"Jag är överlycklig, har precis packat upp och bedömmer samt berömmer.... i nästa vecka skall jag pröva."
Självklar får man ju sortera bort dessa när man läser. Att packa upp är ju inte precis någon riktig test av en produkt.
"Jag är överlycklig, har precis packat upp och bedömmer samt berömmer.... i nästa vecka skall jag pröva."
Självklar får man ju sortera bort dessa när man läser. Att packa upp är ju inte precis någon riktig test av en produkt.
Men vad är egentligen ett test av en produkt?
Men av pryttlar som överlevt sen förra årtusendet är flera från 1970-talet!
//J
Men vilken garanti har jag att den verkligen håller 10 ggr längre tid? Det är ju ändå väldigt mycket pengar vi talar om.
Hur stor andel av alla friluftsprylar ex.membranjackor säljs till aktiva friluftsmänniskor som använder prylarna i flera år i de miljöer som avses?
Kvalitet kostar och i synnerhet om det handlar om små volymer.
De flesta här tycker att hilleberg har väl styva priser. Är du beredd att lägga samma nivå på jacka, ryggsäck mm?
Tja. Kanske som när man läser här och på andra forum att "nu har jag gått över sommaren i mina kängor si och så, sulan har släppt och snörena går av mest hela tiden." eller "klättermusen jackan jag köpte i våras har börjat släppa i sömmarna och mebranet trillar av i stora sjok" eller "jag köpte en Garmin Oregon och skulle geocachea i helgen men det gick inte att se nåt på den mörka skärmen i fullt solsken."
Sådana inlägg säger ju inte allt, men letar man runt och lägger ihop 1+1 så har man snart en bra bild av hur en viss produkt är.
vem har sagt att en pryl ska hålla 10ggr längre för att den är 10ggr dyrare.. pratar vi datorer så har dom en förväntad livslängd på 3år, en mobiltelefon 1år..
kvalitet har inget med hur gammal en produkt blir att göra utan hur nöjd kunden är under dess livslängd, en produkts förmåga att "leva"länge är bara ett mätvärde, det finns andra värden som anses viktigare av många. En Toyota "lever" inte längre än en Mercedes men alla vet att den håller högre kvalitet. Många väljer friluftsplagg baserat på en livsstil mer än funktion och marknaden tillhandahåller detta, man vill ha en asterix-jacka för 5tsek och man vill byta den om 2år därför håller den inte längre..
sedan har vi andra faktorer:
1. prestanda, vi vill att elektronik har hög prestanda och många finesser, detta gör elektroniken känsligare..
2. funktion, vi vill att våra kläder är lätta, smutsfrånstötande, ventilerande, vattentäta.. detta gör att kläderna blir känsligare, en anorak i bomull från 1960 hade inte riktigt dom kraven ställda på sig..
Det som diskuteras i den här tråden är ju livslängd, så vi kanske borde skriva det istället för "kvalitet"..