• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Friluft Uppsala

Ja,Patrik. Det var i somras jag var på en tvådagarstur med övernattning, till islandshäst. Vi började i Ammarnäs, vadade över vindelälven (fantastisk upplevelse!), sov i ett gammalt sameviste, provade tölt och avslutade med några timmars galopp över kalfjället. Är absolut ingen van ryttare (hade faktiskt inte ens ridit utomhus innan denna tur), men det gick himla bra. Islandshästen är ju magnifik, alltså. Kan varmt rekommenderas, om man har det minsta häst+naturintresse.

Låter fantastiskt roligt! Jag har pysslat med ridning de senaste tolv tretton åren och har inte ångrat mig en enda gång förutom de tre gånger jag stått på näsan i ridbanesanden... Kanske vi senare skulle ordna en tur på några timmar i Uppsalakrokarna? Då tänker jag främst på Stabby gård (http://www.ridnu.se) som verkar ha lite olika varianter på hästar och inte ligger särskilt långt från Uppsala.

Du bor alltså en bit utanför Uppsala - var på (för jag antar att det är) Upptågssträckningen? Finns det bra vandringsleder i närheten?
 
Övernästa helgen passar inte perfekt för mig. Måste vara hemma kl 16 eller 16.30 på lördag och vet inte helt säker om jag har tid på söndag morgonen....

Speciellt söndag är ganska osäker .... Men man kunde göra en tur på lördag ... om man börja tidigt skulle det går bra... eller söndag efter kl 11 kanske.....

Min forslag Knivsta - Lunsen Torpet - Uppsala eller vi tar en rund tur på Norra Lunsen ... liten mat lagning på Lunsen Torpet? Vad tänker ni? Eller en längre sträcka kanske ... och ingen eld?
Var ligger preferenser?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag tror att en bra första ansats kan vara att sikta på en kortare tur med matlagning - då kanske vi kan få med oss några fler. Jag förordar alltså Lunsen i det här fallet. Då kan man dessutom ta det lite lugnare och lära känna varandra under tiden. Finns det andra förslag på datum som skulle kunna funka?
 
Hej Patrik,

det är en bra förslag. Om vi gör det nästa helgen så har jag bar tid på söndag. Man kunde träffas kl 10? Annars har jag också tid söndag om en vecka. (19. Feb)

Hur är det med Maria och dig? (och kanske någon annat?)
 
OK skulle vi säger Söndag 19. Februari? .... Den här helgen har jag liten för mycket att göra ....
Hur är det med dig Maria är du med?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Funkar bra och är preliminärbokat i kalendern för en tur i Lunsen. Var börjar vi?n Ska vi ses i stan och ta gemensam bil ut?
 
Hej Patrick 19/2 skulle gå bra för mig. Jag är med...

Var vi ska träffas vet jag inte just nu ... det är mögligt att det är bättre att träffas på parkeringsplats vid Norra Lunsen. Vi får se ...

Kanske du kan skicka mej ditt mobilnummer som medlande.
 
På söndag tar vi alltså en enklare tur i Lunsenområdet söder om Uppsala. Kanske till Lunsenstugan och tillbaka? Någon mer som är intresserad av att följa med? Vi anpassar tempot efter deltagarna. Ta med varma kläder och mat för att klara några timmar i terränglådan. Än finns några dagar att anmäla sig!

/P
 
Även om jag är pinsamt morgontrött tycker jag att 9.30 verkar bra - då har vi några timmar innan det blir mörkt. Tacka vet jag sommar norr om polcirkeln... Flottsundsbron blir bra.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.