Friluftsfrämjandet

Jag sitter och planerar årets paddelturer och tycker mig ha noterat en uppjackning av priser på sina håll. En tur med en övernattning kostar 550:- t.e.x.

Beaktat att avdelningarna själva sätter sina priser och att pandemin inverkar så blir det en smula svettigt. Nu kommer det nog (550-turen undantagen) kanske inte hindra mig men kanske skrämmer det iväg många?

Kanske någon från organisationen vill ge sig in i en diskussion?

Vänligen
Johan
 
Det går väl inte bedöma utan att veta innehållet? Karta, rekning, milersättning ledare, fortbildning ledare, etc
 
Om jag får killgissa lite utan att ha en aning om vad det handlar om just här:

Friluftsfrämjandet dras precis som andra ideella organisationer med en ständigt tilltagande professionalisering.
Du kan inte bara utlysa en vandring, pricka av närvaron där stigen börjar och traska iväg. Nä, det måste vara någon som är ansvarig för aktiviteten. Och den personen måste ju kunna visa upp rätt kvalifikationer. Ledarskapsutbildning, första hjälpen, dokumenterad erfarenhet av att navigera med karta och kompass i skogen etc etc. Så för att säkerställa att den där vandringsledaren verkligen är kvalificerad måste man ha normerade utbildningar med certifierade utbildare. Och för att bli en sådan måste du lägga ned ordentligt med tid. Så pass mycket att det inte är rimligt att någon gör det ideellt.

Så den där kursen som ledaren måste gå för att få organisera en vandring kommer kosta pengar. Nu är det inte rimligt att kräva att en ideell ledare ska betala för att frivilligt få ställa upp som ledare, så någon lokalförening kommer pröjsa kursen.
Och de pengarna måste komma någonstans ifrån. Alltså tar man betalt av deltagarna.

Man förväntas också (om något händer) ha full koll på vilka som deltar. Och då räcker inte penna och papper i längden, utan man behöver administrativa system som håller koll på vilka som egentligen följer med på den där vandringsutflykten. Och de kostar pengar att utveckla och förvalta. Pengar som tas från anmälningsavgiften.

Har du dessutom verksamhet för barn... ja då krävs extra ansträngning så inga fula fiskar dyker upp som ledare. Utdrag ur polisregister, dubbelbemanning så ingen lämnas ensam med barnen etc. Och fler kurser. Som kostar pengar.

Allt detta sammantaget gör att det blir svårare och svårare att billigt och enkelt anordna någonting. Frivilliga krafter är helt enkelt inte betrodda i så stor utsträckning, utan ersätts av personer som kräver betalt.
 
Om jag får killgissa lite utan att ha en aning om vad det handlar om just här:
Nära gissat i det mesta trro jag :cool:
Men, de allra flesta ledare i friluftsfrämjandet får nog inte betalt/arvorde öht (det finns anställda).
Jag får ersättning för mina kostnader och utbildning. Men visst är det så att en lokalavdelning som helhet ska gå ihop sig med allt. Johan, du får fråga
 
Om jag får killgissa lite utan att ha en aning om vad det handlar om just här:

Friluftsfrämjandet dras precis som andra ideella organisationer med en ständigt tilltagande professionalisering.
Du kan inte bara utlysa en vandring, pricka av närvaron där stigen börjar och traska iväg. Nä, det måste vara någon som är ansvarig för aktiviteten. Och den personen måste ju kunna visa upp rätt kvalifikationer. Ledarskapsutbildning, första hjälpen, dokumenterad erfarenhet av att navigera med karta och kompass i skogen etc etc. Så för att säkerställa att den där vandringsledaren verkligen är kvalificerad måste man ha normerade utbildningar med certifierade utbildare. Och för att bli en sådan måste du lägga ned ordentligt med tid. Så pass mycket att det inte är rimligt att någon gör det ideellt.

Så den där kursen som ledaren måste gå för att få organisera en vandring kommer kosta pengar. Nu är det inte rimligt att kräva att en ideell ledare ska betala för att frivilligt få ställa upp som ledare, så någon lokalförening kommer pröjsa kursen.
Och de pengarna måste komma någonstans ifrån. Alltså tar man betalt av deltagarna.

Man förväntas också (om något händer) ha full koll på vilka som deltar. Och då räcker inte penna och papper i längden, utan man behöver administrativa system som håller koll på vilka som egentligen följer med på den där vandringsutflykten. Och de kostar pengar att utveckla och förvalta. Pengar som tas från anmälningsavgiften.

Har du dessutom verksamhet för barn... ja då krävs extra ansträngning så inga fula fiskar dyker upp som ledare. Utdrag ur polisregister, dubbelbemanning så ingen lämnas ensam med barnen etc. Och fler kurser. Som kostar pengar.

Allt detta sammantaget gör att det blir svårare och svårare att billigt och enkelt anordna någonting. Frivilliga krafter är helt enkelt inte betrodda i så stor utsträckning, utan ersätts av personer som kräver betalt.

Jo, den organisationen (och kraven) har ju funnits länge.

Men som sagt, det är mer än känsla än en statistisk säkerställd undersökning.
 
