Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak)

Jag provade på havskajak i somras och tyckte det var helt underbart! Men jag har inte råd att skaffa en egen direkt. Självklart vore det trevligt att paddla tillsammans med andra också!

Finns det någon lämplig klubb att ansluta sig till i Umeåtrakten?

UKK har sommaruppehåll givetvis... men åter 15 aug. Den som väntar på nåt gott!

Vet du om de har fina havskajaker?

Har också lite planer på att inleda en kajakkarriär på turistnivå. Har i dagsläget absolut inte råd med egen kajak och blir nog hyra/låna isåfall. Kommer till Umeå i slutet av augusti och kanske hinner med lite paddling innan isen ligger. Inte omöjligt att man stöter ihop ute på det blå:).

De har nog några plastkajaker till utlån / hyra vid medlemsskap och tilläggsavgift.. Annars finns uthyrning hos vissa enskilda firmor. Jag misstänker att man inte får göra reklam, så googla! :)

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag har tittat i lite turistbroschyrer och upptäckt att det finns ett tiotal olika platser att hyra ifrån.

Sedan finns det till och med arrangerade guidningar där man betalar 550-650 kr för kajak och utrustning och då åker man i grupp med andra turister. Det kan ju va nåt man gör max en gång...

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.