Friluftsliv= hembereskap.

Inte för att förstöra nöjet, men finns det statistik på folk i den "moderna" historien som flyttat ut i skogen, grävt ner mat, byggt upp förråd, boplats osv, och sen klarat sig bättre än andra?

Borde bli rätt fullt i skogarna om hela befolkningar gör så tänker jag.
 
Det jag tänker lite på när jag läser den här tråden är ju att det moderna friluftslivet faktiskt till stora delar är beroende av civilisationen.

Var hittar man bränsle till kök om alla raffinaderier är sönderbombade? Batterier till ficklampa?

När det gäller mat så är det väl väldigt få som är självförsörjande i friluftslivet, de flesta köper torkat eller frystorkat och det blir snabbt rätt utrymmeskrävande om man ska göra det för mer kontinuerlig användning. Bara att titta på hur mycket jobb det är att hemmatorka mat för en vandring och sen multiplicera det med hur mycket man äter på ett år... Och om man inte har el till en torkapparat är det antagligen ännu mer jobb.

Så jag tror att även om friluftskunskaper och friluftsutrustning kan hjälpa lite grann, så är det nog mer relevant att titta lite bakåt i tiden på "forntida" teknik.
 
Det jag tänker lite på när jag läser den här tråden är ju att det moderna friluftslivet faktiskt till stora delar är beroende av civilisationen.

Var hittar man bränsle till kök om alla raffinaderier är sönderbombade? Batterier till ficklampa?

När det gäller mat så är det väl väldigt få som är självförsörjande i friluftslivet, de flesta köper torkat eller frystorkat och det blir snabbt rätt utrymmeskrävande om man ska göra det för mer kontinuerlig användning. Bara att titta på hur mycket jobb det är att hemmatorka mat för en vandring och sen multiplicera det med hur mycket man äter på ett år... Och om man inte har el till en torkapparat är det antagligen ännu mer jobb.

Så jag tror att även om friluftskunskaper och friluftsutrustning kan hjälpa lite grann, så är det nog mer relevant att titta lite bakåt i tiden på "forntida" teknik.
De som jag tror skulle ha allra svårast att klara en krissituation är de extremt "urbaniserade" individerna - sådana som aldrig tänkt tanken att ge sig ut i naturen. De har varken utrustning eller kunskap.
 
Vad kan gå fel om en miljon stockholmare flyttar ut i Nackareservatet eller Tyrestaskogen? Och sen ska hitta rätt på sina i förhand nergrävda matvaror?

Får roliga bilder i mitt huvud
 
Nu undrade TS om friluftsliv var en bra väg till hemberedskap. Jag svarar...troligen är det bra!

Det viktigaste är kunskap, att veta vilka saker som är viktiga. Mat, värme, skydd, vatten...kunna hantera toafrågorna.

Har man campat och är ute ibland så har man en fördel gentemot de som bor i stan och aldrig sätter sin fot i en buske.

Med det sagt så anser jag att de som har ett friluftsliv där man är ute och fixar med portabelt kök eller annat har en fördel i frågan om hemberedskap.

Det här kan man prata en del om, och jag rekommenderar att kika på MSB´s hemsida om beredskap hemma.
 
Att ha Idkat friluftsliv kan ge viss fördel vid kriser i samhället. Det är som tidigare nämnts i tråden bra att ha utrustning och kunna använda den rätt för att laga mat, hålla värmen, rena vatten m.m. även om elen slås ut. Att ha robusta och ändamålsenliga kläder för friluftsliv är så klart en tillgång. Det kan även vara bra att till exempel veta hur man hanterar att bli blöt och nedkyld utan att omedelbart ha tillgång till skydd och värme.

De fördelar som man får av att ha idkat friluftsliv tror jag dock är marginella jämfört med de personliga egenskaperna. En person som är mycket anpassningsbar (streetsmart?) handlingskraftig och uthållig har betydligt större möjligheter att klara sig vid ändrade förhållanden än de fördelar som ges av att ha bedrivit ett aktivt friluftsliv.

Andra förutsättningar som också trumfar friluftlivskunskaper är ju hur och var man bor. Om man bor på en gård på landet som bedriver lantbruk så har man förmodligen större möjligheter att tillgodose basala behov för att leva om väsentliga funktioner i samhället slås ut. Har man också ett nätverk av grannar som har rätt kunskap och resurser som kan hjälpa till vid krisläge blir möjligheter att klara sig ännu bättre än om man bor i lägenhet i en stor stad.
 
