Fundering kring lång firning med enkelrep och repsnöre

Hej!

Jag sitter och klurar på att med hjälp av ett repsnöre kunna fira en hel replängd med ett 60m enkelrep.

Tanken är att köra med ett 6mm eller 7mm (statiskt) repsnöre (nylon) på 65m ihop med enkelrepet på 60m. Enkelrepet sträcker ju sig, därför måste man ha lite längre (ca 10%).

Nu undrar jag förstås om någon har erfarenhet av långa firning på detta sätt? Diametern på repsnöret, vad rekommenderar ni isåfall?

Mvh
Michel
 
Om du har nått inknutet på repsnöre sidan och bara firar på klätterrepet så ska det väll inte vara några bekymmer... Bara se till att du har en stålring eller en 8a som både håller och är tillräckligt stor för att inte gå igenom det du firar från.
 
Just det... lite uppdatering...

Jag menar alltså att fira som med dubbelrep (bägge repen genom ATC:n), man knyter ihop dem med en vanlig överhandsknut, även kallat EDK (European Death Knot).

Men, man har ett enkelrep (varför jag inte kan ha ett dubbel- eller twinrep kanske jag slipper förklara, men det har med en grigri att göra iaf).

För att kunna fira 50 meter på ett 60m rep så skulle man ju få köra turen två gånger och eventuellt lämna ett par kilar på halva vägen. Nu funderar jag förstås om det i första hand är värt att släpa på 65m repsnöre och i andra hand om hur erfarenheten ser ut på området?

En EDK funkar kanske inte så bra med olika diameter rep, men kanske om man gör en dubbel EDK...
 
Aaa... har givetvis sett filmen, missade tydligen det med repen. Schysst, men 5mm låter kanske lite tunnt? Å andra sidan låter det som att ett 8mm enkelrep är lite tunnt också :)

Tack för uppdateringen! Måste läsa mer om Steve's klättring och se om det står något om hur dom gjorde exakt med repen.

/Michel
 
Detta har jag praktiserat under många år, främst på längre friturer i yosemite, där väggarna är ganska släta (och därför inga större problem med att repen kan fastna vid nedragning)...

Firar då på leadrepet med tex grigri el atc, drar sedan ner det med ett 6mm repsnöre (vilket jag oxå använder som tag-line på bigwall-turer, vilket är det huvudsakliga syftet med att jag köpt det)...

Jag knyter samman repen med en dubbelfiskarknop - typ, och låter sedan knuten jamma fast i firningspunkten...

Har aldrig haft problem med det...

peace
 
Ett annat alternativ är att dra igenom enkelrepet genom ankaret, knyta en åtta och klippa ihop den till enkelrepet med en skruv karbin.

Sedan fäster man godtyckligt tunt repsnöre i karbinen så men kan dra ner den.

Man firar således säkert på enkelrepet och kan välja repsnöre efter vikt och volym, även om ett tjockare repsöra som det går att fira på är bra att ha ut i fall att..
 
Just det, det är ju så man firar om man enbart hade en grigri - åtminstone enligt Petzl. Har testat att fira på detta vis men då med åttan på hälften av repet (precis enligt Petzls grigri-manual). Problemet är dock att man har en karbin som kanske tar lite väl mycket stryk och potentiellt fastnar med åtta och allt när man drar ner den. Men man får givetvis göra avvägningen från klippa till klippa, led till led.

/Michel
 
hårdkokt

Är du riktigt hårdkokt och har nerver av stål...så firar man (nästan) hela enkelrepets längd utan att använda några extra rep:

1. Knyt in ena repänden i ankaret. Använd kortast möjliga knut.

2. Slå en trumpetstek http://korpegard.se/knop/?knot=18&hideComments=&showInt=

3. Kapa mittersta delen i trumpetsteken.

4. Fira

5. Skaka på repet..och vips så kommer det ner.

Definitivt en Death Knot av rang... men det funkar nog. Har för mig tekniken i klättersammanhang kallas "polsk firning" eller liknande :)

[Ändrat av mattiase 2007-05-14 kl 23:55]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
Gregory Via Ferrata och Vandring kring Hardangerfjord Klättring allmänt 0
Mycale Vårklippor kring Finspång? Klättring allmänt 4
Albin_25 Klättring/bouldering kring Avesta? Klättring allmänt 3
Bloggomann Frågor inför en helg kring Simonsberget Klättring allmänt 18
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
mo9jan Tälta i bergen kring Chamonix? Klättring allmänt 5
viktor_maiden Klättring kring Stavanger Klättring allmänt 6
anna.m.nielsen klättring kring perth Klättring allmänt 3
gule Klättring kring Leksand Klättring allmänt 3
lilyl Klättring i/kring Phuket? Klättring allmänt 0
saur Klättring kring Hamburgersund Klättring allmänt 9
Michel.B Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas Klättring allmänt 9
climbermaja Klättring kring Kristinehamn Klättring allmänt 3
malbr803 klättring kring Barcelona? Klättring allmänt 15
Karl A. Klättring på Öland och kring Kalmar Klättring allmänt 1
apfaktor Klättring kring Båstad. Klättring allmänt 1
carl Klättring kring Stryn och Stadtlandet Klättring allmänt 2
prisma Områden kring Chamonix? Klättring allmänt 3
osocker Klättring kring Ulricehamn Klättring allmänt 8
Klättring kring Strängnes ? Klättring allmänt 1
donga Intressanta turer kring Narvik??? Klättring allmänt 2
takstol Lång stortå problem Klättring allmänt 14
Olle-viktor lång klättersäsong Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...