Gustavs killgissning är nära sanningen. Alla kraven han beskriver är sanna. All administration och all utbildning och all dokumentation är nödvändig (eller "nödvändig" -det är en diskussion värd att ta faktiskt) och den bekostas av föreningen. Hyra av prylar eller inköp och avskrivningar är en annan kostnad som måste täckas. Min lokalförening har tur, vår lokal går att hyra ut så vi tjänar pengar där. Andra måste betala hyra för förråd och ibland tillochmed möteslokaler, fastän vi är en utomhusförening. Sen är friluftsfrämjandet en "ärlig" organisation. Vi kopierar inga orienteringskartor tillexempel; vi köper dem av den lokala klubben.

Men vi välutbildade, kompetenta ledare är helt obetalda. Vi betalar inte utbildningskostnaden (iallafall inte hela) men vi får inte betalt. Däremot får vi nån fleecetröja i god kvalitet från en miljöcertifierad tillverkare nån gång var tionde år. Eller en mössa ibland. Å andra sidan ber ingen mig att lämna in stormköket som föreningen äger när barngruppen inte har verksamhet, så länge jag inte har sönder det så kan jag använda det på familjeutflykten.

Jag tycker det är så j***a värt tiden jag lägger ner. Det ger mig så otroligt mycket tillbaka, både utbildningarna och tiden med ungarna
 
Ja, helt och hållet gissade jag ju inte. Jag är faktiskt själv ledare inom friluftsfrämjandet. Ideellt, som alla andra.

Och det där sista är värt att understryka: Det är inte så att ledare och andra föreningsaktiva börjat ta betalt. Varken inom friluftsfrämjandet eller andra ideella organisationer.
Det som hänt de senaste decennierna är att kvalitetskraven och på ideell verksamhet (det gäller friluftsfrämjandet såväl som scouterna, idrottsföreningar, musik- och kulturverksamhet etc) blivit allt högre. Likaså kraven på insyn, dokumentation och kontroll.

Allt av goda skäl förstås. Ingen vill att kanotturen ska sluta i en tragisk olycka. Ingen vill att fotbollslaget ska träna på en sluttande leråker. Ingen vill att rörelsehindrade barn ska stängas ute. Ingen vill att det ska förekomma sexuella trakasserier och övergrepp. Et cetera.

Men summan av alla dessa krav gör att rent ideella organisationer får svårt att orka med.
Man vill ordna kanotutflykter, men först måste tillräckligt många ledare inte bara ställa upp utan först få formell behörighet.
Man vill att fotbollsintresserade ungar ska få spela, men på den fina planen är tiderna bokade.
Man har en fullt fungerande scen för teaterintresserade ungdomar, men entren är inte handikappanpassad så den får inte användas.
Man har två engagerade ledare till scoutgruppen, men har någon av dem förhinder måste vi ställa in eftersom vi inte törs lita på en ensam vuxen med våra barn.

Allt detta leder till att även om man klarar av att driva en verksamhet i huvudsak ideellt och bara tar självkostnadspris, så blir det allt dyrare för deltagarna. Och vissa har helt enkelt inte råd.
 
Jag tror det finns en anledning till. Kostar det lite lite mer så tar folk sin anmälan på större allvar. När vi har anmälan men ingen avgift för arrangemang för vuxna då har vi ganska många bortfall -och nu killgissar jag- 30-60% som anmält sig, men inte dyker upp. Tar vi betalt så ringer folk o ber om ursäkt att de inte kommer men de allra flesta dyker upp. Nu gissar jag igen baserat på egna och begränsade erfarenheter, men jag skulle säga att 300-400 kr är en brytpunkt
 
Jag tror det finns en anledning till. Kostar det lite lite mer så tar folk sin anmälan på större allvar. När vi har anmälan men ingen avgift för arrangemang för vuxna då har vi ganska många bortfall -och nu killgissar jag- 30-60% som anmält sig, men inte dyker upp. Tar vi betalt så ringer folk o ber om ursäkt att de inte kommer men de allra flesta dyker upp. Nu gissar jag igen baserat på egna och begränsade erfarenheter, men jag skulle säga att 300-400 kr är en brytpunkt

Med det betendet borde man, om det inte vore så omständligt, nästan ta ut en hög avgift vid anmälan där en stor del betals tillbaka efter deltagande, vid avanmälan i rimlig tid före, eller vid laga förfall som sjukdom.
Trist att slarvpellar driver upp priset för de ordningssamma.

/Patrik
 
Med det betendet borde man, om det inte vore så omständligt, nästan ta ut en hög avgift vid anmälan där en stor del betals tillbaka efter deltagande, vid avanmälan i rimlig tid före, eller vid laga förfall som sjukdom.
Trist att slarvpellar driver upp priset för de ordningssamma.

/Patrik
mm, det är inte generellt så. Men betalar man så kommer man även med lägre kostnad. Det är dock inte enkelt att hantera återbetalning utan det måste passera kassör.
Så ni som läser här och är med på aktiviteter (i olika föreningar). Boka om du vill vara med (inte för säkerhets skull), avboka i tid så annan kan få din plats, är det för få aktiviteter så överväg att själv hjälpa till och bli ledare.
 
Som deltagare på en sån tur så betalar man väl mest för sällskap och inspiration. Annars är det ju fritt att paddla gratis närsomhelst och hur man vill.

Faktiskt så gillar jag egna turer mer, lite läskigt, men man bestämmer själv vad man vågar och vad man skippar.. Egna beslut gör det mkt mer levande !
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.