Delar vandrarmans bild. När samhället av en eller annan anledning slutar fungera och/eller faller sönder, omvandlas ju inte landet till den naturmark, eller 1800-talsidyll, som målas upp i tråden. I stället uppstår det snabbt diverse fragmenterade informella strukturer och hierarkier, svarta marknader etc. Och där är det de streetsmarta som vinner. Samt i vissa fall de solidariska och samarbetsinriktade, om de kan hitta varandra. Har haft den tveksamma förmånen att se detta IRL (samt är fullproppad av närståendes krigshistorier).
 
Hej!
Är friluftsliv en bra väg att gå när det gäller hemberskap.
Jag menar Utrustning och färdigheter.
Hur tänker ni?
Som vid ett längre strömavbrott.
Hej
Här kommer några tankar om varför jag anser att svaret på frågan är ja. Friluftsmänniskor kommer klara sig bättre om det skorpar ihop sig.
Och då avser jag inte helpensions-friluftslivet på fjällstation.

Jag har varit i Naturen (levt friluftsliv) hela mitt liv. Har samlat på mig allt ifrån flera vanliga trangia med både t-röd o gasbrännare till lätta gasbrännare eller större vedeldade kök, otal sovsäckar för alla 4 säsonger, tält från 1p till en grupp mm.
Bränsle och frystorkat finns alltid för en veckas tur med reserv om fler ska med.

Så en människa som med jämna mellanrum idkar friluftsliv har oftast ett bra försprång vad det gäller utrustning.

Även inställning och beredskap borde ligga bra till. Du är van att leva snålt, bära med det du behöver och är lyhörd för väderomslag mm.

Kunskap kommer ju med tiden, men med de baskunskaper som krävs för att utöva friluftsliv är bättre i en krissituation än inga.

Rent vatten och mat kommer alltid vara ett problem långsiktigt som någon var inne på tidigt i tråden.
Där hjälper friluftslivet till med den första tiden, då du har frystorkat hemma och dunkar/flaskor för vatten.

Men att få tag i mat när butiker har bommat igen eller vattenförsörjningen slutar fungera. Då är det nästa nivå av friluftsliv som gäller och det har jag inte tolkat in att du avsåg i frågan.
 
Det finns ju grader av kris. Trådstartaren exemplifierar ju sin fråga med t.ex. ett längre strömavbrott, alltså inte en total samhällskollaps där det mesta av infrastrukturen är förstörd för överskådlig framtid.

Om vi leker med tanken att vi får ett längre strömavbrott, i de flesta städer (där måga människor bor idag) betyder det nog att strömmen är borta mer än ett dygn. Då har man tak över huvudet, man har kläder osv men man förlorar i de flesta fall uppvärmning, vatten och matlagningsmöjligheter. Här bör ju en grundläggande friluftsutrustning ge fördelar eftersom man har sitt kök med bränsle, och dessutom en vana att hantera det. Har man förberett sig med vatten ligger man ytterligare lite på plus.

Blir krisen större kommer hela befolkningen ha stora problem, både de som är förberedda och de som inte är det.
 
Erfarenhetsmässigt är de två imtitiala trösklarna är vatten minimum 5 liter per person och dygn 30 dygn 150 liter, det fyller och väger. 10 liters dunkar är lättare att hantera. För det andra bränsle till friluftsköket. Vad förbrukar du på en vecka en månad 4,5x mer. Avfallstpåsar och fekaliiepåasar 30x antalet individer.
Frosttider luktar och jäser det mindre.
Friluftsköket bör du rigga i en fönstersmyg, aldrig på spisen under flottiga spisfläkten. All hantering av öppen eld inomhus medför ökad brandrisk, vad har du hemma för att släcka med?
Glödnät till glödnätslampor vare sig de är fotogen eller gasdrivna. Fötogendrivna kräver både rödsprit och fotogen. De som bor i hyreshus har begränsningar både i mängd och lagringsutrymmen. Ficklampor och batteriradio kräver batterier hurär det med ditt lager av rätt sorter?
Stearinljus och ljushållare i metall är bra att ha flera av liksom tändstickor.
Det kan vara klokare för en längre störning att flytta in på landet med brunn och tc. Envar bör göra sina val och lagringar i god tid. Kontanter talar alla om men vad är det som stiger i värde när butikerna är tomma? Att själv kunna tänka utom boxen kan vara din viktigaste kunskap.Till exempel att kunna bygga en bakugn ute i terrängen om din stuga saknar en.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.