Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack.
- Trådstartare Olaa
- Start datum
Akto
Om du läst recensionerna så ser du att det klagats på ventilationen, det skall ha förbättrats med årets modell. Det är ett LÅGT tält (90 cm), men det är de flesta enmans tunneltält. Helsports STETIND har nästan exakt samma mått (och vikt) och kostar ungefär lika mycket. Också Jack Wolfskins modell ser nästan indentiskt ut.
Om du läst recensionerna så ser du att det klagats på ventilationen, det skall ha förbättrats med årets modell. Det är ett LÅGT tält (90 cm), men det är de flesta enmans tunneltält. Helsports STETIND har nästan exakt samma mått (och vikt) och kostar ungefär lika mycket. Också Jack Wolfskins modell ser nästan indentiskt ut.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
prispress,.. nja
Det kan nog bli svårt att hitta tältet till rejält billigare priser. De brukar ligga på ungefär samma, fast en kompis till mig hade tur och köpte ett Akto i en butik som hade lagerrensning, han fick det för 2000:-. Räkna dock inte med att hitta det så billigt.
Dessutom vill jag råda dig att köpa den nya modellen, var noga med det i butiken så att de inte lurar på dig ett tält av den äldre modellen. Den nya har en extra ventil som förhoppningsvis förbättrar ventilationen.
Det kan nog bli svårt att hitta tältet till rejält billigare priser. De brukar ligga på ungefär samma, fast en kompis till mig hade tur och köpte ett Akto i en butik som hade lagerrensning, han fick det för 2000:-. Räkna dock inte med att hitta det så billigt.
Dessutom vill jag råda dig att köpa den nya modellen, var noga med det i butiken så att de inte lurar på dig ett tält av den äldre modellen. Den nya har en extra ventil som förhoppningsvis förbättrar ventilationen.
alla har sina värderingar
Till mina hör vikten. Jag är hektojägare, ska klara
10 dagar under 19 kg, med mat och allt.
Gick över från North Face Tadpole, 2.2 kg, till
Akto år 2000. Sparade 6-7 hg; behöver också
innertält och yttertält ihop med tanke på
nordiskt klimat.
Höjden är väl bra ur vindtålighetssynpunkt?
Gillar att vestibulen är i sidan.
Kondens ÄR ett problem. Brukar, om jag vaknar på
natten, ta bort det värsta med en handduk. Har dunsäck
och vill inte att den ska bli blöt. Akto isolerar
nog också lite sämre än Tadpole, speciellt om
jag ventilerar.
I det senare är
jag van att ha 10 graders skillnad på morgonen.
I Akto blir det kanske 7. Avgörande för om jag fryser
eller ej är dock madrassen. En Thermarest
med pyspunka värmer bättre än en Ridgerest!
Bra med Hillebergs är servicen. Gick att hämta
vatten under matlagning, glömde fästa tältdörren,
som fladdrade mot köket. Hillebergs fick sy i
nytt blixtlås. Hade varit knepigare med utländskt
märke. Men varför ska man gå ifrån köket?
il C.
Till mina hör vikten. Jag är hektojägare, ska klara
10 dagar under 19 kg, med mat och allt.
Gick över från North Face Tadpole, 2.2 kg, till
Akto år 2000. Sparade 6-7 hg; behöver också
innertält och yttertält ihop med tanke på
nordiskt klimat.
Höjden är väl bra ur vindtålighetssynpunkt?
Gillar att vestibulen är i sidan.
Kondens ÄR ett problem. Brukar, om jag vaknar på
natten, ta bort det värsta med en handduk. Har dunsäck
och vill inte att den ska bli blöt. Akto isolerar
nog också lite sämre än Tadpole, speciellt om
jag ventilerar.
I det senare är
jag van att ha 10 graders skillnad på morgonen.
I Akto blir det kanske 7. Avgörande för om jag fryser
eller ej är dock madrassen. En Thermarest
med pyspunka värmer bättre än en Ridgerest!
Bra med Hillebergs är servicen. Gick att hämta
vatten under matlagning, glömde fästa tältdörren,
som fladdrade mot köket. Hillebergs fick sy i
nytt blixtlås. Hade varit knepigare med utländskt
märke. Men varför ska man gå ifrån köket?
il C.
Unna
...är något av ett favorittält för mig, har tillbringat närmare 100 nätter i den modellen
.
Unna har precis det utrymme som krävs för en eller möjligen två personer, det är ganska enkelt att sätta upp i hård vind och det är lättplacerat genom den självstagande konstruktionen.
Unna har klart bättre ventilation än gamla Aktomodellen, som jag också använt en del. Nya Akto har däremot fått en stor ventil placerad på precis rätt ställe dvs högst upp i tältet, så den nya modellen har nog minst samma ventilation som Unna (tror jag).
Unna är dock vindtåligare än Akto och om det utrustas med kraftigare stänger fungerar det också bra på vintern. Obs dock att ventilationen oftast inte är tillräcklig i snö eftersom sidorna måste grävas ned för att undgå snödrev.
Men ett läckert tält är det!
Vänligen,
J
...är något av ett favorittält för mig, har tillbringat närmare 100 nätter i den modellen
Unna har precis det utrymme som krävs för en eller möjligen två personer, det är ganska enkelt att sätta upp i hård vind och det är lättplacerat genom den självstagande konstruktionen.
Unna har klart bättre ventilation än gamla Aktomodellen, som jag också använt en del. Nya Akto har däremot fått en stor ventil placerad på precis rätt ställe dvs högst upp i tältet, så den nya modellen har nog minst samma ventilation som Unna (tror jag).
Unna är dock vindtåligare än Akto och om det utrustas med kraftigare stänger fungerar det också bra på vintern. Obs dock att ventilationen oftast inte är tillräcklig i snö eftersom sidorna måste grävas ned för att undgå snödrev.
Men ett läckert tält är det!
Vänligen,
J
Re: Unna
Man kan tycka det men faktum är att utrymmet mellan inner- och yttertält på Unna lätt sväljer en 120 liters rygga, kängor mm.
På vintertur har jag kört in pulkan där (fjellpulke på 125/37 cm) och ändå haft fri ingång.
Så det ända som går in i innertältet är det vanliga dvs lite kläder och sovprylar.
Vänligen,
J
KLAGER; sa:Självstadgande men det har ingen absid, så man måste ta in allt i innertältet.
Man kan tycka det men faktum är att utrymmet mellan inner- och yttertält på Unna lätt sväljer en 120 liters rygga, kängor mm.
På vintertur har jag kört in pulkan där (fjellpulke på 125/37 cm) och ändå haft fri ingång.
Så det ända som går in i innertältet är det vanliga dvs lite kläder och sovprylar.
Vänligen,
J
Forts. Unna...
Det faktum att Unna helt verkar sakna en absid har gjort mig lite tveksam till just den modellen, men har ändå inte hitta något bättre alternativ. Som utrymmet i yttertältet beskrivs av "Joru" är det kanske ändå inte något problem. Dags att slå till då antar jag?!
Tack för tipsen!
Anna
Det faktum att Unna helt verkar sakna en absid har gjort mig lite tveksam till just den modellen, men har ändå inte hitta något bättre alternativ. Som utrymmet i yttertältet beskrivs av "Joru" är det kanske ändå inte något problem. Dags att slå till då antar jag?!
Tack för tipsen!
Anna
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar