och volym lite till.

LightDan, packar du något utanpå ryggsäcken?

Hur som helst så gillar jag din packlista och ska själv skaffa mig lite lättare saker för vandring. Är dock inget fan av att hänga saker utanpå ryggsäcken så troligtvis blir den någon storlek större på min ryggsäck.

Efter mycket övervägande valde jag att köpa en Exped Lightning 60 (den senaste versionen) framför Osprey Exos 58. Det var framför allt expedens förmåga att hantera lite större laster som avgjorde. Jag är inte någon verklig lättpackare och flera användare tycker att den hanterar lastöverföringen till höftbältet bra. Dessutom hittade jag den någorlunda billigt.

Jag är dock något fundersam till rullstängningen och avsaknaden av dragkedjor för att komma in i säcken på fler sätt än just uppifrån. Även i den nya versionen av Exos verkar huvudfacket endast vara åtkomligt från toppen.

Jag beställde ryggsäcken tillsammans med ett z-lite sol och väntar på leverans efter påsk. Jag återkommer med erfarenheter och hoppas kunna svara om någon har frågor när jag har testat den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips