Fristående prisvärt kupoltält med view

En annan sak jag kom att tänka på är om det eventuellt behövs täta sömmarna med sånt seamsealer? Och om det går på detta materialet? Materialet heter 100% Polyester 30D RS 285T Silicone/Polyurethane coated. Fäster tätningen? Noll koll på sånt.

Verkar vara en invändigt PU-belagd väv, varför det vanligaste är att sömmarna är tejpade (som på regnplagg) då tejp fäster på gummiytan.
 
Jo det är det absolut, men just nu så ligger det sig att jag vill ha ett kupoltält självstagande där man kan öppna ena sidan ;)

Och de jag har hittat är ju fjällräven akka view och vaude space 3

Vaude space 3 och Akka View är närmast ett mellanting mellan tunnel och kupoltält i och med att absiderna inte är självstagande. Jag håller helt med dig om att det är trevligt att kunna öppna så här mycket vid bra väder och utsikt.

Thure
 
Verkar vara en invändigt PU-belagd väv, varför det vanligaste är att sömmarna är tejpade (som på regnplagg) då tejp fäster på gummiytan.

Okej, ska kolla när jag fått hem tältet om det är tejpade sömmar. Tror inte jag har läst det i specifikationen dock. Men fäster seamern på denna väv?
 
Okej, ska kolla när jag fått hem tältet om det är tejpade sömmar. Tror inte jag har läst det i specifikationen dock. Men fäster seamern på denna väv?

Bäst är nog att du kollar när du får tältet som sagt. Är yttertältsväven PU-belagd på insidan lär det inte vara något problem med vidhäftning. På utsidan är väven silikonbehandlad vad jag förstår, och då fäster inte sömtätningen.

Kolla noga att du inte använder någon tätning som kemiskt kan skada PU-beläggningen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.