Fulufjället och Njupeskär

Jag och en kompis funderar på att vandra 5-7 dagar i området kring Fulufjället och Njupeskär i Dalarna. Är det någon som vandrat där som har tips på bra leder? Eller andra bra tips just kring detta område?

jag skulle nog välja grövelsjön istället . dom har en fantastisk returang där man kan ta sig en pilsner och en bastu,..........

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
http://www.utsidan.se/catdocs.htm?words=fulufj%E4ll
Sök bland artiklarna och du kan läsa lite om Fulufjället.

Jag âker dit pâ torsdag för nâgra dagars vandring och utrustningstest. (skor eller kängor bl a ;-))
Jag tror att det blir svârt att fördriva sâ mycket som 5-7 dagar där, dâ hâller jag med om att Grövelsjöfjällen är bättre.
Men det hör väl till allmänbildningen att ha varit vid Njupeskär :)

http://www.utsidan.se/catdocs.htm?words=fulufj%E4ll
Sök bland artiklarna och du kan läsa lite om Fulufjället.

Jag âker dit pâ torsdag för nâgra dagars vandring och utrustningstest. (skor eller kängor bl a ;-))
Jag tror att det blir svârt att fördriva sâ mycket som 5-7 dagar där, dâ hâller jag med om att Grövelsjöfjällen är bättre.
Men det hör väl till allmänbildningen att ha varit vid Njupeskär :)
Inte speciellt svårt att tillbringa en vecka på Fulufjället. Start vid Stöten, slutmål Njupeskär, däremellan knalla över till de mer vilda dalgångarna mot Norge, så som Girådalen mfl. så går tiden där också.

Raskesven

Jag tycker (högst personlig åsikt) att du ska samla på dig lite dalska fjälltoppar

Härjåhågna 1183m ser fin ut på riksgränsen.

Om man söker sig i vidare cirklar bland dalafjällen är Nipfjället och Städjan samt Mjölkstäva (Naahlpeke) intressanta fjällformationer. Bland de resliga kan Östra Granfjället (Transtrandsfjällen), Sömlingshågna, Slagufjället och Dalarnas högsta fjäll Storvätteshågna (1204m) räknas.

Ha' dä'!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips