Friluftskartan Pro igen

Såg för första gången Friluftskartan Pro på en PC och det vart en besvikelse. :( Vet någon hur gammal kartmaterialet är. Vårat bostadsområde byggdes 1990 och där visades bara skog.
18 år sedan? Nog borde kartmaterialet vara mera uppdaterat än så?

Håkan

Det finns ingen enhetlig ålder på de data från Lantmäteriet som använts för att skapa Friluftskartan Pro. Arton år låter iofs väldigt mycket, men i vissa delar av landet kan Terrängkartan vara äldre än åtminstone 10 år.

Om du tittar på http://www.geolex.lm.se/ kan du söka dig fram till aktualitetsår för Terrängkartan (Kartor > Terrängkartan > Vektordatabas). I översikten finns områden gjorda från 1997 och tidigare. Jag gissar att du bor inom ett sådant område.

Risken finns också att du bor inom ett område som uppdaterats efter det att FriPro framställdes.

/torbjörn

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svaret
Var inne och kollade där. 2006 står det att den är ifrån. Har de då missat ett stort bostadsområde?
Jag kanske kollar fel. Bor i alla fall strax söder om Falu centrum på galgberget om någon annan har lust att kolla. Någon kanske kan kolla i sin mapsource.
Håkan

Stämmer detta bättre:

falun.png

denna bild redovisar i alla fall vad som fanns i databasen för ett par månader sedan. Om kartan i klippet stämmer, så kan data ha levererats till Sportmanship innan uppdateringen av databasen gjordes. I annat fall föreslår jag att du kontaktar Lantmäteriets kundtjänst och lämnar en felrapport.

/torbjörn

Nu när jag har klagat till Lantmäteriet ser jag att gatorna är med :( Bara jag som är ovan med vektorkartor vägarna är så tunna att de bara syntes klart när jag somade in ordentligt. Är van med Gröna kartans tydliga förvisso överdrivet tjocka gator.........
Får väl skriva dit och ta tillbaka min klagan....
Håkan

Nu när jag har klagat till Lantmäteriet ser jag att gatorna är med :( Bara jag som är ovan med vektorkartor vägarna är så tunna att de bara syntes klart när jag somade in ordentligt. Är van med Gröna kartans tydliga förvisso överdrivet tjocka gator.........
Får väl skriva dit och ta tillbaka min klagan....
Håkan
Det har diskuterats på BMWs GPS-forum.
http://www.bmw-mc-klubben.se/default.asp?id=1235&ptid=
Man kan mixtra med att ändra presentationen för kartan.

Man kom tydligen inte ända fram. Välj GPS och leta upp "Friluftskartan PRO".

Senast ändrad:
Läste den tråden Store

och har ett par undringar. Finns någon enkel förklaring hur detta med Typfiler fungerar? Är det några skillnader mellan Leifs och Sveinungs kit för FriiPro?

Andra alternativ? Skaffade FriPro strax före julen 2007 kanske har Sportmanship modifierat FriPro nu? Jag tycker att den version av FriPro jag har är mycket bättre än tidigare Friluftskartan men stigar kunde vara bättre läsbara.

Finns något enkelt sätt att rensa alla textsnuttar Hus Öppen mark etc?

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips