Friluftstelefon, tips.

Jag ska försöka ge dig ett nytt perspektiv;

Om du stänger av alla appar, nätanvändning osv får du faktiskt riktigt lång batteritid på din smartphone. Jag var borta 7 dagar runt keb förra året och min Iphone 4s höll i batteritid hela veckan. Den primära funktionen den användes till var kamerafunktionen och vid regn stoppade jag ned den i en liten vattentät ficka. Om man är viktmedveten sparar man därför vikten av en separat kamera och man har dessutom en telefon som kan användas till nödsamtal! :)

/Slif
 
Jag ska försöka ge dig ett nytt perspektiv;

Om du stänger av alla appar, nätanvändning osv får du faktiskt riktigt lång batteritid på din smartphone. Jag var borta 7 dagar runt keb förra året och min Iphone 4s höll i batteritid hela veckan. Den primära funktionen den användes till var kamerafunktionen och vid regn stoppade jag ned den i en liten vattentät ficka. Om man är viktmedveten sparar man därför vikten av en separat kamera och man har dessutom en telefon som kan användas till nödsamtal! :)

/Slif

Problemet är att jag flugfiskar väldigt mycket. Alla mina turer är en kombination av vandring och flugfiske. Att vada på hala stenar med en smartphone i fickan är dumheter i min bok. Även om det finns fodral som sägs skall vara tätare än tätast. Jag är dessutom fantastiskt less på vad smartphones gör med mänskligheten; fördummar och förstör. Att byta ut denna domedagsmaskin känns därför helt rätt. Melodramat bjuder jag på.
 
Samsung har en icke smartphone som heter B2710 Xcover 271, den är tålig och har bra batteritid, övrig spec. är tämligen medioker med dagens mått mätt. Den är bra på att vara telefon, men mindre bra på det mesta annat. Den är IP67-klassad.

Vet många med praktiska yrken som använder denna (eller möjligen en föregångare) och den verkar räcka gott och väl för detta.

Jag slår ett slag för den här! Den har jag haft i ett par år nu och den är helt okey. Jag sms:ar och ringer ibland, och laddar kanske var 14:dag, och då är den påslagen hela dagarna. När jag köpte den var jag egentligen ute efter en Sonim, men märker att denna räcker alldeles utmärkt. Som IP67-klassad så tål den det mesta. Och även om jag inte utsätter den för så mycket hårdhänt behandling så är det skönt att veta att den tål att tas fram i regn, och jag vågar lägga ifrån mig den i sand på marken om jag måste etc. Det är helt enkelt en bra friluftstelefon!
 
Hejsan.
En annan parameter jag uppskattar är en bra antenn..
Jämför mottagningen mellan en smartphone och en gammaldags nalle...
Skulle uppskatta några bra tips.
Mvh
 
Tänk på att en extern antenn gör sitt samt att en smartphone i regel har 0,8w uteffekt mot en gammal med externantenn som har 2w. Förmodligen en stor anledning till att många klagar på täckningen över huvud taget. Att även näten oftast är konstruerade för 2w gör även det skillnad när man använder en smartphone. Det påverkar batteritiden. Annars tycker jag att Sony Z1 Compact verkar bra. Batteritiden är imponerande för en smartphone!
 
Varför krångla till det :)

m.clasohlson.com/se/Nokia-106/38-6217
Eller liknande.

Stoppa den i en rejäl plastpåse, eller, om du har möjlighet, vakuumpacka den.

Eller vill du ha kamera?
 
Problemet är att jag flugfiskar väldigt mycket. Alla mina turer är en kombination av vandring och flugfiske. Att vada på hala stenar med en smartphone i fickan är dumheter i min bok. Även om det finns fodral som sägs skall vara tätare än tätast. Jag är dessutom fantastiskt less på vad smartphones gör med mänskligheten; fördummar och förstör. Att byta ut denna domedagsmaskin känns därför helt rätt. Melodramat bjuder jag på.

Halaj!

Det är helt otroligt!
Trots att du i trådstart deklarerar att du inte vill ha en smartphone duggar inläggen om dem tätt i denna tråd.
Eller kanske inte. I varenda tråd där spritkök diskuteras dyker det upp träskallar som skall blanda sig i och deklarera vilken skit sprit är och att gas är the shit!

Med det sagt finns det en uppsjö av smartphones som är vattentäta.

Iaf: jag förstod att vid den tiden det bara fanns ”vanliga” lurar, att ju färre features, desto längre batteritid, för ett givet batteri. Vet inte varför.
Så vad du ska söka efter är en lur som har minsta möjliga mängd lull-lull. Det kommer att ge dig den längsta batteritiden, allt annat lika.
Resten är bara simpel googling.

//T
 
Om TS absolut inte vill ha en smartphone då kan jag rekommendera en Sonim (i alla fall den modell jag har, XP3 pro quest).

Någonting längre från smartphone kommer man inte.
Det är inte utan att man tror man kan mer än mobilen faktiskt! ;)
Vad den har för operativ vet jag inte. Ingen vill liksom ta åt sig äran...

Ringa och sms:a. Funkar.
Använda ficklampan. Funkar.
Sen räcker det.
Försöker man få ut mer (den lär kunna mer men inte många har fått det att funka...), blir man bara trött.
Däremot kan man ju banka ner tältpinnar med den (med glaset!).

Lycka till, alla ni med era batterislukande smartfåns, när det dags att ringa, är batteriet slut.

mvh thomas
 
För nyfikenhetens skull undrar jag hur mycket längre batteritid kan man tänka sig att en enkel knapptelefon med så lite egenskaper som möjligt har?

Min Iphone 4s hade nämligen 20 % kvar efter 7 dagar i fjällen utan laddning och påslagen dygnet runt. Det enda jag använde var kamera-funktionen.
 
Samsung B2710 Xcover 271

Jag slår ett slag för den här! Den har jag haft i ett par år nu och den är helt okey. Jag sms:ar och ringer ibland, och laddar kanske var 14:dag, och då är den påslagen hela dagarna. När jag köpte den var jag egentligen ute efter en Sonim, men märker att denna räcker alldeles utmärkt. Som IP67-klassad så tål den det mesta. Och även om jag inte utsätter den för så mycket hårdhänt behandling så är det skönt att veta att den tål att tas fram i regn, och jag vågar lägga ifrån mig den i sand på marken om jag måste etc. Det är helt enkelt en bra friluftstelefon!

Nu har jag dessutom testat hållfastheten. Min treårige son slängde ut den genom bilfönstret i 90 km/h. Nu är den lite repig i kanterna men inget verkar ha gått sönder!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
graylingman Tips om filékniv önskas Utrustning allmänt 8
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
TROY GARNER Tips: Olivgrön lättviktspressening med alu foliesida Utrustning allmänt 2
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
Murro Tips: inReach, tvåvägs kommunikator Utrustning allmänt 1
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.