• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Friluftsnörd - jag - inte alls

Varför inte hålla dopet i skogen! Då blir softshell plötsligt helt rätt! :) [/QUOTE]

Ojojoj då känner du inte barnets moder. Undrar om hon någonsin satt sin fot utanför asfalten *S*.

Den perfekta dop-presenten måste ju då bli ett livslångt medlemskap i skogsmulle, friluftsfrämjandet och scouterna. För det är ju så att de små får inte vara i naturen utan sin mamma el pappa närvarande, i alla fall de första 4-5 åren. Och eftersom du inviger pappan i din listiga plan har ju han "möte" varje gång mullarna skall träffas i skogen. Nu har förmodlige dopet redan varit men snart är det ju jul och dags för klappen.
 
Jag fick ett anfall av självinsikt förra helgen.

Var på svensexa och lekte grabbiga krigslekar i skogen (Laser-tag) och lyckades göra en tokvurpa när jag mörsade fram genom skogen. Rev upp knät och armbågen, och har fortfarande svårt att sova för värken. Dessutom slog jag hål på knät på mina Itab-brallor.

Första tanken när jag låg där?
"Fett! Då kan jag köpa mig ett par grå nu när de gröna är paj!"
 
Jösses!
Då kan man ju undra.

Men jag håller med, det är precis så man tänker. Kul också att leta efter orsak att få köpa nytt utan att få dåligt samvete efteråt. Nu är byxorna trasiga - då måste jag köpa nya.
 
Nordesjö; sa:
Jag fick ett anfall av självinsikt förra helgen.

Var på svensexa och lekte grabbiga krigslekar i skogen (Laser-tag) och lyckades göra en tokvurpa när jag mörsade fram genom skogen. Rev upp knät och armbågen, och har fortfarande svårt att sova för värken. Dessutom slog jag hål på knät på mina Itab-brallor.

Första tanken när jag låg där?
"Fett! Då kan jag köpa mig ett par grå nu när de gröna är paj!"

Om man har ett par gröna och även vill ha ett par grå, kan man då inte bara köpa ett par grå? Kostnaden är densamma oavsett om man köper ett par grå medans de gröna fortfarande är hela som om man gör det efter att de gröna gått sönder. Så det kan ju inte sitta i pengar.

Det handlar alltså om att rationalisera köpet, därför att något säger att man inte kan ha ett par hela gröna och ett par hela grå på en och samma gång. Då är frågan vad detta "något" är. Är det någon annan med vilken man delar ekonomi som man måste motvera köpet inför? Det är den burleska pilsnerfilms-varianten om den nedtryckta toffeln som vi alla gott kan skratta åt. Men Nej!

För hade du behövt motivera de grå inför någon annan så hade du helt enkelt satt eld på byxorna och med gråten i halsen presenterat de förkolnade resterna inför vederbörande.

Det är den lutherska moralen som är så hårt inbankad i dig att du inte kan göra annat än ha ett par hela byxor åt gången. Du är körd!!!
 
lapetter; sa:
Det är den lutherska moralen som är så hårt inbankad i dig att du inte kan göra annat än ha ett par hela byxor åt gången. Du är körd!!!

Njae, det var faktiskt "den där andra som man delar ekonomin med" som tvingade mig att hitta på ett bra skäl till att köpa nytt.
Inte av ekonomiska skäl, utan för att hon skrattar åt min glädje över att få göra prylköp från Itab (eller andra källor).

Hon utnyttjar det själv eftersom hon vet att hon bara behöver mumla nåt om "kanske skulle skaffa en ny regnjacka" för att jag ska kasta mig över datorn och beställa hem grejer åt henne.
 
Nordesjö; sa:
Njae, det var faktiskt "den där andra som man delar ekonomin med" som tvingade mig att hitta på ett bra skäl till att köpa nytt.
Inte av ekonomiska skäl, utan för att hon skrattar åt min glädje över att få göra prylköp från Itab (eller andra källor).

