Fruktsocker...

Skall påbörja en kolhydratladdning den kommande veckan (inkl. tömning).
Någon som kan säga om fruktsocker ger bra (långsamma) kolhydrater eller inte?
Är det värt att köpa färdiga glukogen-blandningar (Vitargo, Maxim o.d.) eller räcker det gott med vanlig kolhydratrik mat?
 
Fruktsocker är ruggigt snabba kolhydrater. Det är därför diabetiket tar druvsocker vid väldigt lågt blodsocker.
Nu kan jag förstås inte så mycket om kolhydratuppladdning, men jag törs med stor säkerhet kunna avråda dig från fruktsocker då det inte läggs i kroppens "depåer", utan går direkt ut i blodet.
 
Jag har då hört tvärt om att fruktsocker är väldigt långsamt, i jämförelse med t.ex. druvsocker, vilket gör det sämre till att enbart använda i sportdrycker. Har även läst någonstans att fruktsocker inte ger en insulinutsöndring i kroppen, som t.ex. vanliga sackarider kan göra, vilket medföljer att man blir 'kåmig' p.g.a. att insulinnivån chockhöjs.

Kolla in sidan:
http://www.mendosa.com/gilists.htm
De listar socker i olika saker, och dess GL/GC-värden (bl.a. hur snabbt det går ut i blodet).
 
felldin; sa:
Nu kan jag förstås inte så mycket om kolhydratuppladdning, men jag törs med stor säkerhet kunna avråda dig från fruktsocker då det inte läggs i kroppens "depåer", utan går direkt ut i blodet.

ALLA kolhydrater går direkt ut i blodet (men olika fort). Sen om blodsockret blir högt frigörs insulin som gör att glokusen i blodet binds som glukogen i musklerna (och levern, har jag för mig). Det är alltså inte så att sockret lagras ISTÄLLET för att hamna i blodet, det lagras efter att ha hamnat i blodet.

(Jag är medveten om att ordet "direkt" har två betydelser, del som i "direkt utan omvägar" och dels som i "direkt utan väntan".)
 
Fluoronauten; sa:
Men då är alltså fruksocker ett bra alternativ, även fast det kanske är godare att käka ett kilo pasta än fruktsocker. =)

Är det inte så att fruktos smakar mycket sötare än vanligt socker? Då lär det ju INTE vara så gott att käka i större mängder...
 
felldin; sa:
Fruktsocker är ruggigt snabba kolhydrater. Det är därför diabetiket tar druvsocker vid väldigt lågt blodsocker.

Lite GI-värden

Fruktos: 32
Glukos: 138
Spagetti, tjocka kokta 15 min: 59
Ris (parboiled): 68

Fruktos är långsamma kolhydrater! Att bulka på fruktsocker låter dock inte så gott :)

/Niklas
 
f_nic; sa:
Fruktos är långsamma kolhydrater! Att bulka på fruktsocker låter dock inte så gott :)


Blandade 6 msk fruktos med saften från en citron i en liter vatten... Smakade mest bara surt, fast ändå fullt drickbart. Går garanterat att blanda i mer fruktos utan att det blir för sliskigt... Kan vara bra som komplement/variation till pasta/ris/gröt.
 
Det kan vara bra att känna till att fruktos i större mängd gör magen lite instabil. Kanske inte så lyckat när man skall ta i till max....
Ett bra alternativ till fruktos är i stället maltos (maltextrakt), då får man dessutom en trevlig bismak av öl!

Stefan
 
Långsamma och snabba kolhydrater diskuteras en del här på forumet. Om man med det menar hur fort respektive långsamt det tar för olika kolhydrater att nå blodet kan man ju undra. Kolhydrater i ren form når blodet med inte allt för stor tidsskillnad. Faktorer som magsäckens tömningshastighet och kolhydraternas tillgänglighet i tarmen styr bl.a. detta. Blodsockernivån kan dock variera kraftigt efter intag av olika kolhydrater. Glykemiskt index (GI) är ett mått på hur hög blodsockernivån blir efter intag av ett födoämne. Fruktsocker har ett lågt värde vilket innebär att blodsockernivån inte blir så hög. För att hålla blodsockernivån jämn (normalvärdet är ca 6) producerar kroppen insulin som dämpar kolhydrathalten i blodet om den blir för hög.

Mvh
Mattias:)
 
Maxim ORIGINAL

Köp Maxim Original. Den innehaller 99% kolhydrater, den är utan smak. Du kan blanda den i vanlig mat, även i kaffe och te. rekomenderar vid uppladningen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.