Fri klädimport - 10% billigare

chralm; sa:
Nu skall ju tilläggas att öppnandet av gränserna har ännu inte sett så allt som skrivs här är ren spekulation, inte fakta. Vi kanske vaknar upp en morgon om 3 månader och upptäcker att alla friluftskläder är 10% billigare än idag, men jag tror inte det.

Det är sant. Förmodligen händer inte mycket, men en kostnadssänkning blir de facto fallet och någon kommer att dra fördel av den.

Jag tror inte det är en kartelbildning.Jag tror snarare att det är så att vi är ettt litet land som av hävdhar flera inhemska starka märken, som vi gladeligen betalar mycket pengar för.

Intressant. Din analys pekar på att det är hos producenterna de höga marginalerna tas. Vi betalar inte gladeligen en extra penning för att handla av t.ex. Naturkompaniet.

Men om så är fallet, dvs att tillverkarna tar större delen av kakan, hur kan det då vara sådan prisskillnad i Sverige och USA på t.ex. amerikanska kvalitetsprodukter? Det är ett prisglapp som inte motiveras helt av tullar och moms. Detta talar för konkurrensproblem även inom detaljhandeln och detta problem härrör inte från någon sentimental koppling till svenska produkter. Kartell?
 
Om man med Kartell menar att vi betalar för att vi bor i ett glest befolkat land med stora ytor så är det kartell. Men det är inte definitionen av det ordet.

Läste någonstans att realkostnaden för att trasportera ut dagstidningen var över 40 kronor i en del norrländska småbyar. Något som är helt normalt i ett så stort och glest befolkat land som vårt, men då de som bor där det är som glesast inte betalar 40 kronor varje dag, så har vi en högre kostnad utspridd på alla.

Att skicka 10000 jackor till en butik i Las Vegas, eller 100 jackor till 100 olika butiker norr om dalälven är ju en viss skillnad, framförallt vad gäller kostnaden per jacka.

Om vi sen väljer att handla över internet så står vi själva för trasportkostnaden hem till oss, och i en del fall br slutkostnaden billigare än att gå i en lokal butik, och i en del fall högre.

Så länge det bara är i en del fall det blir högre kommer inget att hända, men då skillnaden ökar så kommer någon att se en möjlighet att tjäna pengar (jämför med livsmedel och Lidl).

mvh Christian

PS. Om du vet vad du vill ha och vet vad det kostar kan butikera på Svalbard vara av intresse. De r stora och säljer Tax Free. Om du har vägarna förbi:)
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
chralm; sa:
Om man med Kartell menar att vi betalar för att vi bor i ett glest befolkat land med stora ytor så är det kartell. Men det är inte definitionen av det ordet.

Men det är just i branscher där det finns naturliga etableringshinder som kartellbildning kan vara lönsamt. I de fall där distributionskanaler och tillverkarrelationer är väl utbyggda finns det marginaler att höja innan det blir lönsamt för den lilla uppstickaren att slå sig in. Detta kräver dock att alla redan etablerade spelare är med och detta löses endast genom den typ av samarbete som klassas som kartellsamarbete vilket är olagligt.

Vi har sett det bland stora spelare som bensinbolag och livsmedelskoncerner, men även i branscher bestående av många små aktörer, som inom bilskoleområdet till exempel.
 
Ja, men min persoliga tro är att så inte är fallet i friluftsbranchen. Men är man tillräckligt dominierande på egen hand behövs ingen kartell. Man kan sätta priser som är höga, och eventuella småspelare kan lägga sig strax under, och alla (utom konsumenterna ) är nöjda.

Dvs inga olagligheter, men en snedvriden marknad.

mvh Christian, som tänkte på Fjällrävens expansion senaste åren.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips