Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS

Hej,
Jag är relativt grön på det här med GPS och kartor och hoppas på hjälp här. Har idag en 5 år gamal Garmin Venture som jag tycker super bra om men vill nu "uppgradera" till en GPS som kan visa karta. Har tittat på en Quest-2 med friluftskarta. Tycker dock Garmin GPS modellerna är väl dyra om man jämför med de PDA telefoner som nu finns att köpa. Men hur är det med kartor till dessa telefoner som har Symbian eller Microsoft som operativsystem. Om jag fattat det rätt så går endast Friluftskartan att använda i Garmins produkter, stämmer det? Och finns det i så fall liknande kartor till andra märken?

Jag vill ha GPS till jakt och fiske men den får gärna funka som bilnavigator också.

Men du kan använda en BT GPS som Garmin GPS10 till en PDA som har windows mobile 5 eller tidigare plus programvaran Garmin Que och ladda in kartor i Garminformat, t ex FriPro.

Det finns ingen programvara för att visa kartor i garminformat (img) på symbiantelefoner, inte för Magellans topokartor heller.

Mig veterligen kan man inte heller använda digitaliserade rasterkartor i symbian.

[Ändrat av jonasolof 2007-02-06 kl 11:17]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jonasolof; sa:
Men du kan använda en BT GPS som Garmin GPS10 till en PDA som har windows mobile 5 eller tidigare plus programvaran Garmin Que och ladda in kartor i Garminformat, t ex FriPro.

Det finns ingen programvara för att visa kartor i garminformat (img) på symbiantelefoner.
[Ändrat av jonasolof 2007-02-06 kl 11:16]

Fast nu har ju många PDA:er redan inbyggd GPS utan att kosta speciellt mycket extra. Dessutom gillar jag inte idén med en grej till att ha med sig (BT GPS).

Det finns inga likvärdiga kartor istället för Garmin FriPro?

Då kan du använda en sådan PDA med inbyggd GPS. den vanliga digitala terrängkartan kan också användas, t ex med OziExplorer, Fugawi eller Pathawy.

jonasolof; sa:
Då kan du använda en sådan PDA med inbyggd GPS. den vanliga digitala terrängkartan kan också användas, t ex med OziExplorer, Fugawi eller Pathawy.

Ursäkta mina dumma frågor men vad är "den vanliga digitala terrängkartan"? Vars köper man eller laddar hem den?

Lantmäteriverket

lill-fredde; sa:
jonasolof; sa:

Ursäkta mina dumma frågor men vad är "den vanliga digitala terrängkartan"? Vars köper man eller laddar hem den?

http://geoimager.lantmateriet.se/ka...ath=4&osCsid=d8127fc22d86e09144bb19a042bef83d

En bra sida som visar täcknigen är http://www.soltek.se/kartor/lmv.htm

Per Brune

Re: Lantmäteriverket

Brune; sa:
lill-fredde; sa:
jonasolof; sa:

http://geoimager.lantmateriet.se/ka...ath=4&osCsid=d8127fc22d86e09144bb19a042bef83d

En bra sida som visar täcknigen är http://www.soltek.se/kartor/lmv.htm

Per Brune

Får börja med att tacka för alla snabba svar på mina frågor. Tyvärr så saknar ju Västerbotten den "Gröna kartan". Har själv den Blå och tycker den är för dålig nu då jag sätt kompisens FriPro i dennes Quest-2.

Men som jag skrev tidigare tyckte jag man fick lite för pengarna med Quest-2 jämfört med en PDA som har telefon, w-lan och GPS. Men det kanske bara är jag som är snål. :) Tittade även på 60CSx men den verkar helt sakna bilnavigator som skulle vara kul att ha.

Vattentäthet kostar

Eftersom jag tillhör dom som ibland ofrivilligt badar med kläderna på (plurrar) så sätter jag dränkbar som kriterium 1, när jag handlar saker som ska användas utomhus.

En ”normal” PDA tål inte att dränkas till skillnad mot de flesta GPSer, så dom spelar inte i samma division. Att göra elektronik dränkbar kostar pengar, så det är en orsak till prisskillnaden. Sedan är det upp till dig som konsument att välja.

Per Brune

jonasolof; sa:
Glöm inte Pocket Kartex för Lantmäteriets kartor. Funkar bra tekniskt men den svarta markören för aktuell position är svår att se om kartan visar tätort.

Re: Re: Lantmäteriverket

lill-fredde; sa:
Men som jag skrev tidigare tyckte jag man fick lite för pengarna med Quest-2 jämfört med en PDA som har telefon, w-lan och GPS. Men det kanske bara är jag som är snål. :) Tittade även på 60CSx men den verkar helt sakna bilnavigator som skulle vara kul att ha.

Hej, här får du mycket för pengarna, har själv en sådan apparat och är helnöjd
http://www.andres-industries.de/rugged_pda/

/Runar

Store; sa:
Glöm inte Pocket Kartex för Lantmäteriets kartor. Funkar bra tekniskt men den svarta markören för aktuell position är svår att se om kartan visar tätort.
Jag vet inte vilken version du har, men i den jag själv använder så går det att bestämma storlek och färg på den dynamiska GPS-markören.

/torbjörn

pc_capture4.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips