Fri Pro på SD?

Friluftskartan Pro finns på både skiva och micro-SD. Är det exakt samma version eller har man uppdaterat något på SD-kortet?
Kan man flytta över kortet till en annan GPS eller blir kortet låst till en viss GPS?

Kartan registreras tillsammans med serienumret på GPSen har jag för mig, dvs nej, det ska inte gå att flytta mellan olika maskiner.

Hr också för mig att det diskuterats tidigare på forumet.
"Sök och Du skall finna"

/Peter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
CD eller DVD

har åtminstone tidigare varit det som gäller för att du skall kunna titta på kartorna med färdspåri en dator vilket är roligt som dokumentation av turerna.

Men även vid ruttplanering etc har man stor nytta av att kunna titta på kartorna i datorn.

Thure

Fördelen med att köpa en karta på SD-kort är att den kan flyttas mellan olika GPS:er. Kartan är låst till kortet. Den stora nackdelen är att man inte kan visa kartan i Mapsource på PC. Dvs man kan inte använda kartan för färdplanering.

Karta på DVD låses till en enda GPS men kan installeras på hur många PC som helst för ruttplanering. Dessutom kan man då använda sin PC som en jätte-GPS t ex i bilen. Kräver endast att den licensierade GPS:en är ansluten till, och därmed levererar koordinater till, PC:n.

De flesta anser att karta på DVD är att föredra. Men egentligen är det en fråga om vilket behov man har.

En sak till som jag glömde i inlägget ovan. FriPro på SD-kort ser ut så här:

otypadfp.bmp

Dvs tämligen svårläst. Har man köpt kartan på DVD, dvs har den installerad på PC:n, så kan man enkelt ändra hur olika objekt ritas och sedan tanka upp den modifieringen av kartan till GPS:en. Så här ser den version ut som jag använder:

typadfp.bmp

Enligt min åsikt är FriPro i princip oläsbar i originalutförande. Därför är det nog i det närmaste nödvändigt att köpa kartan på DVD.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips