Frystorkad Laphroaig

I naturen smakar allt bra...

Eftersom allt jag äter i naturen smakar bra, så köper jag gärna en MacScott till turen.

Hemma tar jag mer än gärna en Laphroaig, och jag har börjat prova lagrad rom också, för att prova lite nytt. I värmen och bekvämligheten blir man mer kräsen. På turen spar jag slanten eftersom det ändå smakar gudomligt.

Hög procenthalt sparar på packningen, så det är iofs inte dumt. Finns MacScott i cask strength? :)
 
Re: Re: Re: Re: Friluftsprylar ska ju vara mångsidiga

Wolf25; sa:
Nog för att det är utanför ämnet, men hur länge håller en sprutgrädde i sommarvärmen?

Har inte riktigt tänjt gränserna, men dag 3 på fjällvandringen var det inga problem alls (rulltårtor, sprutgrädde, gelehallon, ha den äran hurra hurra!)
Man kan nog räkna med att kemikalierna i sprutgrädden gör att den håller längre än den borde.

Sen får man ju ta med i beräkningen att "sommarvärme" i de svenska fjällen ibland är detsamma som kylskåpstemperatur...
 
TRams

FJS90-91; sa:
E Laphroaig en ny sådan här "pop"-grej man måste gilla för att vara en sval snubbe, precis som Lundhagskängor, Hillebergtält och Klättermusenbyxor.. Visst går skiten att dricka men det tar ju inte en till några speciella höjder eller så, kommer ihåg på 80-talet när alla skulle dricka rävpisset chivas.. fy fan!

Eh, knappast, Laphroaig är en Whiskey av mycket hög kvalité. Gillar man rökig Whiskey så är det här en av de absolut bästa som går att få tag på. Man "måste" inte gilla den, det är lite svårt att tvinga sej till att gilla nått som man inte tycker om.
 
Re: Trögdrickt

thureb; sa:
Undertecknad kämpade mer än ett år med att tömma en impulsköpt Laphroaigflaska.

Tyckte faktiskt att den smakade bra vid provsmakning på en flygplats och någon enstaka gång i fält har den också smakat bra.

Men helhetsbedömingen är för mycket finkel i min smak.

Thure

Whiskey innehåller precis lika mycket finkel som dåligt hembränt, massor med andra ord. Men när man lagrar den på ekfat så sker en kompliserad kemisk reaktion som man inte riktigt har koll på än. Och vips så smakar det gott.

Den sprit som kommer ur en Pot stil (Whiskeydestileringsapparat) håller ungefär 70% den innehåller mao en hel del eteriska oljor (finkel)...
 
Re: Re: Re: Re: Friluftsprylar ska ju vara mångsidiga

Wolf25; sa:
Nog för att det är utanför ämnet, men hur länge håller en sprutgrädde i sommarvärmen?

Även om jag skulle gråta över så fin wiskey skulle jag hellre ta den än T-röd :) Kan rekommendera Kilbeggan, bra pris/prestanda.
Irish coffee är otroligt gott, inte bara i fält utan även om man är på stan en kall dag (som muta för att man följer med på klädaffärer). :)

/Ulf
Eftersom vi håller oss utanför ämnet så kan kanske tilläggas att drivgasen i sprutgrädde är N2O eller mer populärt Lustgas.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Friluftsprylar ska ju vara mångsidiga

Nordesjo; sa:
Sen får man ju ta med i beräkningen att "sommarvärme" i de svenska fjällen ibland är detsamma som kylskåpstemperatur...

Någon gång då jag har en halvförbrukad flaska kanske jag provar att låta den stå framme några dagar.

I somras undrade jag verkligen varför jag bar med mössa, vantar, långkalsonger och jacka, möjligen på natten blev det under 25 grader, fantastiskt väder. Är det så varmt skulle man ju kunna sänka grädden i en jokk över natten, ofta har man en sån i närheten.

/Ulf
 
Re: Re: Re: Re: Re: Friluftsprylar ska ju vara mångsidiga

XPAT; sa:
Eftersom vi håller oss utanför ämnet så kan kanske tilläggas att drivgasen i sprutgrädde är N2O eller mer populärt Lustgas.

Så det där med att äta sprutgrädde direkt ur flaskan... :) :) :)
 
Lägsta förvaringstemp?

På tal om hållbarhet: Vad klarar den där stark-Laphroigen för kyla? Kemist, någon?

(40% konjak blir det iskristaller i vid ca -35, tror jag, termometern gick bara till -30. De små flyg-flaskorna frös, så det är nog nära gränsen.)
 
Caol Ila

Caol Ila och Bruichladish (eller hur det nu stavas) finns också som cask Strength på systemet. Båda dessa är också rökiga som all whisky från Islay, men dessa är lite mer balanserade.

Och så heter det Whisky om den ädla drycken kommer från Skottland. Whiskey är något helt annat från det stora landet på andra sidan Atlanten.

Och visst är det härligt att sitta och smutta på en bra whisky inne i tältet på kvällen.

// Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.