Hon utnyttjar det själv eftersom hon vet att hon bara behöver mumla nåt om "kanske skulle skaffa en ny regnjacka" för att jag ska kasta mig över datorn och beställa hem grejer åt henne.


Det förstås. Om tanken på de grå uppstod i samma ögonblick som revan så borde det ju vara något annat än om du känt lustar efter dem innan :)
 
Nordesjö; sa:
Hon utnyttjar det själv eftersom hon vet att hon bara behöver mumla nåt om "kanske skulle skaffa en ny regnjacka" för att jag ska kasta mig över datorn och beställa hem grejer åt henne.

det gäller att vara vaksam så man inte missar när dom shoppar grejer som "verkligen behövs" tex. vi (dom säger alltid VI när dom shoppar) behöver en ny sadel för tjusjumiljarder spänn, det gäller det att passa på att hamna på + på shopping kontot..
 
öringen; sa:
gmg; sa:
senast jag kjøpte "normala" klæder var då jag fortfarande fick barnbidrag. før en sånn ca 16 år sedan....

Så antingen går du omkring i 16 år gamla kläder, eller så använder du friluftskläder till vardags??

eftersom jag vuxit endel på 16 år(inte runt magen) så ær det inte aktuellt med att andvænda de klæderna.

men faktum ær att jag hittade ett par jeans(eller olabukse som det heter i norge) som ær væl en 2 - 3 år gamla. måste fått dem i present...

hær på fjellet går man i fjællræven till vardags, om vintern nær man skall i butiken så hoppar man i ett par skidbyxor, på med en flecce och tumhanskar.

livet ær lættare hær dær man inte behøver och "klæ upp seg" bara før att man skall i buiken. alla går runt i skidklæder. førsta snøn låg på ett fjæll runt husknuten natt till i førgår :)

robert
http://www.geilomg.com
 
Jag ser inget direkt problem i att bära friluftskläder till vardags. Jag brukar dock oftast ha jeans till, men i övrigt så är det friluftskläder nästan rakt igenom. Många plagg är ju idag så snygga att de kan bäras utan problem.
 
Personligen tycker jag att nördfaktorn hos Estetdrägg höjs av att ITAB-katalogen är en av de mest välanvända i skithuslitteraturen (och jag har en hypotes om att den förlänger besöken också.

(fast, att mumla "ett par bra byxor skulle varit trevligt i skogen" görs ju ändock :))
 
frarol; sa:
Varför inte hålla dopet i skogen! Då blir softshell plötsligt helt rätt! :)

Ojojoj då känner du inte barnets moder. Undrar om hon någonsin satt sin fot utanför asfalten *S*.

Den perfekta dop-presenten måste ju då bli ett livslångt medlemskap i skogsmulle, friluftsfrämjandet och scouterna. För det är ju så att de små får inte vara i naturen utan sin mamma el pappa närvarande, i alla fall de första 4-5 åren. Och eftersom du inviger pappan i din listiga plan har ju han "möte" varje gång mullarna skall träffas i skogen. Nu har förmodlige dopet redan varit men snart är det ju jul och dags för klappen.
[/QUOTE]

Får mig att tänka på en diskussion som jag hade häromdagen med min särbo-son och särbo-svär-sambo-dotter (phu .. vad svårt det blir) om deras dotter som ska sättas på dagis. I och med att föräldrarna ägnar det mesta av fritiden utomhus vandrande, klättrande, paddlande etc så är detta det helt naturliga sättet att tillbringa sin tid för den lilla dottern. Så fort någon i förbigående nämner ordet "ut" i någon mening så springer hon och hämtar kängorna och ställer sig förväntansfullt vid ytterdörren. Frågan var om man skulle sätta henne i ur-och-skur-dagis eller om det skulle behövas ett sitta-still-dagis som balans. Lite obskyra dataspel och ingen frisk luft och sol? Eller om hon skulle tillåtas att inte bli vanlig utan sund och normal ... att tillåtas kasta sig handlöst på gren och sten i skogen i ivern att få köpa sig en nya jacka ... eller ett par grå byxor :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.